Gripen - Simmelsberga, 11-12 augusti 2012

Started by imacse_peter, 2012-07-23, 10:01:24

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Med Kil/Sunne i bagaget är det dags att ladda om inför nästa tävling i Gripen/Simmelsberga den 11-12 augusti...

För alla skånska piloter kan nämnas att det även är ett Distriktsmästerskap. Man kan därmed bli mästare även om man inte vinner - bästa skåning i varje klass blir Distriktsmästare[:)]

Till anmälningssidan - http://www.mini-iac.se/2012/anmalan.html

// Peter
// Peter Schmidt

paroos

Hej, ja då var det dags för 4:e IMAC tävlingen på Simmelsberga flygfält i regi av RFK Gripen.

Jag kommer med start idag att lägga ut info om tävlingen.

Mycket står i inbjudan, läs den om ni inte redan gjort det.

Jag pratade med många i Sunne och det var en hel del som undrade ang sista anmälningsdag och som inte visste ännu pga olika orsaker som jobb m.m.
Jag skulle gärna vilja ha hyffsad klarhet i alla fall 2 veckor innan för att hinna planera. Sista anmälningsdag flyttas härmed fram till måndag 30/7. Skulle nån enstaka inte veta förrens precis innan är det väl ok, men i det stora hela vill jag ha det klart.

Nytt för i år är att vi har förlängt ytterliggare en bana.
Vi har också skaffat en klubbstuga minsann som det har jobbats febrilt med. Vi har också anlagt en riktig väg ner till fältet som slutar med en parkering. M.m.
Mer info med fältkarta och bilder kommer.

MVH

Patrick

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#2
Just det!!!

På Simmelsberga flygfält har vi ett luftrum utan begränsningar, dvs vi kan flyga i alla väderstreck.
Därav tänkte jag att vi i år skulle prova att köra dubbla flightlines en gång![8D]
Man står då rygg mot rygg med XXm mellan lines. Kör man vid rätt tidpunkt på dagen får den ena linen solen i hö sida och den andra i vä sida. Vi flyger alltid så på fältet och har redan texibanor till respektive.
Tanken är att köra sportsman och Intermediate samtidigt, vilket hade sparat in mycket tid som blir över till att flyga mer.
Detta test kräver vissa förutsättningar:
1. Att läsaren är vaken och hjälper sin pilot vid starten och landningen dvs har koll på den andra modellen och har kontakt med den andra läsaren om det behövs.
2. Att vi kan få ihop det domar mässigt.
3. Att flygförhållandena är gynsamma. Dvs att vinden ligger \"rätt\" och inte är för hård. Dels så att det inte finns risk att driva in i det andra flygområdet (osannolikt men dock) och dels för bra landningsförhållanden.
En svag västlig vind hade varit perfekt. Då kan man tom landa från varsin sida med egen bana.

Dubbla flightlines är vardagsmat i USA och har alltid funkat bra där.
Där flyger man tom i SAMMA flygområde ibland...eller 90 förskjutet.
Jag tror det kommer att funka bra här med. Man flyger helt avskillt från varandra i parallella luftrum på varsin sida om fältet. Som pilot tror jag inte ens man kommer att vara medveten om att det flygs på andra sidan.
Vid start och speciellt landning får man ha koll och kommunicera om det behövs.
Inget konstigt egentligen, så här flygs det på varenda fält till vardags med 2-3 modeller i luften samtidigt.

Kom gärna med synpunkter och tankar!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hej,

Visserligen ser jag att Advanced inte är aktuellt (Bra!), men i Sunne var diskussionen uppe med ett par piloter och samtliga var väl rätt så tveksamma till dubbla flightlines i Simmelsberga.
Huvudargument mot vilket jag delar var är att fältet är för trångt för att få en SÄKER landning som inte heller stör den andre tävlande. Jag har lite svårt att se hur detta kan tillgodoses i Simmelsberga. Där har ju varit en del landningsincidenter redan vid en flightline. Två flightlines är känns mer ok vid ett stort fält (typ fullskalafält) där man kan stå väl åtskilda i olika banändor.
Men ok, vid stadig rak västlig vind kan det kanske funka.

När det gäller USA måste jag få lov att tvivla på att det är vardagsmat. De största regionala tävlingarna jag sett ligger på 35 delt, de flesta har betydligt färre deltagare. Samtliga flyger 3-4 kända + 1 okänd på en helg. Ungefär vad vi brukar klara av.
Nationals kör med dubbla FL, men där har man betydligt fler deltagare och mer plats...

Lite gnäll... Men man börjar ju bli gammal och bekväm. Jag tävlar för att ha ett mål med hobbyn, ha kul och träffa trevliga likasinnade under avspända former. Tävlandet är så klart viktigt och jag vill verkligen att den som är bäst på att flyga precision ska vinna. Jag vill helst undvika moment som kan slå olika för olika personer som t ex okända program i ottan för morgontrötta eller landande och startande flygplan framför eller bakom en.

Mvh Ulf

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Hej,

Visserligen ser jag att Advanced inte är aktuellt (Bra!), men i Sunne var diskussionen uppe med ett par piloter och samtliga var väl rätt så tveksamma till dubbla flightlines i Simmelsberga.
Huvudargument mot vilket jag delar var är att fältet är för trångt för att få en SÄKER landning som inte heller stör den andre tävlande. Jag har lite svårt att se hur detta kan tillgodoses i Simmelsberga. Där har ju varit en del landningsincidenter redan vid en flightline. Två flightlines är känns mer ok vid ett stort fält (typ fullskalafält) där man kan stå väl åtskilda i olika banändor.
Men ok, vid stadig rak västlig vind kan det kanske funka.

När det gäller USA måste jag få lov att tvivla på att det är vardagsmat. De största regionala tävlingarna jag sett ligger på 35 delt, de flesta har betydligt färre deltagare. Samtliga flyger 3-4 kända + 1 okänd på en helg. Ungefär vad vi brukar klara av.
Nationals kör med dubbla FL, men där har man betydligt fler deltagare och mer plats...

Lite gnäll... Men man börjar ju bli gammal och bekväm. Jag tävlar för att ha ett mål med hobbyn, ha kul och träffa trevliga likasinnade under avspända former. Tävlandet är så klart viktigt och jag vill verkligen att den som är bäst på att flyga precision ska vinna. Jag vill helst undvika moment som kan slå olika för olika personer som t ex okända program i ottan för morgontrötta eller landande och startande flygplan framför eller bakom en.





Hej, tack för feedback!

Jo, det som jag skrev vid landningen just som det kräver lite extra koordination och koncentration...

Kom ihåg, detta är en just nu en idé och därav bra med feedback.

Tänker att vi kunde samlas några en kväll (du, jag, Peter, Lonsan, Tim...) och testa hur det funkar?
Det kan ju avgöra hur det blir.
Verkar det funka så tänkte jag göra två olika schema, så kör vi efter hur vädret blir.

Och ja...du är nog lite \"gammal o gnällig\"...[;)]
Vilket bevisas av dina sista kommentarer, eftersom att \"flyga i ottan\" och landande o startande plan etc, drabbar alla lika eller hur?
Du glömde ta med att en pilot kan få moln, medans en får solen i ögonen, en får hård vind, medans en annan lungt, en får avbryta för regn, en annan får uppehåll...etc etc...[:D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Som inte allt för frekvent besökare i Simmelsberga har jag svårt att avgöra det realistiska i att köra 2 FL men hänger gärna på ett test (så fort snurret lagt sig i skallen)
Den vinst som vi får på 2 FL tycker jag definitivt ska satsas på att undvika fakirtider...
Och vad hände med det goa lunchuppehållet? Läste om en tävling i Frankrike, där tog man minsann 1,5h lunch med vin, 3 rätters och vita dukar. ;-)
Nu äter vi ju lite snabbare mat än sniglar men 30 min break har jag för mig att vi kostade på oss tidigare om åren i alla fall.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

QuoteOriginally posted by Lonsan

Som inte allt för frekvent besökare i Simmelsberga har jag svårt att avgöra det realistiska i att köra 2 FL men hänger gärna på ett test (så fort snurret lagt sig i skallen)Den vinst som vi får på 2 FL tycker jag definitivt ska satsas på att undvika fakirtider...
Och vad hände med det goa lunchuppehållet? Läste om en tävling i Frankrike, där tog man minsann 1,5h lunch med vin, 3 rätters och vita dukar. ;-)
Nu äter vi ju lite snabbare mat än sniglar men 30 min break har jag för mig att vi kostade på oss tidigare om åren i alla fall.


Ha Ha...det snurret försvinner aldrig [:D] så lunch med vin är uteslutet.[xx(]..kristallsjuka.. pyttsan. Krya på dig[:)]
/Lennart

Lonsan

Till på köpet så har jag fått 4-takts sjukan, men det är en annan historia ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

OFF TOPIC!!

4 takts sjuka? Snackar vi 250FS alternativt Kolm?!

ON TOPIC!!
 

Aerobat

Hej,

Jag är gärna med och testar. Den andra diskussionen kan vi fortsätta på fältet, men väder är väl iaf en faktor vi inte kan påverka?

//Ulf

quote:
Originally posted by paroos

Hej, tack för feedback!

Jo, det som jag skrev vid landningen just som det kräver lite extra koordination och koncentration...

Kom ihåg, detta är en just nu en idé och därav bra med feedback.

Tänker att vi kunde samlas några en kväll (du, jag, Peter, Lonsan, Tim...) och testa hur det funkar?
Det kan ju avgöra hur det blir.
Verkar det funka så tänkte jag göra två olika schema, så kör vi efter hur vädret blir.

Och ja...du är nog lite \"gammal o gnällig\"...[;)]
Vilket bevisas av dina sista kommentarer, eftersom att \"flyga i ottan\" och landande o startande plan etc, drabbar alla lika eller hur?
Du glömde ta med att en pilot kan få moln, medans en får solen i ögonen, en får hård vind, medans en annan lungt, en får avbryta för regn, en annan får uppehåll...etc etc...[:D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mvh Ulf

Kent

#10
2 Flight lines ser jag inget problem med, ifall man står rygg mot rygg.
På vårt fält i Karlskrona brukar jag ibland träna på andra sidan ån, när alla andra håller till över landningsbanan.

Vi ser till att hålla kontakt med varandra vid start/landning.

Jag kan ju inte grounda andra klubbmedlemmar bara för att jag skall fjanta runt i lite IMAC flygande. Eller kan man???[}:)][}:)]

Däremot borde \"Det okända\" förbjudas. Det är åldersdiskriminering [8D].

Jag måste flyga jättestort för att hinna med, ser knappt flygplanet fast jag ser bra på långt håll. Undrar om domarna ser något?

Ja, man blir gnällig på äldre dar, det är snart det enda man blir riktigt bra på [;)]



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

quote:
Originally posted by Kent

2 Flight lines ser jag inget problem med, ifall man står rygg mot rygg.
På vårt fält i Karlskrona brukar jag ibland träna på andra sidan ån, när alla andra håller till över landningsbanan.

Vi ser till att hålla kontakt med varandra vid start/landning.

Jag kan ju inte grounda andra klubbmedlemmar bara för att jag skall fjanta runt i lite IMAC flygande. Eller kan man???[}:)][}:)]

Däremot borde \"Det okända\" förbjudas. Det är åldersdiskriminering [8D].

Jag måste flyga jättestort för att hinna med, ser knappt flygplanet fast jag ser bra på långt håll. Undrar om domarna ser något?

Ja, man blir gnällig på äldre dar, det är snart det enda man blir riktigt bra på [;)]

Barry CO



Eller...så kanske det går att fixa med vänster spaken??
[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Hej, vi (Jag, Peter, Tim) var ute o flög i onsdags.
Blåser det Nånstans Syd-SV-Väst så blir det perfekt med dubbla flightlines då solen står rätt.

Anmälda just nu:

Basic
Anders Hellsen
Jörgen Davidsson
Per Axelsson
Niilo Thulander
Magnus Göransson
Felix Scander
Ulf Thulin {edit by Peter}

Sportsman
Christer Persson
Patrick Roos
Paul Madej
Anders Davidsson
Jörgen Nathorst-Böös
Perra Dyplin
Mattias Lindgren
Jörgen Svensson
Mikael Jönsson
Rikard Levenstam

Intermediate
Pontus Claesson
Kent Norman
Micke Scander
Mikael Ingemarsson
Ulf Svartén
Tim Larsson
Robert Ekman

Advanced
Peter Schmidt
Ulf Svensson
Jocke Segerdahl

26  27 {edit by Peter}

Freestyle
Ulf Svensson
Peter Schmidt
Felix Scander
Pontus Claesson

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Sista anmälningsdag idag!

Anmälda just nu:

Basic
Anders Hellsen
Jörgen Davidsson
Per Axelsson
Niilo Thulander
Magnus Göransson
Felix Scander
Ulf Thulin
Ulf Jörnheim

Sportsman
Christer Persson
Patrick Roos
Paul Madej
Anders Davidsson
Jörgen Nathorst-Böös
Perra Dyplin
Mattias Lindgren
Jörgen Svensson
Mikael Jönsson
Rikard Levenstam

Intermediate
Pontus Claesson
Kent Norman
Micke Scander
Mikael Ingemarsson
Ulf Svartén
Tim Larsson
Robert Ekman

Advanced
Peter Schmidt
Ulf Svensson
Jocke Segerdahl

28  

Freestyle
Ulf Svensson
Peter Schmidt
Felix Scander
Pontus Claesson


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#14
Ser att listan under kalender visar 29, = + Blomman.
-Stefan, jag har ingen anmälan från dej, kolla vad som hänt. Ev. försök igen!

MVH

Patrick

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se