Haveri pga DX8??

Started by Ekengren, 2012-07-31, 17:51:16

Previous topic - Next topic

Papmehl

Det blev flera låsningar under en kort period med olika roderutslag. Sedan klev modellen in i failsafe.

Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

paroos

Är det en tidig eller sen DX8?
Det hittades fel på några i de tidiga batcharna.
Därav kom en service bulletin där man tog det säkra före det osäkra och kallade tillbaka massor av sändare. Alla testades och uppgraderades.
Vilken ver av Airware är det i den?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Papmehl

Den är inköpt i april i år... Hel skumt. För det du berättar kände jag också till.

Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Ekengren

quote:
Originally posted by paroos

Är det en tidig eller sen DX8?
Det hittades fel på några i de tidiga batcharna.
Därav kom en service bulletin där man tog det säkra före det osäkra och kallade tillbaka massor av sändare. Alla testades och uppgraderades.
Vilken ver av Airware är det i den?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se



Jag har 2.01 har jag för mig sist jag kollade. Vet du vad problemen med de tidiga leveranserna var?
 

Ekengren

quote:
Originally posted by Aerobat

Trist med modellen[:(]

Antar att du redan gjort detta, men...
Har du kollat vilka failsafeinställningar du hade? Stämmer de med beteendet? Har du också kollat vad som händer när du stänger av sändare alt. du kommer utanför räckvidden?
Går den i riktig failsafe då? Hur snabbt återställer den?
Av din beskrivning låter det ju inte som om den gick i failsafe.
Har du kollat med datalogger hur antennerna mådde?
Vad hade du för strömförsörjning? Jag flög med en BEC som var för svag och orsakade flera Brownout (ej failsafe). Kändes som störning. Hade tur den gången och fick ner kärran.




Strömförsörningen hittade jag inget fel på. Failsafe är jag nästan helt säker på att jag hade tomgång och neutrala roder på. Som sagt så gick den troligen inte in i failsafe, eftersom den var aktiv på åtminstone höjdrodret tills den slog i marken. Jag drog ner till tomgång när nosen började pendla, därav vet jag ej om någon failsafe aktiverade tomgång senare.

Jag har inhandlat en AR12010 12ch mottagare med tre satelliter. Därtill kommer jag att köra telemetri för att kunna logga signaldata. Kommer också att ta till mig dina och andras tips om placering av satelliter mm. Hoppas detta räcker ;)
 

Kent

#20
Lite erfarenhet om DX8 - AR8000 - AR9000 - AR9200

Tittade i min Comp ARF Extra 260, 2,6 m, DLE 111 cc, som jag tävlar med.
Där har jag en AR8000 kopplat via en Emcotec mini Magic till servona.
Har flugit drygt ett år med den setupen utan problem.

Till denna AR8000 (som har en antenn) är kopplat en satelit mottagare som är monterad bakom cockpit längst upp i skrovet.

Hade tänkt byta till den AR9000 som för närvarande sitter i min gamla \"Apollo\" Extra, 3W75 I, 2,4m. Fungerar bra här också.

Jag är ju lite skrockfull. If it\'s work, don\'t tough it.

Däremot i min Edge Comp Arf, 2,6 m, 3W106 PS, har jag en AR9200 powersafe evolution med tre satelitmottagre. Här fick jag flytta runt sateliterna för att få en bra täckning.
Alla 3 mottagarna måste utan problem fånga upp signalen vid första tillslag av kraften. Om någon fallerar får du ingen kontakt.
Om någon, eller tom två skulle missa i luften märker du ingenting.

Du kan kolla via telemetrin när du landat hur förbindelsen har fungerat.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Ekengren

quote:
Originally posted by Kent

Lite erfarenhet om DX8 - AR8000 - AR9000 - AR9200

Tittade i min Comp ARF Extra 260, 2,6 m, DLE 111 cc, som jag tävlar med.
Där har jag en AR8000 kopplat via en Emcotec mini Magic till servona.
Har flugit drygt ett år med den setupen utan problem.

Till denna AR8000 (som har en antenn) är kopplat en satelit mottagare som är monterad bakom cockpit längst upp i skrovet.

Hade tänkt byta till den AR9000 som för närvarande sitter i min gamla \"Apollo\" Extra, 3W75 I, 2,4m. Fungerar bra här också.

Jag är ju lite skrockfull. If it\'s work, don\'t tough it.

Däremot i min Edge Comp Arf, 2,6 m, 3W106 PS, har jag en AR9200 powersafe evolution med tre satelitmottagre. Här fick jag flytta runt sateliterna för att få en bra täckning.
Alla 3 mottagarna måste utan problem fånga upp signalen vid första tillslag av kraften. Om någon fallerar får du ingen kontakt.
Om någon, eller tom två skulle missa i luften märker du ingenting.

Du kan kolla via telemetrin när du landat hur förbindelsen har fungerat.


Barry CO



Precis det setupen du hade med AR8000 hade ju jag också. Jag flög ca 20 gånger utan minsta problem! När jag sedan gjorde ett lite lägre högervarv för landning som jag normalt inte gör på vårt fält så gick det utför, som jag har beskrivit ovan. Det kanske gäller att hålla sig utan för \"blinda fläcken\" med AR8000 på en större kärra. Jag kan ju inte vara helt säker på att det beror på det, kan ju vara nåt annat i radion som är intermittent.