Main Menu

Läslista

Started by flygrc, 2012-03-24, 18:06:14

Previous topic - Next topic

flygrc

Någon som varit flitig och skrivit en läslista för basic och som vill dela med sig[:I]
 

Spitfiremagnus83

Har skrivit sa att jag fattar den, kanske rena grekiskan för andra... Ni som kan, är mitt aerobatic sprak korrekt? Vad hade ni andrat?

Imac Basic-2012



Roll.

2.  45 upp, roll till inverterat, pull halv looping

3.  45 upp, roll till inverterat, rakt ner, ligg kvar, pull

4.  Looping

5.  45 upp, ligg länge, roll till inverterat, pull, kort, pull

6.  Stallturn

7.  Teardrop, pull vertikalt, halv looping, 45 ut, pull ut

8. Humpty bump, pull vertikalt, halv looping, halv roll, ligg kvar, pull ut

9. Immelman, halv looping, rolla rätt, få ner fart!

10. Spin 1,5 varv. Pull ut samma håll som ingång


Till dig som läser: när jag säger nästa, läs instruktionerna sammanhängade i \"normal\" hastighet.
 

Spitfiremagnus83

Tanken ar att vem som helst pa faltet ska kunna lasa for mig (tills den sitter i minnet). Darav instruktionen längst ner!
 

Gullberg

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Tanken ar att vem som helst pa faltet ska kunna lasa for mig (tills den sitter i minnet). Darav instruktionen längst ner!



Hej,
Instruktionerna innehåller lite felaktigheter....
Manöver 2 och 5 är beskrivna i fel ordning, manövern börjar vid punkten och siffran.
Hälsningar......Jonny

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

paroos


Torrflög efter dina noter, du får 9 av 10 rätt!![:D]

Jag hade ändrat nr.7 till:
-Pull till vertikalt, pull loopdel till 45 ut. (prova det ger sig själv)
Det är ingen halvloop utan 5/8 dels loop, men det säger man inte då det blir för krångligt. Dock blir det missvisande med \"halv loop\".
Då tror man att det är en humpty bump.

Påpekar detta då det är viktigt att lära sig \"prata aresti\" från början. From sportsman och uppåt blir det viktigare och viktigare.
Dels kommer okända program, där flyger man mycket på läsningen, dels blir programmen mer komplexa och man måste beskriva allt så enkelt men korrekt som möjligt. Grejen är att man har inte alltid sin inkörda läsare till hjälp. Då får man ta nån annan och då gäller det att prata i alla fall hyffsat samma språk! (annars kan det bli tokigt, det är vi många som kan vittna om...[B)][:I][:(!][xx(][|)][:o)])

Bara ett tips![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

OBS jag utgick bara från att noterna gick o flyga, har inte koll på basic programmet...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Alla aresti manövrer börjar vid punkten och slutar vid strecket.
Siffrorna anger i vilken ordning de skall flygas.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Tack, håller med om att lära rätt språk från början,
gillar tänket på punkt 9. lätt att ha för hög fart till spinnen.
 

imacse_peter

Jag rekomenderar alla att lära sig Arestin från början, det är överlägset all skriven text.
Försök komma rätt i programmet igen när piloten flyger fel manöver med en fullklottrad A4...

Med Arestin, formulär B eller C, vet man precis var man är och vad som ska göras. Fast ska man få hjälp av \"vem som helst\" på fältet så får det så klart vara något begripligt språk[:)]

För att lära sig Arestin är här några bra länkar...
http://www.mini-iac.se/regler/aresti_made_simple_2005.pdf
http://www.mini-iac.se/regler/Aresti.dictionary.pdf

För att återgå till läslapp Basic så är mitt bidrag så här:

1.  Roll
2.  Halv kuban (loopdel först)
3.  Omvänd hajtand (upp 45 först)
4.  Looping
5.  Hajtand (upp 90 först)
6.  Hammerhead
7.  Teardrop, upp 90 först, pull runt till 45 dyk
8.  Humpty, pull över toppen och halv roll ner
9.  Topproll (halv loop + halv roll)
10. Spinn 1½ varv



// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

flygrc

Tack Peter, jag har en följd fråga om man läser förbiflygning.
borde vara mellan manöver 2-3 och 8-9?

//Ola
 

Aerobat

#10
Tjena,

Jag tycker det är bra att lägga in saker som:
- \"bort till högerkanten el till andra kanten\"
- \"ut högt\"
- \"ut/avsluta inverterat\"

mm. det blir lättare att orientera sig så att man hamnar rätt för nästa manöver.
Brukar inte skriva det, men säga till läsaren innan.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

imacse_peter

quote:
Originally posted by flygrc

Tack Peter, jag har en följd fråga om man läser förbiflygning.
borde vara mellan manöver 2-3 och 8-9?

//Ola



Jo, det är där ännu en gång Arestin är överlägsen en skriven lapp. Där ser läsaren direkt och kan säga var nästa manöver ska ligga, \"högerkanten\", \" i mitten\" osv.

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paroos

#12
Läslapp/utskrivna manövrar i ord funkar i basic och till viss del i sportsman. Sedan är det omöjligt pga att man hinner inte med.
Sedan måste man kunna läsa arestin från symboler.

Enklaste sättet att förstå detta är att titta igenom unlimited programmet exempelvis.
Vi tar en i högen, manöver två:
-Halv roll, följt av opposite en och en halv positiv kvickroll (länkad), push loopdel till 45 tillbaka, på 45:an en kvartsroll följt av opposite trekvarts positiv snap, push ut.
Så låter det ungefär när man läser arestin under flygning + att man kanske lägger till positionerings hjälp dvs informerar om hur planet ligger i djupled, höjdled. Även hur mycket plats man skall ta, hur mycket höjd etc beroende på allt som skall hinnas med i manövern.
Att som läsare samtidigt hinna läsa detta från en skriven lapp och ha koll på flygningen är helt enkelt omöjligt...[|)]

Istället dels lär man sig programmet så mycket som möjligt utantill (även som läsare) Sedan fokuserar man på flygningen så att man ger info i rätt tid, tajmat, och slänger ett getöga på arestin för att förbereda nästa manöver/element.

Speciellt omöjligt är det i de okända som ingen riktigt kan utantill.
(Därav är både pilot och läsare ibland verkligen \"ute i det okända\"[:o)][:I])

Precis som flygningen kräver arestin träning och fördjupning. Man får öka svårighetsgraden efterhand. Själv är jag nu van vid advanced nivå, (ja även unlimited som inte är mycket svårare arestimässigt) då jag dömer denna klass och gör okända program. Nu känns helt plötsligt ett sportsman program otroligt enkelt...[8)]
Hoppas att med lite mer rutin och vana komma ikapp Rolf Meum som kan memorera ett okänt intermediate på 5-10min. (vilket han demonstrerade på NM 2010, lite imponerande faktiskt)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Man ligger i lä mot Rolf, jag har kommit till manöver 5 i Intermediate Known 2012. I värsta fall blir det bara 7-8 manövrar
per sekvens i första tävlingen... :-(
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

#14
Står man ensam (som jag oftast gör) och flyger är det jobbigt. Kommer man av sig får man hämta Arestiprogrammet bak i bussen, sen försöka hitta planet igen (vid nästa hållplats). Det går oftast bra om man har örnblick.

Har försökt fästa programmet på sändaren, men då måste jag byta glasögon för att kunna läsa detta.

Funderar på att sätta upp ett större plakat på 5 till 10 meters avstånd med påklistrat arestiprogram. Behöver då inte byta glasögon. Har tillgång till en A0 printer. Skall testa i alla fall.

Den här storleken blev det.
Image Insert:

56.71 KB

Gäller sen att göra en skiva med ram som man kan sticka ned den i, så programmet inte blåser bort.

De olika vindriktningarna finns på var sin sida.
Få se om det hjälper vid nästa flygning.

2012-04-01 (OBS! Inget aprilskämt [8D])

Blev lite golvlister mm över efter en golvläggning. Gjorde en ram av detta. Skall måla om den till grönt så den smälter in bättre i naturen

Satte öglor i hörn och stödpinne så man kan förankra den med tältpinnar. Det brukar ju blåsa en del.

Nu har jag alltid en ihopvikbar läsare med mig vid träningstillfällena. Jag är den ende i hela Sverige som har det, enligt Ranelid. IMAC = KÄRLEKEN
Image Insert:

66.94 KB
Image Insert:

69.07 KB
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767