Motorproblem

Started by Eklund, 2012-06-21, 19:42:51

Previous topic - Next topic

Ingemar

Brukar inte skilja mycket mellan marken med motorkåpa på och sedan i luften på bensinmotorer mer än attt varvtalet ökar p.g.a. framåtfarten.

Procent olja finns det nog många åsikter om och jag tror det mest handlar om vilken marginal man vill ha mot att motorn skulle bli överhettad om den börjar gå snålt eller om man har dålig kylning från början. Det är inte helt ovanligt med motorhaverier i våra plan speciellt i nya installationer om det blir för varmt. Jag kör på 3% olja tills jag vet att motorn inte går varm därefter 2,5% men just nu är det 3% rakt över för att slippa hålla reda på olika blandningar och jag har inte märkt några problem.

/Ingemar
 

Skymic

Hade liknande problem med Felix 3W 55 på Bränne, samma sak här, förre ägaren
Körde på vanlig bensin, vi har gått över till Aspen då jag kört på detta sedan -08 utan problem.
Häromdagen provade vi motorn igen, och det visade sig att den var rejält rik på lågnålen, har skruvat in den och nu verkar det som om den går som den skall.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Eklund

Intressant. Jag har skruvat in min lågfartsnål ett kvarts varv nu och den är fortfarande på gränsen till för rik.
Jag vill testa detta i luften först innan jag skruvar mer.
Om det är uppehåll gör jag nog ett startförsök till i kväll. Då får vi se om den är lite snällare.

--Per

Eklund

En liten follow up.
Testade precis att starta motorn och nu funkade det klockrent!
3 flipp med choke och 5 utan så var den igång!

Det verkar med största sannorlikhet vara nålen som har gjort den största skillnaden. Jag startade på \"flygtomgången\" som skall vara ca 1900 rpm

--Per

paroos

Ja, det blir nog bra nu om du nålat in den...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se