Motorproblem

Started by Eklund, 2012-06-21, 19:42:51

Previous topic - Next topic

Eklund

I kväll var det andra gången jag fick åka hem från fältet utan att ha kunnat flyga pga. en motor som inte vill starta.

1:a gången hade jag ingen nyckel med mig så att jag kunde skruva ur stiftet. Den gången skruvade jag ur stiftet när jag kom hem och det var riktigt blött. Jag blåste rent stiftet och provstartade hemma. Det gick alldeles utmärkt.

Denna gången gången hade jag med mig verktyg och jag testade att skruva ur stiftet ett antal ggr. Oftast var det rätt blött. Jag kontrollerade även att det fanns gnista. Det kom gnistor men om dom är tillräckligt bra är omöjligt att säga.

Detta är inte bra. Jag har tillräckligt svårt att få ihop träningstid ändå så motorn måste funka.

Just nu har jag några teorier om vad som är problemet.
1. Jag kör på Aspen 4-takt med en bra olja. Jag har kört maskinenb 3 ggr och då gick den helt ok på Aspen, men den kanske är tjurig att starta på det.
2. Ett riktigt långskott. När jag monterar ihop maskinen så lutar jag den med nosen i backen när jag monterar stabben. Den skulle i detta läga sura ihop. Tror inte riktigt på den teorin själv.
3. Det är för dålig gnista. Jag har inte mätt spänningen på tändacken i kväll, men förra gången var det inget fel. Det var typ 6.4V om jag minns rätt. Det kommer dock gnista som sagt var.

Jag funderar på att köpa en dunk med Shell super V för att testa om den startar lättare på det. Vill helst inte köra normal soppa då jag måste ha maskinen inne. Dess utom handlade jag 25 liter Aspen idag, men man skulle ju kunna ha en dunk för att starta motorn första gången på dagen.

Det sitter en DA50 i maskinen och startprocedur som jag försöker med är choke, väldigt lite gas och flippa tills den tänder. Stäng av choke och flippa tills den startar. Här måste man kanske sätta någon gräns för hur många ggr man skall flippa med choke.

ALLA tips på vad jag skall göra är välkommna.

--Per Eklund

Spitfiremagnus83

Roos gamla kärra va? Han kanske känner den bättre, men gå kommer mina tips/funderingar!

DA har ett tändsystem som bara triggar gnista om man kommer över ett visst varvtal, slår du tillräckligt bestämt?

Jag startar min dle55 utan någon som helst gas, bara choke tills den tänder. Kan ju vara att den surar om den får stå på nosen, men jag tror inte soppan kan ringa igenom en membran förgasare som walbron är.

Kanske ska unna motorn ett nytt stift?
 

Eklund

Japp, det är Roos gamla Extra.

Jag slår väldigt bestämmt. Har t.o.m fått en blåsa i handen efter färgrullen.

Testade att starta hemma också men utan framgång.
Mätte tändningsacken till 6.45 Volt.

Nästa steg blir att inhandla lite \"Riktig\" bensin.
Funkar inte det skall jag testa utan Killswitch.
Steget efter det får bli ett nytt stift.
Sen börjar strategin för felsökning tryta på fler idéer.

--Per

paroos

Hmmm den startade som en klocka under sin tid här i Skåne.
Choke, tomgång (hur mycket öppnar spjället på tomgång?), flippa tills tänder, choke av, flippa startar på 4-5 flippen.

Kolla tomgångsläget på spjället, vad jag minns sög den bränsle väldigt lätt (så du inte surar den). Kolla stiftet!!

När allt funkar skall den tända efter 3-6 flipp med choke och spjället i tomgångsläge.

När började den bli tjurig? Kan du koppla det till nån händelse eller något du ändrat?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS om du inte rört nålarna så är den tunad efter V-Power. Den kan behöva lite justering för Aspen.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Eklund

Mororn saknar nog Skåneluften [:)]
Jag har inte rört några nålar ännu. Jag märkte igår att man skulle nog behöva skruva in tomgångsnålen en aning då den verkar gå lite rikt på tomgång.

Första gången jag körde var i Brännebrona 6:e Juni. Då funkade det ungefär som du beskriver.
Andra gången var den 11:e och det funkade lika bra.
3:e gången var den 13:e, då startade den inte på fältet men väl hemma när jag skruvat ur stiftet och fått ut lite bensin (sur).
4:e gången var igår och då startade den fint.
5:e gången idag och nu går det inte alls.
Alla gångerna med Aspen.

Jag skall kolla i morgon om jag kan se hur mycker spjället öppnar på tomgång. Det är i alla fall runt 2000 rpm skulle jag gissa då jag har lite högre tomgång inställt vid normalfly och sedan ca 1700 rpm vid landning.

Spontant så blir motorn sur i alla fall. Jag kan ju testa att vrida in nålen något också.

--Per

paroos

Prova först att dra ner/använd låg tomgång + choke vid start.
Som sagt den drar soppa lätt och antagligen surar du den...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Lider med dig... För att göra det enkelt kan du väl Ã¥terställa nÃ¥larna till fabriksinställning? DÃ¥ borde den Ã¥tminstone tända i min värld. LÃ¥ter klokt att koppla förbi killswitchen. Ã,,r ju lätt gjort, sÃ¥ testa.

Det kommer lösa sig, va glad att det inte händer på tävling.....
 

Eklund

Nja, motorn går bra när den startar så fabriksinställning gör jag nog inte ännu i alla fall.
Jag testar med den låga tomgången och hjälper inte det så blir det v- power som den är intälld för.
Visst kommer det lösa sig. Jag måste bara lära mig att hantera den misstänker jag och det kan jag göra hemma i trädgården.
Tackar för input så här långt
--Per

Ingemar

Tråkigt men jag kan trösta dig med att det var inget bra träningsväder på Jönköpingsfältet i den turbolenta ostliga vinden från berget när jag lämnade vid 18:15 igår. Motorerna blir ofta lätt sura om man chokar för mycket så i första hand misstänker jag att det är någon liten detalj i startproceduren du inte gör likadant varje gång. Och det är ju alltid så att det kan vara annorlunda vid första starten om motorn stått några dagar då en del bensin har dunstat bort från förgasaren. Men det kan ju också ha blivit något fel typ glappkontakt eller tändsystem som håller på att lägga av, spökande trotttleservo eller flödande förgasare men det är inte speciellt vanligt. Och att det skulle var Aspen-bensinen tror jag inte på för jag har kört på det under alla mina år med bensinmotorer. Däremot kanske det kan skilja lite på nålinställningarna när man byter bensintyp vad jag har läst men aldrig testat.

/Ingemar
 

Lonsan

Bara en tanke, funderat på att ta av förgasaren och tvätta ur den?


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Ekengren

Den verkar få bränsle. Tändnings problem kan vara intermittent vad jag kan förstå. Har du provat att koppla in en vanlig 4,8v NiCd acc direkt till tändningen?

Har du provat helt nya stift?

Vet att folk med DA har haft problem med tändningen både med pickupen och med modulen (inklusive jag själv, jag trodde det var fel på lipon när det i själva verkat visade sig vara modulen/pickupen).

Kan du låna en annan modul och testa med?

 

Eklund

Tack för alla råd!

Nu har jag fått igång motorn igen.
Nyckel verkar vara att ha lagom hög tomgång. Det verkar som att det lilla jag höjde för att jag skulle känna mig säker på att inte få tjuvstopp räckte för att den inte skulle starta.

Jag gjorde ungefär så här nu när den hoppade igång.
Chokade, flippade 6-7 slag utan att det tände. Slog 15-20 slag till utan choke utan resultat.
Tog ur stiftet och det var aningens blött. Blåste torrt.

Slog om till landningstomgång, chokade och slog 3-4 slag utan att motorn tände.
Utan choke igen och efter 8-10 slag fick jag första tändningen.
Sedan behövde jag ytterligare 15-20 slag där jag växlade mellan landningstomgång och ett-två snäpp upp på spaken och till slut så var det liv i motorn igen.

När motorn sedan var varm så justerade jag lite på förgasaren då den surade ner sig på låga varv och spottade rätt rejält när man drog på gas lite långsamt. Det verkar helt klart som det behövs lite justering mellan V-Power och Aspen.

Nu går den i alla fall bra igen. Jag skall köra en startövning varje kväll nu ett tag framöver så att jag lär mig motorn ordentligt.

En liten fråga angående förgasarjustering. Jag har nu skruvat in lågfartsnålen ca 1/8 varv och ökat fullfartsnålen några grader då jag misstänker att även fullfart påverkas av lågfartsnålen och den gick bra på fullfart förut. Den spottar fortfarande an liten aning när man drar på, men hur funkar det i luften? Behöver den mycket mer soppa där än på marken? Någon som vet?

Det är ju helt fantastiskt att man fortfarande lär sig en massa saker. Undrar bara vad det är som försvinner, för huvudet borde ju vara fullt vid det här laget [:D]

--Per Eklund


Larsson

Hej !
Du kör på aspen och en bra olja , men hur mycket ?
kör du över 2% blir det mycket överskottsolja som kan flyta
ner i stiftet.
Rekomenderars mer oljeinblandning av tillverkaren byt olja.
Ett litet tips, sätt kolven i övre dödläge mellan flygningarna.
Och till sist var inte rädd för att gasa görna inverterat det
rensar stiftet...


Rpm
Rpm

Eklund

Jag kör ca 2,5% av Castrol Power1 Racing. Dom skiver upp till 50:1 på förpackningen. Många andra verkar köra 2,5% men det räcker kanske med 2% eller strax över. Jag har för mig att Patrick körde med 2,5% förut.

Eftersom dom skriver upp till 50:1 så borde man kanske kunna gå ner lite.