H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Det dröjer lite till innan luft premiär, däremot hittade jag det jag sökte[;)]..........
nämligen, väldigt lätt isoleringstejp som tål 80 grader, den fanns på Clas Ohlson.
Motorkåpan kommer invändigt beklädas med denna som ljud absorbent. [;)][:p]

[^][^][^]
http://m.clasohlson.com/se/Isoleringstejp/Pr341878000

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Hi hi, det är kul med aprilskämt :-)
Dämpningen blir givetvis försumbar med sånt lättviktsmög.
Det är tungt skumgummi eller filt limmad med asfaltsklister och på ytan försedd med en perforerad folie som gäller.
Säljs i lagom sjok på Biltema.
Eller prova med äggkartonger, det är ju både påsk och 1:a april idag ;-) hi hi
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

För att vara lite mer konstruktiv:

Ska du dämpa ljud i eller från kåpan, tänk så här:
1. Se till att ingen del av kåpans bakkant kan slamra mot kroppen. Lösning är god passning, många skruvar och ev nån gummilist eller det där skummet du köpt.
2. Vill du hindra att ev veka delar av kåpan kommer i resonans, montera den färdiga kåpan med all ev håltagning. Tryck med ett finger på alla möjliga ställen, finner du något ställe där det är lätt att bubbla in kåpan, förstärk just där, t ex med små balsa spant. Limma gärna med något elastiskt typ sikaflex el dyl.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

3. Vill du att kåpans insida ska funka som en absorbent som käkar ljud från prop, motorns allmänna slammer och insugsljud
så är det tyvärr så att det kostar vikt, principen är att man har ett styvt och tungt skikt (i allmänhet betong...i detta fall kåpan) därefter ett mjukt, poröst och dämpande material och som sagt närmast ljudkällan ett membran. Membranet är till för att käka de lägre frekvenserna och ska vara perforerat (otätt).
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

I dessa påsktider föreslår jag att du använder dig av äggkartonger[:D]
Du brukar ju käka mycket ägg och dessutom är det ett beprövat sätt att ljuddämpa i större lokaler...[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Tack för alla tips[:o)]...... jag provklistrade fast en liten bit på insidan av motorkåpan[8)]
..... bra klister. Tror jag struntar i äggkartonger[:D], såg många Norrmän när vi var där, som använder skum på insidan, jag kommer testa detta. [:0][^] man kan inte få allt optimalt och jag tänker ej använda betong.......[:)][:)][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Norrmän...de har nog skum för att motorn inte ska bli förkyld.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Vi går tillbaka lite..... till en detalj som inte blivit klar.
Nu är styrpinnarna i bakvingarna limmade (satt lite löst) , och träytorna penslade med laminerings epoxy. [:)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Har funderat på en av årets populäraste lösning......[8)], nämligen den så kallade \"Levenstams Miljötank\", som fler och fler kopierar. Kände att jag ville ha något med liknande funktion[;)][;)]........ så jag har uppfunnit \" Super Vattenlåset \"[^][:o)].
Hoppas att den långa labyrint som eventuell bensin måste färdas innan det sprutar ut under planet nu är ganska lång. [:)]
Vet ej om detta kommer funka, men kommer testa denna lättviktlösning. [;)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul


....... Sista kabeln till bakpartiet fixad. [^]

...... Även kabelstrumpan till bakpartiet, som de fyra kablarna styrs upp i. [^]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Det är makalöst vad lite material som det egentligen är i våra kärror. Skulle vara intressant att pressa ihop en 3m kärra i en sån där press som man gör kuber av bilar med. Hur liten kub tror ni det skulle bli?
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

quote:
Originally posted by Lonsan

Det är makalöst vad lite material som det egentligen är i våra kärror. Skulle vara intressant att pressa ihop en 3m kärra i en sån där press som man gör kuber av bilar med. Hur liten kub tror ni det skulle bli?



Jag har sett hur mycket man kan pressa ihop ett plan, en 100 cc får precis plats i en svart stor sopsäck [:)]

/Patric
/Patric

Paul

Halå...... Ni får gärna pressa ihop era plan, på alla möjliga sätt som ni själva väljer[:)]
Men, men, men.... allt sånt här destruktivt negativt, kan ju smitta av sig vid en ganska närstående premiär..[;)] , vill inte få syner och mardrömmar[:0] om trasiga stora, dyra och ännu ej flugna plan.  ......[^][:)][^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jag försöker bara hjälpa till att få din tråd att slå nytt rekord i både posts och views ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Just nu ligger du 2:a i replies och 3:a i views, dvs 2 pallplatser :-)
Max 300 tecken, 272 återstår