Servofladder DX8

Started by Ekengren, 2012-06-07, 11:29:46

Previous topic - Next topic

Ekengren

Har en DX8 2.01 som funkar helt perfekt i en helikopter och en H9 Extra 2 meters.

Har däremot haft servofladder på höjdrodret (och lite på skeven enbart när jag körde motorn) i en SU29 2,6m. Det som skiljer setupen är en emcotec minimagic, samt långa förlängningssladdar till höjdroderservona, de låg tätt ihop i en strumpa ca 1 meter.

Det märkliga var att fladdret bara uppstod på flygfältet. När jag sedan monterade upp hemma och körde motor var allt perfekt.

Jag har plöjt ett antal forum och såg någonstans att \"crosstalk\" mellan långa extensions kan störa. Jag särade på höjdroderkablarna och har testat ganska länge på marken hemma, med och utan motor igång. Allt funkar perfekt återigen.

Någon som har upplevt intermittent fladder?
 

Ekengren

Vet ej om det är bra ännu. Kommer att testa ett tag på marken innan jag vågar flyga.
 

paho

Vilka servon har du?

Jag har sett fladder när jag hade Power HD servon i min 50cc, jag har bytt till Hitec nu på den och har inte upplevt något mer fladder.

/Patric
/Patric

Aerobat

Det är möjligtvis inte Hitecservon?
Mvh Ulf

Ekengren

Ja, jag har bara Hitec i kärran, 7955TG på allt utom gasen, där sitter 5645mg.
 

Aerobat

Menar du med fladder att servona hoppar då och då?
I så fall är det tyvärr ett känt Hitec problem. Problemet förvärras om du kör 7.4V. Kan lösas med signalförstärkare.
Mvh Ulf

Ekengren

Jag kör 5,9v från emcotecen till både mottagare och servon. Är det bara 7955TG som har varit dåliga?

När det var som värst fladdrade det med någon sekunds mellanrum. Senaste halvtimmen har varit helt \"fladderfritt\".

Hade du ryck i dina servon? Hur frekvent kom det? Gick det flera minuter mellan rycken eller hela tiden? Försöker ta reda på om min \"kabelmod\" har rättat till eländet.

Hur länge ska servona vara bra på marken för att man ska våga flyga med det??
 

Aerobat

7950 har varit värst för mig. Funkar bara med Spektrums eller Hitecs signalbooster.Vissa 7955 har bråkat. De första 7955 jag köpte 2009 har funkat bäst, helt utan problem.  Mina skevor med 7950 rycker till ibland när ackarna är fulla. Men jag kör 7.4V. Jag har accepterat det. Tror inte du får problem i luften om det verkar stabilt på marken.
Mvh Ulf

Ekengren

OK! Jag får se om det kommer tillbaka. Tack för input.
 

LasseB

Kan kompettera Tomas fladderbekymmer med mina egna på samma plats vid samma tillfälle. Min SBach, DX8 2.03, Emcotec killswitsch, dito minimagic, HD9150MG (oops!) på throttel, höjd o sida, Futaba BLS452 2+2 på skev.
Kontroll innan start allt ok definitivt inga fladderproplem. Start normal, perfekt funktion i drygt 5 min flygning sedan började det producaras märkliga manövrar bl.a spin. Plötsligt lugnade all ner sig motorn hade i det läget stannat. Återfärd till fältet med kraftiga spontana vingtippningar men stabil i höjdhållningen och lyckad nödlandning.
Kontroll på marken efteråt: räckvidd ok, stabila servon utan radioutslag, utslag på skev gav skevfladder, throttel höjd o sida ok. Aldrig haft samma problem med utrustningen vare sig där eller på annan plats.
 

Aerobat

OK, då kanske det inte är servona.
De har ju mest bråkat när man kör 7.4V.
Mvh Ulf

Ekengren

Lasse har du kollat på radion hur skevkanalen ser ut, tror sidan heter \"monitor\". Om värdet där fladdrar samtidigt som ditt skevservo. Om det inte är så kan man ju utesluta sändaren.



quote:
Originally posted by LasseB

Kan kompettera Tomas fladderbekymmer med mina egna på samma plats vid samma tillfälle. Min SBach, DX8 2.03, Emcotec killswitsch, dito minimagic, HD9150MG (oops!) på throttel, höjd o sida, Futaba BLS452 2+2 på skev.
Kontroll innan start allt ok definitivt inga fladderproplem. Start normal, perfekt funktion i drygt 5 min flygning sedan började det producaras märkliga manövrar bl.a spin. Plötsligt lugnade all ner sig motorn hade i det läget stannat. Återfärd till fältet med kraftiga spontana vingtippningar men stabil i höjdhållningen och lyckad nödlandning.
Kontroll på marken efteråt: räckvidd ok, stabila servon utan radioutslag, utslag på skev gav skevfladder, throttel höjd o sida ok. Aldrig haft samma problem med utrustningen vare sig där eller på annan plats.



 

Ekengren

Var på fältet ikväll och taxade runt och gjorde räckviddstest under ca en halvtimme. Inte ett enda litet ryck. Servona mådde nog bra av att ha separerade kablar till höjdservona. Så efter totalt en timme utan minsta ryck på marken så blev det premiärflygning. Flög två tiominuters pass utan problem. Sebart Sukhoi 29S är en otroligt välflygande maskin för övrigt!

Jag är ju andra ägaren av kärran, lite märkligt om det då var servokablarna eftersom det inte varit problem tidigare. Han hade dock Futaba mottagare. DX8\'an är kanske känsligare för sånt, om det nu är det. Får se om det dyker upp igen vid senare tillfälle.
 

LasseB

quote:
Originally posted by Ekengren

Lasse har du kollat på radion hur skevkanalen ser ut, tror sidan heter \"monitor\". Om värdet där fladdrar samtidigt som ditt skevservo. Om det inte är så kan man ju utesluta sändaren.




Kollade i dag och det fladdrade på \"monitorn\" så det är uppenbart att sändaren började krångla mitt under flygningen. Fel även på andra modellnr.. Inga problem tidigare! Band tillbaka till gamla DX7:an och allt blev stabilt inget fladder. Surt men trots allt skönt att hitta felet.
 

Ekengren

Jaha det var radion. Undrar när min börjar krångla! Skönt att du hittade felet i alla fall.


quote:
Originally posted by LasseB

quote:
Originally posted by Ekengren

Lasse har du kollat på radion hur skevkanalen ser ut, tror sidan heter \"monitor\". Om värdet där fladdrar samtidigt som ditt skevservo. Om det inte är så kan man ju utesluta sändaren.




Kollade i dag och det fladdrade på \"monitorn\" så det är uppenbart att sändaren började krångla mitt under flygningen. Fel även på andra modellnr.. Inga problem tidigare! Band tillbaka till gamla DX7:an och allt blev stabilt inget fladder. Surt men trots allt skönt att hitta felet.