Biela vs Mejzlik

Started by Spitfiremagnus83, 2012-10-07, 18:13:23

Previous topic - Next topic

Lonsan

Ska det till och varvas så finns det en intressant 3-bladig 21x11.5 S.
Smala blad men då det är 3blad så blir det ändå bra grepp. Hyfsad stigning för fart,
bara 21\" diameter ger utrymme för massa varv utan ripp, typ 8500. :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Det skulle vara mycket intressant att se den DA60 som producerar de 13,6 Hp för att få upp 21x11,5 proppen i 8500 rpm och 150 Km/h.
Det krävs nog mer än pipa...[;)]redan vid 6800rpm behövs 7 Hp och det ger den kanske, och det ger ca 18 kg dragkraft och skulle väl vara helt OK
/LOL

Lonsan

Äh, jag menaden bara att rip-gränsen låg där.
Haru aldrig hört talas om \"power-dive\"[:D][;)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Tycker för övrigt att programmet är lite snålt ställt gällande noise limit, lite högre än mach 0.6 kan man lätt gå med en välformad prop, vilket
stämmer in på de flesta kolfibersnurror (med undantag för Biela då, eller??)
Mina elproppar börjar inte prata strunt (rippa) förrän vid ca mach 0.7 och då ska betänkas att de inte först ska överrösta något avgasljud.
Jag toppar 5600 rpm med min 34.5\" och det låter, men inte högt (inget eko i skogen).
Det är ca mach 0,76 faktiskt.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten, de där hästarna som räknas ut, de gäller väl statiskt?
Ungefärliga värden från min elektriska värld är att effektförbrukningen i planflykt (vid fullgas)
bara ligger på 50-70% av statiskt (beroende på hur övermotoriserad kärran är, så snarare 50% för IMAC-plan).
Förbrukning vid vertikal stigning kan variera från 80-110%, dvs i vissa fall alltså vara högre än ett statiskt läge.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

...vilket betyder att 8500 rpm kanske kan inträffa med en galet övertänd DA-60 ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

...vilket också får mig att fundera på divere rapporter om IMAC-plan med uppmätta hastigheter på allt från 150 till 180 km/h.
Med normala proppar, dvs 10 til 12\" stigning. Vilka varv har de presterat?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#22
Det är just det som är lite intressant med exelbladet jag hänvisade till, det stämmer hyffsat bra med de mätvärden vi får med telemetrin.
Varv/GPS fart. Och ju mer värden Pe Reivers får tillgång till ju bättre blir ju resultaten.
Det som däremot är märkvärdigt är propeller tillverkarnas olika sätt att se på stigning för det skiljer en hel del, så en 10\" stigning motsv inte alltid en annan tillverkares 10\" de mäter på olika ställen verkar det som.
Inte heller så stämmer diametern. Mejzlik 30x13 EVO L är inte på långa vägar 30\" utan 29 1/4 (i alla fall vår) och vad jämför man den med???
Vår lillYak med 18x8 mejzlik varvar ca 9200 fullgas planflykt och enligt bladet så skulle det bli ca 112, nu vet jag att förmodligen så är inte stigningen rätt utan lite mer och vår GPS visar runt 140km/h så det stämmer nog.
/LOL

Lonsan

För många år sedan ägnade jag väldigt mycket tid med att läsa Martin Hepperles propeller teorier och labbade en hel del med hans designprogram. Det man lär sig av det är bland annat att det skiljer mellan geometrisk stigning och design stigning. Den geometriska stigngen kan mätas upp, det är bara vinklar och radier. Designstigningen är däremot hur långt proppen rör sig framåt vid en vald designpunt, dvs ett visst varvtal en viss belastning (dynamisk dragkraft). Vilken stigning tillverkaren väljer att sätta som nominell tycks variera väldigt.
Det som jag också fann och har tjatat om förr här på forumet är sambandet mellan stigningsförhållande och verkningsgrad och kontentan är att när man är nere på en stigning som är hälften eller mindre än diametern så uppnår man med viss möda bara en bit över 50% verkningsgrad och det i proppens design punkt, dvs där den presterar optimalt. Tyvärr verkar det som att ju större kärror det byggs, desto principiellt sämre snurror används det. Varför har det blivit så himla fel, är bensin för billigt kanske? Och vettiga motorer för dyra att tillverka? Och ljudkraven för milda?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#24
Håller helt med :-), därför har vi vår MVVS 116 motor tunad med pipor så att den ger max vrid vid 6000 rpm och 14\" stigning på snurran.
Tyvärr är det ju så att ingen har gjort en bra propeller med variabel stigning för det hade underlättat en del.Det finns olika varianter  på marknaden men ingen som pallar 20 hp 6000 rpm och ett advanced program.
/LOL
Ps. Hepperles sidor är mycket läsvärda, om inte annat för en COX nostalgiker, vi är nog några som fått fingrarna blåslagna av dessa små skönheter.

Lonsan

Nu ska det i alla fall bli spännade att se vilken prop Magnus väljer ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Stackarn, efter detta så kan han kanske tillämpa det gamla talesättet \"Still confused but on a higher level\"

Det skall bli intresant att se vad det blev,
i värsta fall får han väl följa manualen ;-)
/LOL

Spitfiremagnus83

Ja... Very confused kan man nog säga.

Efter liten frågestund med Desert Aircraft Australia via facebook så fick tipset att köra på mejzlik 24x10. \"It will turn your Extra into a rocket\" var den avslutande meningen.

Så nu hoppas jag Lindiger snabbar på så att jag faktiskt kan få en liten tur innan november börjar.

Motorn är dock startad, fast med en Xoar 22x10. Nu är jag ingen expert, men så mycket öra har jag att jag kunde höra att det varvades friskt. (äger ingen varvräknare, får köpa mig en sådan också.)

Kontentan blir alltså=följer DA:s tips om Mejzlik 24x10!
 

Paul

#28
Lennart och Pontus, ni verkar ju ha mycket tid[:)]..och en massa tabeller och diagram......Glömde säga: även mycket kunskap[8)][8)]Vad ska jag ha till min ZDZ-180
Recomm. twinblade props: 32x12, 32x14, 33x12
Recomm threeblade props: 30x13
   
Mejzlik Propeller 30\" x 13\" EVO - 3B
Müller Prop 31,5 / 12  3-Blatt (Laminarprofil)  143,00 € 200 / 230ccm
Müller Prop 28 / 14   3-Blatt  133,00 €  150 / 170ccm
Engel Super Silence Carbon Prop 3-blade, 30,0 x 12,0 (största som fanns, för 140-160ccm)
eller fyrbladigt??
Engel Super Silence Carbon Prop 4-blade, 28,0 x 14,0 ( för 140-180 ccm)
Ni kanske även har andra tips på trebladiga snurror[;)]
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Hade jag varit dig Paul, så hade jag slagit en signal till de som har ZDZ 180 motorn i Sverige och hört vad de kör med för propp och vad de tycker. Både Ulf Svarten och Patrik Johäll har ju kört dessa redan både i Yak och Extra och det skulle säkert passa din Sukhoi också, sedan kan man ju grotta ner sig i tabeller mm.
/LOL