Att S-Bussa eller inte S-Bussa det är frågan……..

Started by jornat, 2012-11-01, 10:55:39

Previous topic - Next topic

jornat

Antar att många av er sett videosnutten på Futabas hemsida där mannen i den orangea fleecen demonsterar S-Bus systemets förträfflighet. Visst verkar det fantastiskt – en sladd till bakkroppen och en till vardera vingen. Sen sköter några hubbar om resten. Så nu går jag och velar .... Att S-Bussa eller inte S-Bussa det är frågan........Utrustningen i min Yak med Emcotec box och en mottagare har ju fungerat bra. Varför byta till  (relativt) oprövad teknik? "Still confused but at a higher level".

Också finns ju mellantingen. Två mottagare som S-bus ansluts till boxen och därifrån lika många sladdar som servon.

Hur skall man tänka? Säkerheten har ju prio ett. Ju mer elektronik man stoppar in ju mer grejor finns det som kan haverera. Någon som läst en vettig sammanfattning. Speciellt intresserad av elektroingenjörernas (Pontus och Mikael J– kanske finns det flera) synpunkter

Jörgen
 

Aeroparts

Jag blir mycket imponerad och även förundrad.
Man kör 14 servon på två 0.5 mm2/20 gauge kablar enligt skissen på filmen.
Första kabeln ut från mottagaren till första hubben går alla servons belastning via.
Fungerar det så skall jag omvärdera hela min \"gamla\" uppfattning om förlängningskablar etc, och det gör jag gärna om nya rön finns.
I och för sig så säger de att det skall klara 10 Amp och att man kan koppla in extra batterier i systemet men då är det ju inte så enkelt längre, extra kablar samt kontroll av batterier etc
Och höjd säkerhet....när man kopplar 4 servon i en vinge i en UNI kontakt eller hela setupen på en UNI känns för mig som en nedgradering av säkerhet ungefär som powerbox seriekontakt där alla kanalerna från mottagaren överförs. Det enda jag imponeras av är digitala programeringen.
/Lennart
Det är aldrig för sent att lära

Mikael_Ingemarson

Hej

Powerbox seriekontakt tycker jag är ok om man kör minst två mottagare.[:)]
Men inte med bara en mottagare.[xx(]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

jornat

Så vad använder du och Calle för set-up Lennart?
 

Niilo

Jag kommer att använda \"mellantingen\". För mig verkar detta som ett vettigt alternativ om man inte absolut vill köra Futabas S-bus systam fullt ut. Än så länge gör jag bara marktest (flyger inte vid denna årstid - brr). Allt har fungerat klanderfritt så här långt. Skall bli spännande att testa systemet i skarpt läge till våren.

Niilo
 

Lonsan

Ursäkta sent svar, fick studera lite först.


Jag ser följande upp-sidor med S-Bus:

¤ Servomatching möjlig genom programmerbara servo, behövs ingen box med matching eller många kanaler i sändaren.
Detta har dock varit tillgänligt länge för alla digitala servo från t ex Hitec.

¤ Ett digitalt format i stället för PPM ger utrymme för både en viss prestandahöjning (upplösning och latency)
och även mindre störkänslighet(*)

Nedsidor:

¤ Om man bygger ett trädformat nätverk som visas på http://www.futaba-rc.com/sbus/index.html
skapar man genast flaskhalsar för strömförsörjningen och skapar också ett stort antal länkar i nätverket
som kan slå ut hela eller stora delar i ett slag.

¤ De tillgängliga \"hubbarnas\" utförande utgör en risk i sig då de inför en massa UNI- kontaktdon(**) på vägen
från batteri till servo. Om ni kollar på hemsidan och räknar hur många kontakter som ska passeras innan
strömmen är framme till ett höjdroderservo så kan man ju förundras...


Argumentet med att man kan stoppa in extra batteri i \"hubbarna\" är ju också lite märkligt.
Frågorna som dyker upp är såklart hur systemet då hanterar ev olika spänningar och fel på batterierna...

Om jag var tvungen att använda S-Bus så hade jag nog anordnat ett parallellt \"power supply\" nätverk så att jag
fick obruten strömförsöjning fram till varje hub. Som strömförsörjing hade jag använt en central \"dual-batt\"
enhet som kan hantera batterifel så som vi är vana.


(*) med mindre störkänslighet menar jag att signalen från mottagare och servo blir mindre känslig.
Den klassiska PPM-signalen kan, om den störs, misstolkas av servona och ge \"glitchar\". En digital kod
har däremot är mer komplex uppbyggnad som måste följa ett antal regler (protokoll)
och om den blir korrupt så förkastas den helt av mottagande enhet (dvs servot).

(**) max kontaktresistans pinne till hylsa i ett UNI-kontaktdon är 15 mohm. (nytt och fint)
Säg att det ligger på typiskt 10 mohm.
Varje övergång ger då samma förlust som 20 cm 0,35mm2 kabel (eller AWG 22 som är 0,33mm2)
Med 10 st UNI-kontakter i serie får man då samma förlust som 2 m extra kabel!!
Går det sen dessutom flera servos förbrukning genom flertalet av dessa konatkter så....blir man mörkrädd.
Låt säga att det bara är ett servo som behöver ström men strömmen ska gå genom totalt 2 meter 2-ledare
och passera 10 UNI-kontakter = 20 kontaktelement.
Resistansen blir då (med AWG 20 som det bjuds på till hubbarna) 20x10+136 =236 mohm.
Ta detta gånger 5 A. => spänningsfall 1,2 V.
Tänk att 2 servo hänger på sista hubben och vill ha 10 A tillsammans => 2,4 V osv osv

Jag kan faktiskt inte se att det skulle kunna funka till IMAC-krav!

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson

Hej

Powerbox seriekontakt tycker jag är ok om man kör minst två mottagare.[:)]
Men inte med bara en mottagare.[xx(]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer



Definitivt en bra avgränsning.
Sparar mycket kabeltrassel Rx till Box.
Ändå inga stora strömmar i den länken och enkel att säkra mekaniskt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

En tanke till, Multiplexare som jag är....[:D]

MPX har PRO mottagare som erbjuder en av de viktiga egenskaperna
med \"boxar\", nämligen att separera och säkra av servoutgångarna individuellt.
Dessutom så har de högströmsmatning (grön MPX M6 som klarar +40 A)

Vill man förbättra radiotäckingen så kan man via en \"Diversity kabel\" koppla till
en liten extra mottagare som i sig har 1 eller 2 mottagare i sig.
Diversity portens dataformat känner jag inte till men samma port går att
koppla direkt till t ex PowerBox produkter precis om S-Bus eller Spektrum satteliter.
Så egentligen har MPX också en \"S-BUS\" tillgänlig men har inte valt att kommunicera
med servon via den, bara mellan RX/box enheter. (även till t ex V-Bar)

Däremot så har MPX en annan bus, MSB, som är en telemetribus.
Den är alltså avsedd för att på ett enkelt sätt hänga på ett antal sensorer (upp till 16 st) för att få ner mätdata on-line alternativt lagra det i en \"flight recorder\"
för senare utvärdering.
Till en sådan uppgift tycker jag bus-prinicipen är ypperlig!
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#8
quote:
Originally posted by jornat

Så vad använder du och Calle för set-up Lennart?



Vi har en MPX Pro 16 kombinerat med Emcotec mini magic i EF yaken och 2 st Pro 16 samt powerbox competition SRS i Krill Extran.
Hade vi redan haft den nya MPX sändaren hade vi skippat SRS powerboxen och endast nyttjat dubbel strömförsörjning av lämpligt märke samt MPX pro 16 mottagare, antingen två pro 16 eller en och en mindre med diversity kabel då den endast ger ytterligare mottagar antenner(nästan som annat känt märkes satelliter) Tyvärr medger inte Royal Pro16 radion idag mer än 12 kanaler som man kan leka med fullt ut med utan att mixa mm, men throttle och choke kan vi ju fixa mekaniskt om det kniper eller programera servona direkt då vi använder Hitec.
Detta kombinerat med så få UNI kontakter som möjligt samt 0.5 mm2 kabel till samtliga servon hela vägen.

Därmed inte sagt att det är något fel på S-Bus men det känns som allt man läst om UNI kontakter, säkerhet etc på forum inte harmonerar med detta.
Men det löser ju detta enorma problem med att koppla ihop kontakterna rätt.....och setupen ändrar man ju massa gånger.....
Vi har inte rört något sådan i våra maskiner efter första gången.

Jag skulle aldrig i vår nya Powerbox Competition SRS förlita mig på endast en mottagare just p.g.a den ynka kontakten vilka jag vet kan vara problematiska då samma kontakt sitter på micro servo mm.
Den räddning man har med en mottagare i powerboxen om pyttekabeln ger sig är ju boxens egna failsafe.

Men å andra sidan så styr vi ju eländet med endast en sändare med ett batteri etc, med den säkerheten att vi har programmerat alla failsafe i modellen powerbox, killswitch, mottagare i lämplig mode .
/Lennart

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Tror det, verkar som svaret på trådens fråga blev: INTE!
[:D]

Tjaa, jag har nyfiket följt SBUS sedan det presentarades.
Ett hopkok av teknik som funnits länge från andra tillverkare.
Tänker på Hitecs programmerbara servon, JRs matchboxar bl.a.
Dock en kul idé och kan nog funka bra i många applikationer.
Men...att prata om \"secure solution\" då man tillför alla dessa potentiella felkällor känns ju sådär. (varje hub kan ju paja)
Och som Lonsan visade så blir det ju minst samma spänningsfall som att ha kablar till varje servo dragen.
Felsökning måste också bli ett helvete med den ökade komplexiteten..
Om ett servo dummar sig, är det då servot, kablar, hub1, hub2, hubN mottagaren, etc...?

Svaret gavs i filmen. Setupen klarar enl mannen i orange fleece jacka 10A. En 100cc maskin med 8-10 servon peakar på ungefär 12-14A.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Till och med på forum som FG är de lite skeptiska till SBUS med samma frågeställningar som kommit fram här på forumet.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=79253
/Lennart

Lonsan

Sågning vid fotknölarna skulle jag kalla det. He
Max 300 tecken, 272 återstår

yak55sp

Vi var inte helt klara med detta ämne ännu..
Någon son kan hjälpa mig att reda ut det här med förluster i kablar.
Vad är det för skillnad om man använder en 1500mm lång kabel och ena alternativet är 6 volt 0,34 mm² . Det andra 7,4 volt 1.0 mm² . Hur mycket skiljer det? Och belastningen? 2st 7955 alt 2st BLS 157/172 HV. Kanske! Eller? Under IMAC flygning/3D..
Jag är säker på att alla som svarar på detta förstår vad jag menar i min beskrivning..

Tack på förhand..



//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

yak55sp

Kom igen nu.[:)]
Någon borde väl ha kunskap angående denna frågeställning.

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18