Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Lonsan

#45
Har inte använt några 9150 alls, tycker inte de är prisvärda ens om jag bortser från de kanske få men obehagliga felen.
Som jag ser det så är Hitec 7954SH det absolut bästa pris/prestanda man kan få idag.
Eftersom jag är på G att sätta ihop en 2.2 m budgetkärra med just 5 sådan så skulle jag tacksamt ta imot rapporter på ev trubbel med dem.
Annars har jag mest använt 7955TG. På grund av att jag både bevittnat och läst många rapporter om glitchar på 7950 så undviker jag dem och kommer att välja annat fabrikat i de fall jag skulle behöva 7950 prestanda.
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Här kommer min rapport: I Sbachen sitter 7954SH, faktiskt bara ett på sidan (lite klent och oj vad det har fått slita), allt kört på 7,4V, två säsonger, noll problem.
Och ja, 7954SH är utan tvekan det mest prisvärda \"högprestanda\" servot på marknaden.
Blir 4st på skevarna i Extran också. (7955 på höjd och 7980 på sidan)

Sorry för urspårningen.

Guzzten: Vad jag läst skall du INTE köra 9150MG på 7,4V!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Har inte blivit så mycket gjort på senaste tiden. Har mest stått och tittat på kärran, för jag har inga delar...

Jag tänkte göra en hylla bakom kabinen och sätta mottagaren där. Jag ska ha en
.

Den har ju fina fästöron, men jag vet inte avstånden på dom. Kan någon vänlig själ som har en liknande (om någon?) kanske ge mig måtten?

Jag har fixat lite skarvkablar till servona med. På dom har jag satt MPX kontakter i skarvarna mellan vinge/kropp och stabbe/kropp. Känns lite bättre med \"stora\" kontakter eftersom man kommer ta isär det oftare, framför allt stabben.

Angående mottagaren, går den att köra på 6V? Eftersom mina nuvarande servon inte tar 7,2V så tänker jag i början köra med LiPo med regulator.

Det finns ju 2 \"lika\". Bildtexten på AP säger 5,9/7,2V. går dom att ställa om eller är det 2 olika i samma case?

Och denna till tändningen


Anser att jag inte behöver ha Powerbox eller likande. Kör med Y-koppling till skevservona (i samma vinghalva då).

Hemma tränar vi (ja VI faktiskt, min fru och jag) i simulatorn när tid ges. Det är roligt att försöka lära någon \"som inte kan nått\" att bli bra. Vi kanske får hitta på nån utmaning mellan våra fruar i sommar.....
Och ja, herr Ingmarsson, jag ska ha servona. Det blev inte som jag ville med pengar men dom kommer snart!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aeroparts

39mm x 77,5mm är måtten
/Lennart

Guzzten

Tack Lennart!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten

Har inte blivit så mycket gjort på senaste tiden. Har mest stått och tittat på kärran, för jag har inga delar...

Jag tänkte göra en hylla bakom kabinen och sätta mottagaren där. Jag ska ha en
.

Den har ju fina fästöron, men jag vet inte avstånden på dom. Kan någon vänlig själ som har en liknande (om någon?) kanske ge mig måtten?

Jag har fixat lite skarvkablar till servona med. På dom har jag satt MPX kontakter i skarvarna mellan vinge/kropp och stabbe/kropp. Känns lite bättre med \"stora\" kontakter eftersom man kommer ta isär det oftare, framför allt stabben.

Angående mottagaren, går den att köra på 6V? Eftersom mina nuvarande servon inte tar 7,2V så tänker jag i början köra med LiPo med regulator.

Det finns ju 2 \"lika\". Bildtexten på AP säger 5,9/7,2V. går dom att ställa om eller är det 2 olika i samma case?

Och denna till tändningen


Anser att jag inte behöver ha Powerbox eller likande. Kör med Y-koppling till skevservona (i samma vinghalva då).

Hemma tränar vi (ja VI faktiskt, min fru och jag) i simulatorn när tid ges. Det är roligt att försöka lära någon \"som inte kan nått\" att bli bra. Vi kanske får hitta på nån utmaning mellan våra fruar i sommar.....
Och ja, herr Ingmarsson, jag ska ha servona. Det blev inte som jag ville med pengar men dom kommer snart!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.



Hej Anders

Enligt hemsidan så finns det två versioner av DPSI MicroRV DualBat.
En omställbar mellan 5.5/5.9V och en mellan 5.9/7.2V.
Du kan annars få köpa en DPSI BIC av mig för 500:- som levererar 5.5V ut.
På den kan du även se strömförbrukning och flygtid m.m.

Det är OK angående servona, de ligger här och väntar så länge.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Paul

#51
Jaha här satt man och mätte, och precis när jag var färdig och skulle lägga in måtten, så var Lennart före[:)]..... Det gäller att vara snabb på detta forum[:o)][:)]
Powerbox behövs ej med denna rx, det du skall tänka på dock är hur många servon du skall ha och hur mycket ström de drar, i min lilla Su - 26 har jag 5 st 5955TG, och något annat på gasen, i mitt fall har en sådan regulator som du visar på bild räckt, vidare om du kör nio MPX kanaler och endast har typ ett (stort)servo på sidorodret, behöver du inte ha några Y- kablar alls. På EF-Yaken hade jag så, 1gas, 4 skev, 2 stab, 1 roder och en kanal till K-Switch, visserligen med en starkare strömförsörjare. Oj vad mycket jag skrev[:I]
Bicen som Mikael säljer är kanske ett bättre val, klara högre strömuttag.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Guzzten

Om herr Ingmarsson har lust att hålla Bicen till mig så köper jag den, inom snar framtid! angående servon blir min uppsättning följande:

sida: 2x Power Hd-9150Mg
Höjd: 1+1 Power Hd-9150Mg
Skev: 2+2 Power Hd-9150Mg
Gas: 1x Hightec HS-325HB
Choke: 1x Graupner C 508
Killswitch: Emcotet DPSI RCS Remote Control Switch

Sidoroderservona går på Y-kabel och skevservona kommer gå på Y-kabel per vinghalva. Resten går på egen kanal.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Försök undvik Y kabel till skevservona.
Kör istället dessa på 4 kanaler i mottagaren.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Aerobat

Tjena!

Kul att se denna hårda satsning inför 2013. Ska bli kul att följa din tävlingssäsong.

En liten brasklapp angående servovalet; jag skulle välja ett servo med metalldrev för gasen. Inte kul med stopp i fel lägen, det kan kosta.
Sedan har det funnits tveksamheter kring Power HD-9150. En GB Yak jag hade gick i backen p gr av ett HD-9150 som lade av. Då var det fler som rapporterade om liknande problem med dem här på forumet. Men å andra sidan vet jag andra som kört länge utan problem.  

//Ulf
Mvh Ulf

Skymic

quote:
Originally posted by Aerobat

Tjena!

Kul att se denna hårda satsning inför 2013. Ska bli kul att följa din tävlingssäsong.

En liten brasklapp angående servovalet; jag skulle välja ett servo med metalldrev för gasen. Inte kul med stopp i fel lägen, det kan kosta.
Sedan har det funnits tveksamheter kring Power HD-9150. En GB Yak jag hade gick i backen p gr av ett HD-9150 som lade av. Då var det fler som rapporterade om liknande problem med dem här på forumet. Men å andra sidan vet jag andra som kört länge utan problem.  

//Ulf


Ja! Var uppmärksam på HD servona, jag har två som gett upp, ett som satt på Choken på den Gule Yaken och ett som gav upp redan innan montering.
[:(]


//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Guzzten

Jag har andra servon att sätta på gasen. Ett Futaba nånting digitalt med metalldrev och \"standard\" storlek. Det sitter på gasen i min lilla maskin, man kanske skulle byta där.
Dom andra servona kommer bytas under säsongen, troligen till Hightec \"nått nummer med metalldrev och rekomenderade av alla\" och som tål 7,2V. Tyvärr så tål inte min budjet sånna servon nu i början.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aerobat

#57
Låter som en vettig strategi. Servon för en IMAC kärra tenderar ju bli en rätt så dyr historia...[:(]

Annars rekommenderar jag Hitec 7955, det Hitec servo jag haft bäst erfarenhet av. Jag köpte mina första 2009 och körde oreglerad LiPo från start. Det fungerade perfekt. Sedan körde jag med Powerbox reglerat 7.4v. Inofficiellt har Hitec godkänt detta.
Något enstaka senare 7955 har haft \"glitch\" problemet men det har varit betydligt värre med 7950 som från start varit 7.4v godkänt.

//Ulf
Mvh Ulf

Guzzten

sitter och tittar på er \"stora\" grabbar och hur ni sätter upp roderhorn, servoarmar och utslag. Jag har ju bara (IMAC)erfarenhet från min lilla Sbach och där behövdes inte mycket höjdroder, lite mer skevroder och allt vad det går i sidoroder.
Hur stora utslag har ni på era maskiner? Naturligtvis är det individuellt, men på ett ungefär? Jag kan ju inte tänka mig att man har tillgång till 70+ grader för att flyga precision.
Hur långa servoarmar (centrum till stötstång) är \"normalt\"? Långa armar med små utslag ger dålig upplösning, anser jag. Personligen anser jag att man ska använda så mycket av servots \"slaglängd\" som möjligt för att få en mjukare och mer harmonisk flygning.
Jag flyger aldrig/mycket sällan med dual rate för jag hatar att fibbla med knappar under flygning. Jag gör hellre 2 modellminnen om jag skulle få för mig att flyga \"crazy\" eller möjligen ställa upp i freestyle.

Tacksam för alla tips och troligen gör jag någon egen typ av setup endå, men jag vill veta om jag tänker rätt....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

sitter och tittar på er \"stora\" grabbar och hur ni sätter upp roderhorn, servoarmar och utslag. Jag har ju bara (IMAC)erfarenhet från min lilla Sbach och där behövdes inte mycket höjdroder, lite mer skevroder och allt vad det går i sidoroder.Japp, ungefär så har vi allihop!
Hur stora utslag har ni på era maskiner? Naturligtvis är det individuellt, men på ett ungefär? Jag kan ju inte tänka mig att man har tillgång till 70+ grader för att flyga precision.Nej, men börja med samma utslag du hade på din 30cc, XX grader är lika mycket på en 36%are! Sedan känn dej för och experimentera tills du hittar utslag som ger den harmoni du gillar. (det är inte konstigare)
Hur långa servoarmar (centrum till stötstång) är \"normalt\"? Så långa som krävs för perfekt geometri, dvs 90 grader. Tyvärr byggs många \"IMAC modeller\" från fabrik för s.k. 3D utslag, placeringen av hornet tvingar användning av långa armar, ofta 1,5\" Dock är dagens servo så starka och upplösningen så hög att det funkar ändå. Vill du ha kortare armar får du tumma på geometrin alt. flytta hornen.Långa armar med små utslag ger dålig upplösning, anser jag. Personligen anser jag att man ska använda så mycket av servots \"slaglängd\" som möjligt för att få en mjukare och mer harmonisk flygning.
Jag flyger aldrig/mycket sällan med dual rate för jag hatar att fibbla med knappar under flygning. Jag gör hellre 2 modellminnen om jag skulle få för mig att flyga \"crazy\" eller möjligen ställa upp i freestyle.De flesta använder bara en spak som skiftar flight modes/conditions varje mode innehåller olika stora utslag på några eller alla roder samt olika expo och annat man vill ändra


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se