H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Aha, nu har jag kommit på vilka maskiner som har respektive vingrör[;)]
Om jag nu tänkt rätt:
H9 Su-26 = 1455
EF Extra = 1457
Pilot RC Decathlon = 1550
Det roliga nu är ju om man räknar förhållandet, vingrör kontra vingspan.
Då har vi fortfarande rätt vinnare[:)][:D]
Bevis:
1455/3100=0,46935484
1457/3160=0,46107595
1555/3810=0,40813648
Om nu mitt antagande stämmer, vilket jag hoppas är H9:an vinnare, EF Extran 2:a, och sist Decathlonen. [:I][:o)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lager

quote:
Originally posted by Paul

Läste om någon på FG, som flugit mycket med sin och dessutom gjort några åkerlandningar, där motorboxen börjar invid kroppen hade det spruckit lite, därför lägger jag två träribbor i det området som lite extra styrka[;)]
OBS, detta behövs säkert inte, men - Varför inte[:I][:I][:I]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Man får inte glömma att en flygplankonstruktion tar lasterna bäst då den kan flexa (mer eller mindre) i sin helhet. Vissa punkter, vinginfästning, motorfäste (som i det här fallet)etc, blir ju förstås styvare än övriga konstruktionen. Det finns dock risk att man bygger in brottanvisningar när man förstärker. Detta märks tydligt när man börjar förstärka sina inomhusmodeller.

Tar man däremot upp hål eller försvagar konstruktionen på annat sätt, så kan man ju behöva limma dit lite armering....fast med måtta [;)]

Ingen kritik mot den aktuella förtsärkningen (eller dina tidigare förstärkningar, Paul). Se inlägget mer som en allmän trådkapning [;)]
/Lager
 

Paul

Jag har bara förstärkt med måtta[:)][;)][:o)]
Nu är äntligen gas/choke servo fästet limmat inne i motorboxen, inte mycket att visa bild på, men imorgon kanske det kommer några bilder på tank-installationen. [8)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Bränsleslangs fäste med både dubbelhäftande tejp och genomgående skruv med mutter för att det ej skall kunna lossna, och därmed att slangen inte skall kunna vidröra någon av avgaskrökarna. [;)]

Och här ser man bränsleslangen, skyddad och på betryggande avstånd från krökarna[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

Såå ja !
ujujuj va fint det blir [:)] [:p]

känns som det snart är dags för motorstart i modell,
för om det ska provflygas nu så får det väll bli med skidorna på [:D]

/Perra
 

Paul

Tanken fick vila lite[:)]
Började på med luftutsläpp och motorkåpan istället.


Lite skumgummi tätningslist mellan trä och kåpa.


Och så var den på plats till sist, alla färgmatchade skruvar kletade jag lite vanligt UHU por på, så att de blir lite mer vibrations beständiga. ( Tim lärde mig det, gängorna får lite friktion ) vidare så syns även nåljusteringsverktyget upp i kåpan på bild.

[:)][:p][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

3W tank, 1500 cc, Man fick med en fin tank, men jag väljer ändå denna.
Kört dubbla buntband på slangen där det går. [:o)]


Kardborre eller cyckelslang[?][;)][:)], tål att fundera på......[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

#187
uj uj uj ! [:p]
till och med färgmatchade buntband inne i tanken [8D]
mycket snyggt [:)]

/Perra
 

Paul

Fastsättning av tank med Roos- metoden[:)][:)], ...... dvs. utan cyckelslang och buntband. [;)]
Istället tog jag kardborre under tanken, för att förhindra längsgående förflyttning, sedan medföljande kardborre runt tanken, där även en bit limmats fast uppe på tanken, för att förhindra att tanken ej skall vrida sig i sidled. [:o)]
Hoppas det håller[:I][:o)][:I]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Får en tår i ögat...gulp.

Så skall det se ut!
[^]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Slangar hit och dit. [:0] funderar lite vart den fina Engel tankventilen kommer sitta i frontkåpan[?], det hela hänger lite på vart rx-batterierna kommer sitta, ( kan bli uppe på motorboxen) och jag får nog börja litet smått att installera servon(tycker detta är tråkigaste momentet i hela \"bygget\")
Men måste börja fundera ut hur tyngdpunkten ligger och var resten (powerbox, rx, batterier och annat diverse, bör hamna bäst)
En smärre feber förkylning hindrar dock mig till att ha den optimala lusten till att fortsätta. [;)][:o)]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Paul

Fastsättning av tank med Roos- metoden[:)][:)], ...... dvs. utan cyckelslang och buntband. [;)]
Istället tog jag kardborre under tanken, för att förhindra längsgående förflyttning, sedan medföljande kardborre runt tanken, där även en bit limmats fast uppe på tanken, för att förhindra att tanken ej skall vrida sig i sidled. [:o)]
Hoppas det håller[:I][:o)][:I]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Hej Paul
Den medfljande tanken har en alldeles utmärkt inbyggd funktion mot ofrivillig tankrotation. [:D]

Image Insert:

78.32 KB

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Paul

[:)][:D][:)]...... Det har du alldeles rätt i Mikael, och det är inget fel på den tanken, men jag gillar runda saker[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Grrrrr.... Tänkte jag skulle sätta dit dekaler, det gick till och börja med inget bra[xx(][:(!]

Ringde Pär och beklagade mig, och han sa att man var tvungen att ha diskmedelvatten[;)]Detta står ju även i manualen, men det hade man ju inte läst, förrän efter första märket som hamnat snett och bara var att kassera. [V]
Ringde även Pontus, och där var det full aktivitet.... Han, Blomman och Herr Jönsson hade träffats i sin bygglokal och kämpade på ihop med sina byggen[:p]
Ok nytt försök........, och tur var ju att jag hade ett extra dekalark. [:I]



Nu gick det bättre, tänk vad man lär sig mycket i denna underbara hobby. [:D]

Och så en bild på hur dekalerna sitter från lite håll, vingarna kommer få liknande sen.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

[:o)][:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se