Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

Jag överväger seriöst att elektrifiera, även om det inte är alternativ nr1 ännu. Man är väl inte den mest aktive på fältet och inte på tävlingar heller, men hoppas öka tävlandet något framöver.
När det gäller kravbilden, så ska det ju vara den drivlina flygplanet förtjänar :-)

Det som förbryllar mest är hur accarna ska vara konfigurerade?

På brum- och rökfronten haglar det dock inte med förslag :-(

/Jonny
 

Paul

#31
Finns ju en massa bra bensinmotorer, men den nya ZDZ 110 RV-J som kommer, tror jag kommer bli cool, dessa motorer brukar vara starka, då kan du kanske sätta på en större propp (stigning) och då få ner periferihastigheten vilket brukar bli tystare. eller ett extra blad, dvs trebladigt.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Min extra kommer få en 3W110 cs med Krumscheid ljuddämpare. Propeller blir en Mejzlik 3-bladig 25x12. Detta har jag provat i mina 2 andra modeller och ger en väldigt tyst gång med tillräckliga prestanda. Tror inte man kan göra det så mycket tystare med bensin än så med standard komponenter..?!

3-bladigt och luftfilter är lösningen på ljudproblem.... Bensin är lösningen om man vill flyga mycket... Jag har nästan 200 loggade flygningar i år och kanske kan någon räkna ut hur mycket laddtid som behövs för att fixa motsvarande flygtid med el?   Motsvarar minst 400 elflygningar....   :-)



Lager

ZDZ har väl förknasaren där bak o man är ju livrädd för att såga i plastlådan i onödan. 3W rödtopp blir nog lite väl overkill för min del.
Är det vanligt med luftfilter?
Trebladigt verkar ju vara grejen.
Någon motor som går hårdare än andra, som man bör undvika?
/Lager
 

Rikard Levenstam

Tror inte luftfilter är så vanligt, men skulle aldrig köra bilen utan...om det inte är en v8 förståss för att få lite mer ljudeffekt :-)   3W har ju tratt bakåt vilket gör det enkelt för luftfilter användning...  Har du du fått din extra? :-)



Lager

Tror att jag ska koppla släpet och åka till Ljungby nästa vecka :-)
 

joenella

#36
Min Krill Extra 35% bliver elektrifiseret, der kommer en NEU 4410 inrunner i den, det er dog en inrunner på kun 94kv -  http://www.neumotors.com/Site/4400_series.htm - regulator bliver en http://mgm-compro.com/industrial/index.php?cat=speed-controllers-for-industry-high-power-hbc regulator der kan klare 120V eller 28S og 140Amp - akkuer bliver 20S og ca 6500-8000 mAh.
Det bliver et rimeligt \"billigt\" setup, eneste minus er at vægten nok er ca 1000gr mere end med en potent benziner.
 

Aeroparts

#37
Ett tips till brum & rök fronten.
Om du inte måste ladda för extrema prestanda så hade jag allvarligt övervägt en sådan här.VM 120B2-4T
Prestanda räcker säkert väl till för de flesta skulle jag tro och tyst och fin.
/Lennart

Lager

4-taktarn är ju wunderbar! Om jag sparar veckopengen, så kanske :-)
Prestandan verkar tillräcklig.
 

Spitfiremagnus83

Stort plus på ljudet där! Tack för den länken Lennart!
 

Lager

 

Lonsan

Jag var rysligt nära att välja en VM 210B2 till min SU31 men hade svårt att acceptera den låga effekten och höga vikten. Tyvärr kräver även stora 4t också kanisterdämpare för att bli hyggliga i ljud nivå. Kan vara betydligt mindre men bör vara i rostfritt stål då 4t avgaser är varmare (innehåller ingen oförbränd soppa som kyler)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#42
El setup till 100cc IMAC så finns det 2 väl beprövade alternativ, antingen Plettenberg Predator30
eller Hacker A100. Hacker A100 är tyvärr lite tamare och nästan 300 gr tyngre. I grunden är den 10-20% billigare än Plettenberg och tror att den finns att hitta till rea priser då det börjar komma spänstigare alternativ, som;
Ett alternativ från Hacker som har mycket intressanta siffror är nya Q80M, Hacker säger den ska match A100 trots att den är 500 gr lättare (!). Tyvärr har har det förekommit lite strul att få Q80 motorerna att funka bra med fartreglagen, verkar svårt att hitta rätt parametrar, resultat kan bli brända reglage. Därför kan jag inte lista Q80 som ett \"väl beprövat\" alternativ.
NEU 44xx serie är klart intressant men verkar ligga i paritet med A100 i vikt/effekt. Lite synd.
Att de går att få lindade för 20s LiPo är spännande för den experimentlystna men innebär inga
större fördelar, dessutom så är det lite småfarligt när spänningen är uppe på 84 V.[:0]
Även om man väljer NEU4410 med kv lämpligt för 10-12s så är den ju inte mångårigt beprövad den heller[:I]

För att möta Hacker Q80M i vikt så kan jag gå i god för att Plettenberg Predator 25-8
också räcker bra. Men finns bara lindad för 10s (om man vill ha hyfsad snurra utan rip)
och kräver då 6000 celler för att få god flygtid men blir å andra sidan en väldigt lätt setup (för 3D/Freestyle) om man nöjer sig med 5000-celler.

Konkreta setuper för 100cc IMAC blir:

Predator 30-8, 12s10000mAh (dvs 4 st 6s5000, serie- och parallell-kopplade)
Hacker A100-10, 12s10000mAh
Predator 25-8, 10s10000mAh alt 10s12000mAh
(dvs 6000mAh celler)

Lämpliga proppar för samtliga ovanstående är 27x12 eller 28x12 2-bladig kol.
Gillar man flyga stort och fort så finns en verkligt trevlig, elanpassad Mejzlik
i storlek 26x15. Används av Ketil Aagesen, årets NM vinnare Intermediate. (Motor Predator30-8)
När det gäller reglage så funkar såväl Castle Creation ICE 160HV, YGE160HV och JetiSpin200/Hacker MasterSpin170 bra till alla ovanstående.

Sen var det de här med ackar, en djungel.
Om man inte avser att flyga 200 flygningar per säsong så kan man givetvis labba med
att köra de billiga och pigga NanoTech från HK. Om man inte har allt för stor otur får man ihop en setup
som funkar hyggligt länge. Men när det börjar handla om stora ack-setuper så ökar sannolikheten
att en rutten cell eller dålig lödning smugit sig in någonstans.
Regeln \"man får vad man betalar för\" gäller, speciellt om man tar med kvalitet, garantier (läs reklamationsmöjligheter) och livslängd.
När det gäller antal C (belastbarhet) så är kravet inte så högt för IMAC, ärliga 25C räcker bra, problemet är att \"ärligheten\" i C-rating varierar väldeliga...
Bästa sättet att få ned investeringskostnaden när det gäller ackarna är
nog att be om lite rabatt hos handlaren på de LiPo man vill ha.
Satsar man på 2 uppsättningar så är det ju ändå 8st 6s-packar på ett bräde.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#43
Ja, priserna varierar ju väldigt beroende på vilka batterier (8x 6S,5000mAh) man väljer. Från ca 2500-3000 för \"Zippy\" från HK, till 8000-9000 för kvalisortbatterier köpta i sverige.

Lonsan, har du förslag på laddare och lämpligt elverk också? Kan nog hitta själv, men jag gissar att du har bättre koll :-)
 

Lonsan

Tja, laddare köper man ju inte lika ofta som batterier.
Själv är jag väldigt nöjd med Hyperion laddarna generellt.
Finns många som funktionsmässigt är nära identiska men har observerat att
en del betydligt billigare men med samma \"Watt\" inte riktigt håller vad de lovar.

Det finns ett grundläggande val att göra när man väljer laddare och det är om man
vill kunna ladda alla 10-12(14) cellerna i serie eller om man kan leva med att man
får ha en delningskontakt på mitten, dvs att man laddar typ 6+6s med sk duo-laddare eller helt enkelt
2 st laddare. Med duo laddare så balanseras och jämförs alla cellerna i de 2 grupperna,
och klarsignal ges när alla celler är fulla och i balans. Med 2 separata laddare så
får man själv vänta in den cellgrupp som är sist klar, inget större problem.
I båda fallen måste man dock dela de 2 cellgrupperna helt, det räcker inte med ett mittuttag eftersom minusutgången på de 2 utportarna på duoladdare är ihopkopplade internt.

Själv tycker jag det är kluddigt med mittuttag så jag kör med laddare som klarar alla mina celler i serie.
Har för närvarande 2 st EOS1420iNet på 550W vardera. Laddar och balanserar upp till 14 LiPo. Jag tror att de skulle gå att parallellkoppla dem till 1100 W men har inte testat än.
Men i fält använder jag en programmerbar industriladdare (1200 W)som går direkt från 230 VAC, alltså inget behov för nätaggregat. Men dyr, ca 5000:-. Dessutom ingen display, inga knappar och ingen balanserare, jag har en fristående balanserare som tyvärr inte finns att köpa mer.
När det gäller nätaggregat så finns det mycket power till vettiga priser numer.
Det är 24 VDC som gäller, upp till 50 A gå att få för sådär 2500:-

Jaha, elverk, jo, jag har ett sådant såklart men mycket sällan jag använder det då det finns 230 både
på tävlingar och där jag flyger hemma.
Jag satsade från början på ett 4takts sk inverter verk som alltså elektroniskt skapar en stabil och snygg
50 Hz spänning. Märke KIPOR, bäst pris på DUAB i Mönsterås. Började med ett på 1 kVA men fick byta upp mig till 2kVA.
Har nämnt det tidigare men jag finner det något facinerande, nämligen att om jag laddar mina ackar med ström från elverket så drar elverket mindre soppa för att ladda ackarna än vad som hade gått åt om jag kört lika länge med lika stor kärra med en 2-taktsmotor i. Dessutom går elverket på vanlig soppa utan olja. Säger en hel del
om hur ineffektiva 2-taktare är (och hur mycket bättre en 4-taktare kan vara osv osv)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår