Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Speedbird

#30
Det är väll det som är grejen med P HD, de fungerar bra, och är mycket billiga...  
men efter en tid, om man har otur,
blir det glapp i växelådan, utvecklar centerings problem eller än värre...
få för sig att gå ut i ändläge lite så där plötsligt under flygning...

nu gör ju inte precis alla P HD servon så, långt därifrån,
Men ! !
Lite för mycket rysk roulette kännsla för att riskera en 100cc eller större kärra... tycker jag [:I]

allt enligt det folk har berättat + egna erfarenheter av de servostorlekar som är aktuella i tävlings kärrorna...
deras lineup av små lätta typ 3.5 - 10g servon är helt ok för inomhuskärror tycker jag [:)]

jag säger INTE ! ! att man måste ha värsta JR 9811HV servona i en 100cc kärra för IMAC, det är overkill [8D]

men faktum kvarstår,
Power HD och för den delen, en del serier av Hitec servon har haft mer eller mindre problem som
kanske har att göra med bristande quality control vid fabriken eller nått...        

/Perra  

 

Lonsan

Hoppas alla fattar att vi bara vill väl!

Vad är en acceptabel felfrekvens för styrservon i våra IMAC-plan?
Någon talade för ett tag sedan om att man som modellflygare hade en relativt
stor \"riskaptit\" eller nå\'t. Så är det väl men riskerna får väl kalkyleras någorlunda.
Nu har vi hört om ett antal grava fel med just dessa P HD servo tyvärr. En kärra gick
åt i år pga just ett sådant servo, det var förvisso bara en 1,8 m elkärra
som hade bara 1 st höjdservo, dvs ingen redundans som vi så gott som alltid har på
IMAC-kärrorna. Finns det några andra frekvent använda \"IMAC-servo\" som rapporterats ha liknande hyss för sig?

Jag har under min 30-åriga modellflygkarriär haft bara haft 3-4 servohaveri av karaktären \"plötsligt sluta funka i luften\". Det första minns jag inte så noga, de andra 3 har i samtliga
fall varit skevroderservon som gett upp på 1,8 och 2 m aerobatickärror. Det har varit Hitec analogservon. Med facit i hand kan konstateras att jag nog var underdimensionerade servona
till dessa kärror, de var på mina första aerobatickärror strax före och precis i början
av min IMAC-karriär. Det var först med denna typ av kärror som roderna på mina maskiner
börja få lite storlek, dessförinnan så var det oftast en 25-30 mm korda på roderna bara.

PS Att det var just Hitec servo som gick sönder beror på att jag så gott som uteslutande
använt Hitec servo de senaste 15 åren (om inte 20).

Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#32
Som jag skrev i min första post i denna tråden...

I all välmening [:)]

nu tillbaka on topic...

än en gång, det blir en mycket fin kärra Anders,
hoppas på fler uppdateringar från bygget [:p]

/Perra
som fortfarande har kvar 2st Power HD 9150MG på skevrodren i sin 50cc electric Sebart Sukhoi 29S... [:I] [:I] [:I]




.
 

Emanuel F

#33
Hej!
Ang. Power HD servon
Jag har personligen aldrig förstått varför man smutskastar ett varumärke bara för att det är billigt och ett erkänt \"kina märke\".
Samma historia med DLE motorer, Kina ackar, you name it.
Man kanske är extra noga med att påtala kina prylarnas brister, samtidigt som man förtränger \"märkes fabrikatens\" brister? Jag menar, så fort ett Power Hd servo går sönder blir det ett himla liv, men om ett dyrare servo fallerar är det knäpptyst.
Men vad vet jag? likadant är det ju även med Sändare, bilar, fotbollslag osv. Det kanske bara är så.  

Jag har haft i runda slängar dubbelt så många power HD servon som jag haft Hitec servon, ett av varje fabrikat har fallerat.
Lägg därtill att mina Power HD servon har gått måånga timmar mer än mina hitec diton. Naturligtvis är det även så att man, (inklusive mig själv) har högre förväntningar på hur ett dyrare servo presterar.


Därmed inte sagt att hitec servon är dåliga, men det är inte Power HD servon heller, visst de har lite sämre upplösning än Hitec servon. Men det vanligaste argumentet att inte köpa HD servon är faktiskt glappet i centrerat läge. Men handen på hjärtat, det är inte märkbart mer än på trimbänken.

Det ligger bara inte ett ords sanning i att dyra prylar skulle vara ofelbara (även om många verkar vilja tro det), det finns inga prylar som är det, de felar bara i olika stor grad.

Detta är inte personligen riktat till någon här på forumet, utan det var mer mina personliga iakttagelser, och synen på \"kina grejor\" kontra \"märkes grejor\".

Vill man ha ett servo som är billigt, starkt, pålitligt och centrerar bra, är Power HD 9150 MG en mycket stark kandidat. Punkt.


Nu smäller det[}:)]

// Emanuel Fantini
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Spitfiremagnus83

Min far (med enda erfarenhet av modellflyg som sträcker sig till linflyg pÃ¥ det glada 60-talet)sade sÃ¥ här till mig när jag började flyga modellflyg; \"du, de där servona. Ã,,r inte det rätt viktigt att det är bra grejer? De är ju den sista länken till roderna ju...\"

Har haft detta i åtanke när jag sedan fortsatt med modellflyget. När det gäller parkflyers och inomhuskärrorna så köper jag billiga servon. Men när det ökar i storlek så vågar jag inte chansa. När jag skulle bygga min EF extra så var jag inne på phd servon. Sedan insåg hur mycket pengar som faktiskt är i luften och som är beroende av dessa små prylar.

Detta är också en av anledningerna till att jag inte har en större kärra än en 50cc. Jag har helt enkelt inte råd i nuläget att ha större. Därför prioriterarjag mindre kärra, fast med bra, beprövade prylar.

 

Spitfiremagnus83

Andreas! Det kommer säkert gå bra med dina power HD, känns det ok så blir det säkert bra.

Jag personligen bara gillar känslan av att veta att man har bra grejer.

 

Aeroparts

Håller med till viss del, men att det skulle bli tyst när ett märkes servo fallerar är inte en sanning. Det finns hur mycket som helst om märkesservon som har problem men då måste man ju  titta på forumen.
/Lennart

Speedbird

#37
jag tycker alla på forumet är ganska duktiga på att påtala saker som hänt med typ alla märken som haft problem,
t ex killswitchar, servon , strömmatning som varit fel med, DA-170 som i början hade feta problems, och så vidare.
även kommer info snabbt ut när det ordnat sig med returer och eller uppgraderingar, och så vidare på felande prylar...
extra trist blir det ju när kärror gått i backen på grund av sådant som fallerat, kina prylar eller inte...

det jag har märkt med \"kina prylar\" vare sig det rör sig om servon, ackar, elmotorer eller fartreglage är följande,
de fungerar väldigt bra så länge man inte ligger på gränsen av det de är märkta för, och ibland betydligt mindre...

så man måste räkna in en större marginal = typ ett snäpp högre dragkraft på servon, eller 2st per roder istället för 1 och så vidare,
några 10tal amp mera på reglage och ackar så de aldrig jobbar på marginalen och ibland inte ens i närheten av den...
då fungerar dessa prylar bra.
gäller faktiskt \"märkesprylar\" också om man vill ha längsta möjliga livslängd [:)]

/Perra




 

Guzzten

Som JAG skrev tidigare, jag kommer hårdtesta servona i vinter med mycket roderfladder. Minsta tveksamhet åker dom ut. jag kommer att uppgradera dom till andra, framför allt starkare. ALLA servom glappar i mittläget! Jag har kollat samtliga plan och lösa servon jag har. nylondrev glappar minst. Metaldrev har man för att dom ska hålla för kraften, inte för att få ett glappfritt länkage. Med tanke på dom enormt länga (1,5\") armar man kör på dessa maskiner så blir ett 0,5 mm \"normalglapp\" (på en 15mm arm) nästan 5 mm i bakkant på rodret. Nu tror inte jag att nån känner detta glapp under flygning.

Angående \"billiga\" servon. Jag tycker inte ett 16 kilos är \"billigt\" när det kostar 350+ nytt. Och är ett servo för 700 dubbelt så bra? och VAR är det dubbelt så bra? Samma elektronik, samma drev... olika färg på kablarna... Jag betalar inte för design, utan funktion.

Min motor, en JC 120 EVO, är också en \"kinamotor\". Den var 1000kr billigare än DLE111, 1 HK starkare (på pappret) och lika tung. Valet var inte svårt. Mer motor för pengarna, skit enkelt! :)

Jag kommer köpa en ny radio innan jag flyger. den jag har nu är (lite) skräp och lämpar sig enbart för flygetyg under...3000 kr. Typ. siktar på en MPX Royal Pro 9 med pult. har sneglat en aning på JR/Graupner MC20 men... nja. Får se om jag eventuellt hittar nått lämpligt begagnat. Pultradio vill jag ha i alla fall.

Som \"nybörjare\" på storskalamaskiner suger jag åt mig allt vad ni säger, gör, vet och delar med er av. Men ibland blir det lite polsk riksdag av det. Alla har sin åsikt och dom går ibland isär åt helt olika håll. Jag har tyvärr en rätt tajt budjet och blev naturligtvis glad över att hitta lite bra begagnat. Valet är mitt och jag skulle inte våga flyga i skarpt läge om jag inte litade på mina saker. Den lilla Sbachen fick jag faktiskt byta skevservona i i sommras, då ett av dom brann upp (Tower Pro 10kg).

jag är glad över att \"alla\" tittar till min tråd och kommer med råd och glada tillrop!

Skulle alla ni som flyger med Hitechservon sluta med det om det visade sig att 10-15 servon \"helt plötsligt\" brann i tex USA? Nä, man har egen kvalitetskontroll, det är en av sakerna som gör hobbyn, småpillet!

För övrigt kom min finske granne och knackade på dörren igår. \"Kan du inte starta din fläckt\" sa han med ett stort leende. Han gillar mina \"leksaker\" :)

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

#39
Lonsan:
Hyperion var också ok budget servon. Med tanke på priset.
Det som var lite kasst i dem var dreven som blev ganska glappiga efter ett tag.
Dock inte ett servo jag hade använt i en 100cc maskin.
Jag rankar utan tvekan Power HD som snäppet bättre, tycker faktiskt det är det bästa budgetalternativet på marknaden.
Min empiriska erfarenhet av PowerHD 9150MG som använts flitigt inom IMAC, är att de inte har högre problem frekvens än \"de stora tre\" dvs Hitec, JR, Futaba.

Jag hade 100% P-HD (9150 och 9110) i min 50cc Ultimate en säsong, inga problem. Dessutom ett 9150MG på sidrodret i min AA Extra i närmre 200 flygningar, inga problem.

Guzzten, kör på bara! Man behöver INTE ha dyraste/värsta grejorna för att ha kul o flyga IMAC med bra resultat.
Lyssna på en topp pilot med topp resultat som Emanuel. Han precis som jag har själv använt grejorna. Vad Emanuel har presterat med sin 100cc Extra talar för sig själv.
(Lonsan o Perra, hur många P-HD 9150MG har ni själva använt?)

Jag har läst om P-HD problem (precis som om andra märken) dock lite eller inget om 9150MG. Verkar vara en lyckoträff och därav ett populärt servo. Autopartner har sålt dem i massor.

En sak du bör tänka på då du behöver x2 till skevar och sida, är hur du löser mixning/matchningen. Kommer du köra nån \"Powerbox\" med matchning? Eller hur tänker du lösa det?




//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Tyckte jag såg något om att det var tänkt att det skulle bli en Multiplexradio...
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Dock inte säkert att du behöver matcha skevarna.
Har du tur och är noggran så kan man fixa det rent mekaniskt.
Jag behövde inte programmera/matcha mina skevar på Sbachen, de lirar rent mekansikt.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Gött drag här på forumet, varit lite mycket stiltje ett tag :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Jag har lyckats \"matcha\" servona på sidorodret så dom inte knarrar nån stanns på hela registret (obelstat då...) och helt tyst i neutralläge. det fäljer ju med finfina kulleder och \"turnbuckles\" som är enkelt att justera. Det är ju bara skruva tills det blir tyst :) Att det knarrar en aning vid utslag anser jag inte gör nått, eftersom dom kommer knarra av luftmotståndet när jag flyger. Dom ska självklart inte motarbeta varanadra, men är man nogran och mäter lite vid montering så blir det bra.

Jag upplever dessa servon som mycket mer \"precisa och lika\" i rörelser och neutralläge gämfört med te.x dom som sitter i min lilla Sbach och mina Futaba standardservon.

en fråga till er som vet, kan man köra dessa Power HD på 7,4V? Jag tänkte ju från början köra med HVservon och MPX HV mottagare för att slippa andra boxar och extra jox. Jag har inte hittat nått på nätet annat än 6V. Troligen blir det då en regulator i början, för att sedan gå över till lipo senare.

Ingen som har en bra begagnad pultradio till övers för en överkomlig summa? 9 kanaler är väl minimum har jag tänkt mig.
Tänkte kanaltilldelningen så här:
1 Höger skev
2 Höger höjd
3 Trottel
4 Sidoroder
5 Vänster skev
6 Vänster höjd
7 Choke (jag vill inte ha utstickande pinnar i kåpan)
8 Tändning
9 Eventuell rök

Jag har just nu kört sidorodret, på bänken då, med Y-kabel på en kanal. Det verkar funka bra. Dom verkar ju \"synkade\" så där behöver man troligen inte mixa nått. Tänkte göra nått liknande med skevorna, att köra var sida på en Y-kabel från mottagaren till vingroten och sedan separat kabel till servona. Här har man ju fördelen med att köra powerbox, att alla servon får en \"separat\" matning av ström och signal. Men eftersom jag inte flyger 3D och kör med 90 grader utslag på 1/10 dels sekund så borde jag klara det på \"normala\" kablar, typ SWG22.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

#44
quote:
Originally posted by paroos

(Lonsan o Perra, hur många P-HD 9150MG har ni själva använt?)

//Patrick



Jag har haft 9150MG på alla funktioner i min 50cc Sukhoi [:I] [:D]
skevservona fungerar fortfarande bra,
ett höjdroderservo tappade centrerings förmågan efter ca 15 tävlingsflygningar,
så då bytte jag i bägge stabbhalvorna till Hitec HS-7955TG, mest eftersom de passar perfekt i stabben [:D]

ett ensamt 9150MG klarade inte påfrestningen som blir på sidorodret utan att det blev glappigt, också efter ca 15 starter...
köpte då ett Hitec HS-7980TH 7.4v hos Autopartner.se
det blev en helt annan kärra att flyga efter byte av servon på dessa platser
och med 7980TH på sidorodret kan man paddla sig hem vid eventuellt motorproblem [:D] [;)]

Chokeservot brännde jag upp första kvällen,
nej det var inte servots fel, jag hade kanalen åt fel håll i sändaren [:I]

anyway...
just det var inget större problem då jag tycker det känns bättre att köra med chokepinne ut genom kåpan i alla fall,
inte så snyggt kanske, men det är en enkel och billig lösning med en bit gängstång eller kolpinne [:)]
och så sparar man ju in kostnaden för ett servo [;)]  

/Perra