H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Hittade lite lugn harmonisk flygning med ovanstående modell på Youtube, fram till och med ca 5 min...iaf. inte ofta man hittar figurflygning, mest 3D, motorljudet med de dämpare de har kanske inte var så kul.


Undrar om det blir vår i år[B)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

#241
quote:
Originally posted by Paul

Hittade lite lugn harmonisk flygning med ovanstående modell på Youtube, fram till och med ca 5 min...iaf. inte ofta man hittar figurflygning, mest 3D, motorljudet med de dämpare de har kanske inte var så kul.

Mvh Paul Madej


Fin flygnig... [:p] men på tävling hade han fått en 4 av mig i sound score, och då är jag snäll, hehe [:D] [;)]

/Perra
 

Paul

Uj uj uj, det har tagit alldeles för lång tid att fortsätta med servoinstalationen i vingarna, men nu är det påbörjat, det är på G[^]

[:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

En vinge klar, grovmatchad, slutgiltiga skev utslag får jag kolla utomhus, då jag kan ha bägge vingarna på och samtidigt ha plats runtom[;)] Vi får vänta till en varm trevlig dag[^] Har man gjort en, kan man göra två......[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Såg nu att konstruktören förskjutit hålen i roderhornen på inner/ytter- servo.
Är det för att rörelsen blir olika?


[:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Det är därför att vingen blir ju tunnare ju längre ut du kommer och då ändras ju längden på roderhornet om längden till gångjärns centrum skall vara samma, något som många tillverkare glömmer. EF har rättat till sina ARF. Det gäller bara att sätta rätt horn på rätt ställe vilket brukar stå i manualen som man tittar i efteråt när det redan blivit fel[;)]
Lennart

Paul

[:)]Vilken tur att de redan var limmade från fabrik, det där med att läsa i manualen har man ju missat några gånger[;)][:0]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Bägge vingarna klara, även penslat på laminerings epoxy på träytorna. [^]

I morgon får vingarna krypa in i sina Revoc pyjamaser igen, där trivs dem. [:D]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

3M tätnings list i skumplast[^][^]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Undrar[;)] var,hur ska jag sätta fast alla dessa grejjer, vissa sladdar ska göras om.
Har ju gjort en grov tyngdpunkts koll, men litar inte riktigt på mig själv, problemet är bara att det knappt går att sätta ihop maskinen inomhus, ett himla jobb i mitt trånga rum.
Men får jag bara fundera ett tag till, så löser det sig säkert. [:o)]

På EF Yaken jag byggde förra året, var det ju lättare.... så många som byggt dessa och kommit på om den väger jämt på vingröret utan vingar, så blir det ganska bra när vingarna kommer på.. Undrar om denna ekvation generellt, på ett ungefär stämmer på de flesta flygplanen av aerobatic typ[?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Gjorde ett litet experiment, vägde av min lilla Su 26, utan drivaccar, med tom tank och utan vingar, då väger den exakt på vingröret, sätter jag i drivaccarna blir den något baktung.
Om jag gör likadant på den stora, dvs sätter dit allt utom accarna så att den väger jämnt på vingröret borde kanske utgångspunkten vara ganska bra.
Förhållandet på dessa två flygplan, bägge tillverkade av samma konstruktör, borde förhoppningsvis vara den samma. [8)] ..... Eller[?][?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Massa antagande och spekulationer, mitt råd, lägg tankemödan på hur du riggar för en praktisk TP check eller \"do the math\" och räkna ut TP.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Blir till att sätta på vingarna igen, en snöfri dag utomhus och balansera in korrekt TP.
Trodde jag skulle kunna fuska och köra någon form av genväg, men efter att jag fått svar av självaste konstruktören Mike McConville på FG, där han sa att enda korrekta sättet att väga av TP, är att ha vingarna på. Så då följer jag med ödmjukhet hans tips[:D]
(även Pontus hade ju rätt, men han har ej samma idolfaktor[:p])
[:D][:D][:D]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Vad trodde du han skulle svara...[;)]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

quote:
Originally posted by paroos

Vad trodde du han skulle svara...[;)]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se


Jag ställde en öppen fråga på FG, han svarade, så jag förväntade mig egentligen inget.
[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC