IMAC-final 2012, Göteborg 7-9 sept 2012

Started by imacse_peter, 2012-08-12, 20:55:28

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Vad hände ? Plötsligt är säsongen nästan slut, endast finalen och ett NM återstår...

Nåväl, vi får mjölka ut det sista av sommaren, det börjar bli dags att anmäla sig till finalen [:)]

Tävlingsledare Michael Strand meddelar att det blir gemensamt käk på lördagskvällen, en grillad köttbit, sallad mm. Ca pris runt en 100-lapp. Anmäl ert intresse via mail direkt till honom, beachen@swipnet.se.

// Peter
// Peter Schmidt

paroos

Hälsar från Micke Beach med en påminnelse att han vill ha in anmälningar till maten!
Sista anmälningsdag för detta är lördag 1/9!

Ang bullerkraven som står i PMet.
Buller kommer att hanteras på vanligt vis.
Dvs vi använder sound score samt att tävlingsledaren kan grounda en pilot närsom om han tycker att det väsnas allt för mycket.
Detta fält är som så många andra lite bullerkänsligt pga att det numera finns ett bostadsområde endast 5-600m bort.
Micke var i Bränne o kollade, hans kommentar var att de flesta var ok men att det fanns 2-3 som väsnades för mycket.
(En av dem var jag [:I] som nu lagt min 27-10 på hyllan och kör 26-12 alt. 28-10)
Vet ni med er att ni kör med propp som lätt kan rippa loss så försök fixa till det!

Det kommer att finnas 2st 20fots containers uppställda som hangarer.
Samkväm och gemsam middag blir i deras stora klubbstuga, den är ca:120kvm.
Ström finns till vagnar och laddning. El flygarna tar ur sina packar.

Stay tuned!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#2
Om nu fältet är så väldigt bullerkänsligt,
Varför lägger man då en IMAC tävling / final där ? ? ? [:0]

91dbA på 3meter är väll bara elkärrorna som fixar skulle jag tro...

Och hur är det med flygområdet ?
En karta liknande den som postades i simmelsbergatråden
med No fly zones och så vidare inritat,
skulle vara trevligt för oss som inte flugit där tidigare [8D]

/Perra
 

paroos

Som jag skrev, ljud döms enligt sound score...
Fältet är hyggligt stort, fullskala kärror landar där!


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Nja..fullskala möjligtvis en ultralätt eller stork då fältet är 280 m och utflygningen kan bara göras åt ett håll men,det finns folk som gör de dummaste saker.
Det är ju golfbana och industriområde biluppställningar vatten etc så det finns ju ställen där man helst inte skall landa en maskin på ett eller annat sätt. Det är väl ett av fälten där det är extra lämpligt att ha en plan B för vad man gör vid ett stopp i starten eller på final.
/Lennart
Så här ser det ut.



85.72 KB

paroos

Ja som synes tillräckligt stort, man startar o landar på gräs/asfalt blandat efter behov. Normal banan är gräs med asfalt i mitten som kan ses på bilden. Asfalten är dryga 250m och tvärbanan ca 150m.
Man bör alltså hitta en bra inflygning oavsett vindriktning.
Man flyger blandat över land och vatten.
Som Lennart skriver, bra att ha en \"deadstick\" plan klar i huvet.
Man vill ju inte hamna varken i drickat eller bland 500 nya Volvo bilar...[:D]

Här en bild efter hur jag fattar Micke Strand.
Image Insert:

86.4 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

What!?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

//Micke


paroos

#8
Inte mer utmanande än på de flesta andra fält vad jag förstår...
Detta får nog räknas som ett ganska stort modellflygfält.
Ex. kan man landa i alla väderstreck.
Som jag skrev flyger man bara delvis över vattnet och det är om man flyger långt ut och i ev. djupledsmanövrar.
Pilotrutan kommer att vara mitten av asfaltsbanan i spetsen på det utmålade V ni ser. Därifrån ut till vallen som gränsar vattnet är det 150m. Ett bra djup att flyga i och lägga sin baslinje är väl nånstans 100-130m ut från sig.
Ang. buller så säger Micke efter att ha hört alla maskiner i Bränne att det inte är några problem så länge man sköter throttle hanteringen hyffsat och inte rippar loss som ett jetplan.
Inget konstigt alltså och precis samma som gäller på alla andra tävlingar. Dvs sound score gäller samt att tävlingsledaren har rätt att påtala för en pilot att han väsnas på tok för mycket. (som ex. Svartén sa åt mig i Bränne efter min J37 raka...[;)])
Det blir kanon detta![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Har inte flugit på fältet ifråga de senaste åren så jag lägger ner vidare spekulationer baserade på kartor och mått.
Hoppas det går bra för er alla.
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

quote:
Originally posted by Speedbird

Om nu fältet är så väldigt bullerkänsligt,
Varför lägger man då en IMAC tävling / final där ? ? ? [:0]

91dbA på 3meter är väll bara elkärrorna som fixar skulle jag tro...

/Perra



Jag tror det också, den kärra som bullrade minst i vår klubb av IMAC-kärrorna kom ner till 93 dBA (testat med riktig dBA-mätare), själv var min kärra betydligt ljudligare...

Jag har fixat nya dämpare nu (KS-dämpare) och försöker även hitta någon propp som ska reducera \"bullret\".

Jag förstår att man har bullerrestriktioner, vi har också klagomål på vårt fält men där räcker det gott med 96 dBA för att komma under högsta tillåtna gräns (50 dBA enligt lagen för vad som kan klassas för buller).

Kommer jag inte under högsta tillåtna gräns måste jag nog tyvärr avstå från tävlingen, Jag åker inte ned om jag inte får flyga. [:(][:(]

/Patric
/Patric

paroos

Ni får nog läsa vad jag skrivit ovan igen...
Inget skiljer denna tävling mot andra, jo en sak. Tror Micke kommer att se till att vi faktiskt skärper oss med soundscore.
Ärligt talat så har vi varit för slappa de sista säsongerna och sakta har vi tillåtit mer o mer volym igen.
Jag har hört ett antal kärror under säsongen som borde fått mellan 0-3 i poäng och som skulle tvingats till åtgärd. Inklusive min egen!
(Därav har jag desperat experimenterat med proppar hela säsongen)
Ett fåtal kärror skulle nog t.o.m. tvingats att landa pga grymt rippande.

VI MÅSTE VARA RÄDDA OM VÅRA FÄLT!!! Annars har vi ingen framtid...[|)]
I HBG finns miljödom och restriktioner på både ljud och flygområde.
Simmelsberga, där fick vi klagomål och kommer i framtiden att begränsa oss till ett flygområde.
Brännebrona är bullekänsligt (vi flyger nära bebyggelse) och där har man också absoluta flygförbuds zoner.
I Stockholm är det buller problem på varenda fält vad jag förstår?
I Tidaholm flyger vi också i bebyggelse.
Göteborg/Torslanda är inget unikt!
I år har vi endast flugit på ett fält helt utan krav och det är Sunne. Men det ligger också långt från bostäder och är en flygplats.

Patric, med riktiga dämpare blir det najs, du måste bara skippa din ripp-snurra i trä![|)]
Jag rek. Biela 26-12 om du vill ha lite fart, undvik Biela 27-10 den rippar för lätt. Mejzlik 27-10 är tyst o fin, men har lite sämre verkan. Du kan också prova 25-12 3 blad oavsett fabrikat.
Alternativt 28-10, lite tyngre = lägre varv = tyst.

Jag trivs bra med Biela 26-12. Varvar upp hyffsat lätt, ger bra drag, lagom fart och man kan varva på bra utan att den rippar.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#12
PS
Viktigt att förstå att ljud också är ett tävlingsmoment, iom att det poängbedöms! Det infördes av en enda anledning, att rädda framtiden för IMAC, dvs att vi skall vara välkommna på så många fält som möjligt med våra stora maskiner med stora motorer.

Två föredömen som jag kan nämna är ex. Jörgen Svensson och Rikard Levenstam i min egen sportsman klass. Jörgen kör en stor väl anpassad 2 bladig KF propp på sin ZDZ120, går som tåget men tyst o fin. Rikard gillar att gasa och det gör han![}:)] Men han kör 25-12 3 bladigt på sin 3W110 och i komb med bra dämpare bara susar den fram väldigt tyst. M.a.o. det går att både vara framgångsrik och att tokgasa samtidigt som man inte bullrar...
Fler exempel: Kent, gillar att åka fort o gasa mycket, kör 3 bladigt o tyst. Peter Schmidt, en mästare på throttle hantering. Väsnas väldigt sällan, trots att han kör Biela 27-10 som rippar lätt.
T.o.m. mr RPM, f.d. kung av rippande, har numera en grym throttle hantering och kör MTW dämpare och en tyst Mejzlik 27-10. Nu kör han väldigt tyst och har gått från en av de som väsnades mest till en av de som väsnas minst för att sätta det goda exemplet!
M.fl.  

DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Denna kommentar har inte direkt med Göteborg att göra, men...

Varför skriva in ljudkrav i inbjudan som ändå inte gäller? Det är bara förvillande. Inga 100cc+ maskiner jag har sett klarar markkrav på under 95-96dB. Men i luften kan en kärra som markmäts till 99dB upplevas tystare än en som t ex mäts till 95dB.

När det gäller Soundscore tycker jag och en skärpning och samkörning vore på sin plats. Som det är idag är det väldigt subjectivt = orättvist.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
Mvh Ulf

paroos

Min personliga åsikt är att db mätningar på marken är helt meningslösa...
Så tänkte IMAC också och därför infördes soundscore. Dvs buller är hur man upplever ljud, inte vad en db mätare visar.
Bara för att en maskin avger höga db tal vid fullgas statiskt på maken betyder inte det att den bullrar i luften eller att den inte kan flygas utan att bullra för mycket.
Det är alltså den ljudbild (sound footprint) som maskinen avger i luften under programflygning som är intressant.
Det är där och då det skall bedömas om den UPPLEVS väsnas för mycket eller går tyst.

Vi har varit igenom detta fram o baklänges tidigare.
Om inget annat så avhandlade vi det mesta i den berömda \"ripp tråden\" här på forumet.
Det är enkelt egentligen:
- Kör med bra dämpare (ex. MTW, KS med 3-4 kammar system)
- Dämpa kärran (ex. silikonslang på utblåsen, ta bort skrammel med skrammeltejp eller likn., insugstratt på förgasaren är bra m.m.)
- Prova ut, använd, flyg in dej på en propp som inte rippar.
Då blir kärran 100% tyst eller i sämsta fall helt ok ljudmässigt.
Gör alla så har vi inga problem!

Idag är det bara ett fåtal som väsnas lite, antingen för att man har en propp som rippar lätt eller att man missar throttle hanteringen ibland.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se