Tävlingar 2013

Started by Henrik, 2012-10-06, 21:50:05

Previous topic - Next topic

Lonsan

Själv så lär jag inte behöva skaffa pontoner till Sunne då min chans att vara med nog är begränsad till domarstolen.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

...vilket leder vidare till frågan om när (ungefär) ett NM kan tänkas gå av stapeln.
Så sent som i år var gränsfall, hade det inte varit för turen med mycket sparsam vind och nederbörd så hade vi sydlänningar troligen frusit ihjäl.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Själv drömmer jag om torr startbana i Sunne nästa år ;-)



Jag har lite mardrömmar om NM... Jag måste ju träna 2 program i år.. Undrar om min lille Sbach kommer ihåg Basic om jag själv koncentrerar mig på Sportsman [:)]

Nåja, taket på min husvagn kommer i år klara av det värsta regnväder ni kan kasta på den, för jag har bytt ut dom (o)befintliga furupinnarna i stommen mot friska! Takluckan sitter numera på en höjd så man slipper ducka!

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paho

#18
quote:
Originally posted by Guzzten

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Själv drömmer jag om torr startbana i Sunne nästa år ;-)



Jag har lite mardrömmar om NM... Jag måste ju träna 2 program i år.. Undrar om min lille Sbach kommer ihåg Basic om jag själv koncentrerar mig på Sportsman [:)]

Nåja, taket på min husvagn kommer i år klara av det värsta regnväder ni kan kasta på den, för jag har bytt ut dom (o)befintliga furupinnarna i stommen mot friska! Takluckan sitter numera på en höjd så man slipper ducka!

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.



Hehe, det blir inget Tullinge nästa år så det ska inte vara någon risk [:D][:D][:D]



/Patric
/Patric

Guzzten

Inget Tullinge??? Vi som hade så trevligt i stugan! [:)]

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

Vilka kriterier tar IMAC gruppen hänsyn till när val av fält att hålla tävlingarna på bestäms ? ?

Är alla som anmäler intresse för att arrangera en IMAC tävling medvetna om vilken storlek på kärror vi flyger och vilket flygområde det behövs för ett säkert genomförande av en tävling ?
jag tror inte det alltid varit så tidigare år och inte heller säsongen som gick...  

I alla fall jag tycker att man bör ha en rimlig chans att få hem kärran till banan eller annat lämpligt nödlandnings område t ex vid ett motorbortfall...

Är det lämpligt att lägga en tävling på ett fält där hög skog med mera finns väldigt nära banan i in och utflygningarna,
och när de flesta piloterna som var närvarande var överens om att det inte var något bra fält att hålla en IMAC tävling på...

Jag bara undrar...

/Perra
 

paroos

Hej,

Ja alla aktuella fält har vi naturligvis bedömt som lämpliga.

Jag vet inte vilket fält du syftar på, men alla fält vi brukar tävla på har \"hög* skog med mera\" nära banan. Så även 2013.

Hur definierar du \"rimlig chans att få hem kärran\"?

Eftersom vi aldrig kan förutse när vi ev. får motorbortfall eller andra problem är resonemanget högst teoretisk. I min värld är det slumpen, rådande omständigheter (vind, sol, etc), pilotens reaktion, kyla, skicklighet, beslut, m.fl faktorer som påverkar utgången.
Ibland går det bra. \"WOW vilken tur!\" eller \"WOW vilken räddning!\" eller liknande brukar det heta då. Ibland har man otur och då blir det haveri. Allt beroende på ovan nämnda faktorer.
Tror vi alla varit där och exemplen är många.

För att helt ta bort denna risk skulle vi behövt i alla fall ett kvardrat kilometer stort fält. Finns inget vad jag vet och vi flyger såklart ändå. Kallas för att ta en medveten eller kalkylerad risk.
Överhuvudtaget har vi modellflygare en hög risk aptit. Annars hade vi inte kunnat hålla på alls tror jag.
Bra med IMAC är att dels har vi ganska bra bashöjd (=lägsta höjd under flygningen), samt att manövrar där risken för motorstopp är som högst, hammerhead och spin. Utförs på det vi kallar \"spinhöjd\", dvs generellt ganska högt.

Nu är ju våra motorer väldigt tillförlitliga och tack o lov stannar de sällan. Men som sagt, när och var de gör det avgör slumpen.
Där och då avgörs också dina chanser att lyckas landa.

Vad som finns runt banan är bara ytterliggare en parameter i ekvationen.
Tyvärr en parameter vi får leva med om vi vill kunna arrangera tävlingar.

* vad är hög skog? Jag gissar att \"medelskog\" är sisådär 10-15m höga träd??? Det stämmer väl ganska bra på de träd som finns i HBG, Tidaholm, Brännebrona, Påldalen och dungen i Simmelsberga.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#22
quote:
Originally posted by paroos

Hej,

Ja alla aktuella fält har vi naturligvis bedömt som lämpliga.

Jag vet inte vilket fält du syftar på, men alla fält vi brukar tävla på har \"hög* skog med mera\" nära banan. Så även 2013.

Hur definierar du \"rimlig chans att få hem kärran\"?

Eftersom vi aldrig kan förutse när vi ev. får motorbortfall eller andra problem är resonemanget högst teoretisk. I min värld är det slumpen, rådande omständigheter (vind, sol, etc), pilotens reaktion, kyla, skicklighet, beslut, m.fl faktorer som påverkar utgången.
Ibland går det bra. \"WOW vilken tur!\" eller \"WOW vilken räddning!\" eller liknande brukar det heta då. Ibland har man otur och då blir det haveri. Allt beroende på ovan nämnda faktorer.
Tror vi alla varit där och exemplen är många.

För att helt ta bort denna risk skulle vi behövt i alla fall ett kvardrat kilometer stort fält. Finns inget vad jag vet och vi flyger såklart ändå. Kallas för att ta en medveten eller kalkylerad risk.
Överhuvudtaget har vi modellflygare en hög risk aptit. Annars hade vi inte kunnat hålla på alls tror jag.
Bra med IMAC är att dels har vi ganska bra bashöjd (=lägsta höjd under flygningen), samt att manövrar där risken för motorstopp är som högst, hammerhead och spin. Utförs på det vi kallar \"spinhöjd\", dvs generellt ganska högt.

Nu är ju våra motorer väldigt tillförlitliga och tack o lov stannar de sällan. Men som sagt, när och var de gör det avgör slumpen.
Där och då avgörs också dina chanser att lyckas landa.

Vad som finns runt banan är bara ytterliggare en parameter i ekvationen.
Tyvärr en parameter vi får leva med om vi vill kunna arrangera tävlingar.

* vad är hög skog? Jag gissar att \"medelskog\" är sisådär 10-15m höga träd??? Det stämmer väl ganska bra på de träd som finns i HBG, Tidaholm, Brännebrona, Påldalen och dungen i Simmelsberga.


//Patrick

IMAC-Sverige



ok, det känns ju bra [:)]

Det finns några fält som jag anser har onödigt hög riskfaktor för IMAC tävlande,
t ex Påldalen, Göteborg och Vurphaid...

Men det finns också ett antal fält som är väldigt bra och lämpliga att ha en IMAC tävling på,
så som ( men inte begränsat till )  
Hbg, Gripen, Sunne, Brännebrona, Tullinge, Gävle, Tierp,
Bungefältet på Gotland, Vallentuna (stora gräsbanan),
Eskilstuna segelflygfältet, för att nämna några...

Tidaholm är också ett mycket trevligt ställe... men jag kan tänka mig att vid \"fel\" vidriktning från skogen så finns samma problem där som på Vurphaid med kraftiga vindrotorer...
vilket kostar kärror, oavsett hur skicklig eller hur mycket tur piloten har, lite rysk rulett där alltså...

Varför måste man ha en hög riskaptit ? ?
målet måste ju ändå vara att befinna sig på ett så bra fält som möjligt och ha kärran i sådant gott skick att om det varit en fullskala så skulle man inte haft några betänkligheter över huvud taget att sätta sig i den och flyga ett pass...
 

/Perra
 

Lonsan

Påldalen var ett tag sedan. Minns det som spännande/utmanande att landa i början men kom snabbt underfund med det.
Av någon anledning har jag lite svårare än snittet med att bedöm långa avstånd och vill gärna gå ned för tidigt när jag flyger in över ett skogsbryn.
Bäst är att ta hjälp av någon hemmapilot som känner fältet och avstånden.
Av de fält jag flugit och tävlat IMAC på hittills (inkluderar ovan nämnda och lika många till) så är där inget som jag skulle vilja döma ut
Däremot så valde jag aktivt bort Göteborg och undrar fortfarande vilka kriterierna var och hur de applicerades inför det valet. Vet inte om förtroendet för ledningens sätt att avgöra lämpligheten av ett fält kan fått sig en törn pga det? Nu var ju väderförhållandena extrema också så en utvärdering av om det under mer hyfsade förhållande kan vara ett lämpligt fält är kanske svår att göra?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm, Tidaholm har jag bara varit på utanför tävling men vågade inte flyga där...det var precis i början av min IMAC karriär och jag har såklart utvecklats något som flygare ( och landare ) men har faktiskt valt bort Tidaholm varje år baserat på minnesbilderna av att det kändes tight.
Lite lustigt var det på NM i år, där hade vi ett fält på 800x2000 m men en stor del av tävlingen flögs från en RC-bilbana placerad i en sänka och med \"hög skog\" i ena inflygningsriktningen och rakt fram.
Perra, hur bedömer du hålan i Elverum jmf med Påldalen och Tidaholm m fl fält?
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#25
quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, Tidaholm har jag bara varit på utanför tävling men vågade inte flyga där...det var precis i början av min IMAC karriär och jag har såklart utvecklats något som flygare ( och landare ) men har faktiskt valt bort Tidaholm varje år baserat på minnesbilderna av att det kändes tight.
Lite lustigt var det på NM i år, där hade vi ett fält på 800x2000 m men en stor del av tävlingen flögs från en RC-bilbana placerad i en sänka och med \"hög skog\" i ena inflygningsriktningen och rakt fram.
Perra, hur bedömer du hålan i Elverum jmf med Påldalen och Tidaholm m fl fält?



Tidaholm är tight men det fungerar om vinden ligger i banan,
måste vara mycket jobbigt med sidvind från depåsidans skog där...

Om jag säger så här... hade det inte varit NM hade jag aldrig i
H¤#%te flugit med ett 3meters flygplan nere i den lilla S#%t hålan ! ! [:D]  
se bara hur det gick för Tim...
nu hade han en enorm tur, men hade hans motorstopp hänt på det stora fina, Enorma !
fältet ett 20 tal meter i sidled ifrån oss hade det bara varit att landa rakt fram och inget hade hänt med kärran överhuvud taget !  

/Perra
 

Kent

Själva Tävlingsdagarna är ju ändå en liten del i allt flygande vi gör.
Klarar man kärran under träning därimellan på kanske ett \"riskfält\" är ju tävlingarna inget man borde gruva sig för.
Men det är klart, allt kan bli bättre

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

#27
quote:
Originally posted by Lonsan

Påldalen var ett tag sedan. Minns det som spännande/utmanande att landa i början men kom snabbt underfund med det.
Av någon anledning har jag lite svårare än snittet med att bedöm långa avstånd och vill gärna gå ned för tidigt när jag flyger in över ett skogsbryn.
Bäst är att ta hjälp av någon hemmapilot som känner fältet och avstånden.
Av de fält jag flugit och tävlat IMAC på hittills (inkluderar ovan nämnda och lika många till) så är där inget som jag skulle vilja döma ut
Däremot så valde jag aktivt bort Göteborg och undrar fortfarande vilka kriterierna var och hur de applicerades inför det valet. Vet inte om förtroendet för ledningens sätt att avgöra lämpligheten av ett fält kan fått sig en törn pga det? Nu var ju väderförhållandena extrema också så en utvärdering av om det under mer hyfsade förhållande kan vara ett lämpligt fält är kanske svår att göra?



Det var inget fel på Torslanda fältet i sig.
Problemet var att just den helgen blåste det väldigt hårt och tyvärr också från lite \"fel håll\".
Såna vindstyrkor gör landningar med modellflygplan svåra på alla fält och deadstick till rena tombolan. Överhuvudtaget mycket svårt att flyga, speciellt IMAC då det blåser 10-15m/s.
Faktorn \"fel håll\" innebar också att det tyvärr blåste ut mot viken.
Det gjorde att en deadstick blev extra riskfylld, för om man var för långt ute när det hände så riskerade vinden att hindra kärran från att orka hem. Och då hamnade man i drickat.
I såna lägen måste man ta rätt beslut på en halv sekund, vilket inte är lätt som vi alla vet. Vi hade två deadsticks, en hamnade i vattnet och en på land. Ungefär samma skador på kärrorna som resultat.
En annan konsekvens var att man fick landa \"inåt\" dvs mot sig vilket var lite knepigt. Man kom då också lite väl nära depå vid landningen.
Slutsats, med bättre väder och vinden från det håll den brukar blåsa så hade det inte varit några problem.
En slutsats som vi kan applicera på de flesta fält.

Om jag tar mitt eget hemmafält, Simmelsberga som exempel. Ett fält som ex. Perra bedömer som bra.
Visst, men om det blåser lika hårt som i GBG och ostlig vind...
Då landar man utfrån snett inåt mot sig, en utmaning tro mig.
Deadstick i hård vind betyder samma ovsett fält, har man otur orkar man inte hem med vinden mot sig. Har man otur och är nära så far kärran som en missil över banan, overshoot och ut i stycket med vinden med sig...Utelandning på de flesta fält betyder mer eller mindre krasch. I Simmelsberga är det upp plöjda åkrar runt om. Där sätter man ingen deadstick kärra ostraffat.
(Jag vet inget fält där man utelandar utan risk faktiskt)

Nja, tror det är mer eller mindre samma förutsättningar på de flesta fält. Sedan är det tur/otur = slumpen, väder och vind samt pilotens skicklighet som avgör resten. Har man otur eller gör nåt felbeslut så smular man en kärra oavsett var man flyger.

Ang val av fält och kriterier...
Först: Det är ju inte så att IMAC väljer och vrakar bland landets klubbar o fält inför en säsong precis. Jag hoppas ingen inbillar sig det?
Att arrangera tävling är helt upp till varje klubb och de som är intresserade meddelar oss. Vi är oerhört glada och tacksamma att vi har såpass många klubbar som vill arrangera att vi brukar få ihop 6-7 deltävlingar.
Nästa år även ett NM.
Ang kriterier så tittar vi på alla fälts förutsättningar om de inte redan är kända. Så när en ny klubb vill vara med kollar vi naturligvis upp fältet. Underlag? Storlek? Väderstreck? Sol? Möjligheter att vrida flygområdet? Hur brukar det blåsa? m.m.
Utfrån det diskuterar vi och bedömer om det funkar med IMAC, dels tävlingsmässigt (här ingår hur det är att starta och landa) och dels säkerhetsmässigt.
Sedan är ju fältet en av många saker som måste funka.
Parkering för bilar o husvagnar, modellförvaring, el, toa, fika/mat, funktionärer, restriktioner, bullerkrav m.m.
Det är en helhetsbedömning.

Glöm adrig att säkerheten alltid kommer först.
Det är skillnad på ett farligt fält där rimlig säkerhet för människor, djur och materiella ting är svår att uppnå och ett fält som det upplevs utmanande att landa på av olika anledningar, men som i övrigt funkar säkerhetsmässigt. (+ uppfyller alla andra bas kriterier)

Ang. Påldalen så hade de tävling 2011.
18 piloter och vad jag vet inga haverier pga start och landning och träd?


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Tänkte inte blanda mig i detta, men...

I Påldalen förekom minst ett landningshaveri vad jag minns. Dock med väldigt begränsade skador. Vädret var hela helgen absolut idealiskt. Hård vind inget kul här. Jag tycker inte fältet är så väl lämpat för stora modeller.

När det gäller Göteborg kändes det extra trist eftersom det var final och att skulle varit kul att hälsa på Micke S &Co, men jag liksom en del andra valde att stå över p gr av fältet inte kändes säkert. Väst är ju en vindriktning man kan utgå från att det oftast blåser och risken att hamna i drickat vid problem med en 50k+ maskin känns inte attraktivt för mig i alla fall.

Jag tycker att man på allvar skulle se över möjligheten att hålla fler tävlingar på lågtrafikerade fullskalafält som t ex Sunne.
Där finns ju faciliteter för att hålla komfortabla och säkra tävlingar.

//Ulf

Mvh Ulf

paho

quote:
Originally posted by Larsson

Hej alla otåliga[:D]
Vi arbetar på detta pussel och har inte hittat alla bitar ännu.
Det är ju en stund till våren så vi hoppas att ni inte
planerar in för mycket annat roligt[;)]
Även om inte datumen är spikade så är följande arrangörer klara,
Gripen,Hbg,Bränne,Tidaholm,Tierp,Påldalen väntar svar från ytterligare någon
Dessutom går NM av stapeln i Sunne.

Återkommer när datum är spikade[:X]

Rpm



De ni väntade på svar från, har de svarat? Lite nyfiken... Blir det några fler tävlingar?

/Patric
/Patric