H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Speedbird

#120
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Så ska det se ut Paul ! ! [8D]

till riktiga motorer ska man ha manliga servon,
( jag har ett JR 8711 på throttle i Krill Yaken ) [:D]

/Perra



Bara ett (1) 8711??![:D]



Jo, jag vet... [:I]  
det är lite klent på vägen upp i vertikalerna... [:D] [;)]

[:o)]

/Perra
 

Paul



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Installation av gas/choke funktionen, lite pilligt när allt ska sitta inne i den långa motorboxen, men det skall nog gå[;)]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Något sånt här tänkte jag, men undrar om det är fel att ha ett bockat stag till choken[?]
Funktionen medför att det funkar, men staget kommer ju kunna röra sig upp och ner/ vibrera, är det bättre med ett rakt[?]

Tyckte vinklarna blev bättre med bockat stag, se bild...genom upptaget service-hål.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Du kan inte lura mekanikens lagar genom att kröka stången. Det hjälper inte att vinkeln mellan link och arm ser bättre ut pga en krök, det är den effektiva vinkeln som gäller, dvs vinkeln mellan linjerna servoaxel-led respektive led-led på stötstång.
Om total vridvinkel på choke är 90° så ställ den på halva (45°) och justera stötstångslängd och armar så att du har 90° mellan armar och stötstång i det läget. Både vid chokearm och servo!
Det är bara i undantagsfall som asymetriska riggningar är lämpliga, t ex om man vill ha en \"mekanisk\" gaskurva som är mindre känslig i början än i slutet. Men, det är lätt hänt att det blir tråkiga vinklar i någon ände, bättre att lösa exponentiell gaskurva med radion.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Pontus, den bockade armen är till choken som bara har två lägen, är det jättefel att ha en sån arm till den[?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Okey, gjort om[:o)], nu med rakt stag[:)]
Känns mer rätt.........




--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Svårt att se men det verkar som du har en för kort stång och taskig vinkel mellan chokearm och stötstång i stängt läge.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Möjligtvis när choken är öppen, men allt rör sig bra, det är tajt på flera ställen för att allt ska gå fritt, och det gör det nu. (om stången vore längre skulle gasen och choken krocka framme vid förgasaren )Tanken var att ha gas servot på andra sidan först, men märkte då att förgasarnålarn blockerades uppifrån av stötstången, svårt att Tuna motorn då...... Ska kolla allt en sista gång innan fästet limmas. [;)] Tror dock att det är super nu[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Inne[:)]...... ja eftersom det är inne och modernt att måla roderhorn, och jag vill vara lika \"chique\" som alla andra[:o)]
Jag väljer sedermera att måla alla med silverfärg, för enkelhetens skull. [;)]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Akta så jag inte tar sändaren ifrån dig...  }:-/
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Motor och förgasaren är nu permanent fastskruvade och nästa steg blir nu att sätta dit två styr-tuber så att nålarna på förgasaren lätt kan ändras utifrån, på bilden ser ni vinkeln, dvs. den svarta kolfiberpinnen till vänster i bild, mer kommer. [;)]

.......... Ok, kommer att se ut så här, ni ser de två plasttuberna som ligger parallellt med varandra, till respektive nål, rören kan antingen kapas en bit under motorkåpan, endast två hål synliga, eller så kan de sticka ut en bit igenom, då kan man ha två coola mössor på dessa. [:o)]
Nu skulle man ju kunna justera nålarna på ett säkert sätt när motorn går, det är ca 25 cm fram till propellern[;)] Specialmejsel utav 4mm stål på cirka 24 cm får jag även tillverka.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Vilja gå upp tidigt tricket[:o)], man limmar under natten för att rusa upp på morgonen efter för att se om limmet torkat. [:)][:)]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Palle min vän...

Är det extra förstärkningar det här med remmarna för att tygla besten till motor...?[:D][:D][:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Justerings-tuber[;)]...... Klara[:o)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC