Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Guzzten

Det där med att flyga samma maskin \"år efter år\" ger resultat. Min far, som flög linstunt när det begav sig, flög samma maskiner i 20 år. Det han inte kunde om dom var inte värt att orda om. Jag räknar med att få behålla min maskin i många år och \"växa ihop\" med den. det kanske slutar med att man köper en till. För det är så att har man INTE med sig en reserv så behöver man den.
Jag la 75 effektiva flygtimmar på min 30cc Sbach förra sommaren. Det var tydligen inte tillräckligt, eftersom jag \"bara\" blev 3:a i cupen. Så tanken är att jag ska lägga minst 100 den här sommaren. och då är det ju så att 75 av dom är trimning [:)]. Om det räcker? Troligen inte, eftersom det är första året med ny kärra. Det är svårt att \"träna i kapp\" ett antal år.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

quote:
Originally posted by Papmehl

Känner att jag måste yttra mig också. Jag köpte en sbach förra sommaren och den föll inte mig i smaken pga att den är väldigt känslig på höjdrodret. Det blev 20 st flygningar sen blev försäljning. För min flygsmak passar lite tröga rundnosar bättre där man får \"jobba\" lite mer med flygningen. :) Det är helt upp till var och en lika med smak och tycke!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart


\"För känslig på höjdrodret\"?
Får man fråga vart du hade din tyngdpunkt?
De flesta IMAC kärror är fullt flygbara med allt mellan 25-35% TP läge men egenskaperna ändras givetvis drastiskt, en och samma design kan genom olika TP, utslag och vinklar fås att anta ett mycket bredare karaktärspektra än vad det skiljer mellan olika designer med samma optimeringspunkt trimmässigt.
Rundnosar är inte tvunget trögare, även vikt och propellerval spelar in mycket.
Som en anekdot kan jag nämna att jag en gång tappade hela motorn på en 1.8 m Extra. Kärran vägde 4.8 kg och motorn 0,6 kg. Det gick trots detta att nödlanda kärran med en TP som var 4-5 cm längre bak (ca 10%).

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Papmehl

Känner att jag måste yttra mig också. Jag köpte en sbach förra sommaren och den föll inte mig i smaken pga att den är väldigt känslig på höjdrodret. Det blev 20 st flygningar sen blev försäljning. För min flygsmak passar lite tröga rundnosar bättre där man får \"jobba\" lite mer med flygningen. :) Det är helt upp till var och en lika med smak och tycke!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart


\"För känslig på höjdrodret\"?
Får man fråga vart du hade din tyngdpunkt?
De flesta IMAC kärror är fullt flygbara med allt mellan 25-35% TP läge men egenskaperna ändras givetvis drastiskt, en och samma design kan genom olika TP, utslag och vinklar fås att anta ett mycket bredare karaktärspektra än vad det skiljer mellan olika designer med samma optimeringspunkt trimmässigt.
Rundnosar är inte tvunget trögare, även vikt och propellerval spelar in mycket.
Som en anekdot kan jag nämna att jag en gång tappade hela motorn på en 1.8 m Extra. Kärran vägde 4.8 kg och motorn 0,6 kg. Det gick trots detta att nödlanda kärran med en TP som var 4-5 cm längre bak (ca 10%).

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se



Hej!
Håller absolut med Lonsan, min Extra är mer trögdriven än min Krill Yak och efter att
Ha flugit många flygplantyper nu så kan jag konstartera att Sbachen är precis mitt mellan en Yak och en Extra, blev faktiskt förvånad första gången jag flög Peters Sbach,
Över att den inte upplevdes halare. Mycket som spelar in inte bara dn runda nosen utandet totala motstånds indexet från tex olika vingprofiler.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Papmehl

Jag hade en perfekt tyngdpunkt men upplevde den ändå lite känsligare på höjdrodret är tex min stora sukhoi eller yak. Med tanke på att stabben sitter högt och lite längre fram på en sbach så borde den vara betydligt känsligare än t ex sukhoien. Det ända jag kan säga är att det är efter mina upplevelser så detta är min uppfattning. Sen är det säkert skillnad på fabrikat på modellerna....

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Guzzten

Vill bara tala om att jag har ordentligt tråkigt i min hangar för jag har INGET att göra med min Sbach! Annat än att stå och titta på den. Jag väntar på att få råd att få tag på \"massor\" med saker och det är riktigt bååååring! Och inte kan jag flyga med min lilla heller, för jag litar inte på dom Ni-Cd accar jag har. Ursligt är det i hålan!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Jag har varit och hämtat lite saker till min kärra. Det blir lite budget, men kinacanistrar får duga så länge. Batterier och en killswitch hämtade jag på AP.
I tvättstugan kontrollerades just var TP (tyngdpunken) behagade hamna. Om jag lägger batterierna där jag vill ha dom (bakom vingen på en hylla) så hamnar den ca 2,5-3 cm framför rekommenderat. Det blir bra till premiären. Vill jag flytta den bakåt, till rekommenderat läge behövs det ca 40 gram vid sporren. Det får duga!

Nu ska jag löda sista kablarna och kolla allt en sista gång. sedan blir det nog ut på fältet i helgen och köra motorn, räckviddstest och... köra motorn... :) Vi har tyvärr för mycket snö än så jag kan inte använda fältet att flyga på.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Låter perfekt, framtungt är aldrig farligt och det är viktmässigt \"billigt\" att vikta i baken :-)
Får hoppas att dina kanistrar håller måttet bara, har upplevt att kinaburkar kan låta som tomburkar, dvs att de inte har eller verkar ha tillräckligt med kammare och grunkemojer på insidan liksom.
Hur har du det med sk headers, är de i stål eller alu?
De i alu brukar ofta haverera efter ganska kort tid.
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Är det DLEs cannistrar?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Canistrarna är äkta kinaimport, och liknar dom som finns på tex APs sida. Troligen är dom lite burkiga i ljudet. Grenrören är nån typ av tunnväggigt stål med lite \"böjvänligt\" så man kan anpassa dom till kärran. Kommer troligen få byta dom under sommaren, men jag kommer upp i luften nu direkt när snön försvinner.

Angående TP, det är ingen direkt fara att ha den i framkant på vingröret dom första flygningarna? rekomenderat ligger i bakkant. Var ligger TP på dom ni flyger nu? Manualen säger 234mm vid vingrot.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Nu är allt klart! Allt kollat, kollat och kollat, testkört och testat lite till. En sak som förbryllar mig en aning är att motorn inte varvar mer än 5400 med en Xoar 28x10 trä. Jag tror det beror på den 90 graders insugskröken (3W) jag satt dit. Jag tycker att det är ett litet hål i den, jämfört med förgasaren. Ska testa utan den innan jag flyger. Jag räknar kallt med att fältet är snöfritt på söndag. Då har jag i alla fall sagt till tidningen att jag flyger, och dom skulle komma sa dom!
Idag onsdag, ska jag börja med att cykla mina li-po accar, så jag får full kräm, kolla alla skruvar en extra gång och ställa allt på \"underhåll\"....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Hej

5400 varv på en 28x10 ger troligen en bit över 20kg dragkraft så upp lär det gå fint.  :-)
Däremot förespråkar jag starkt att du satsar på 27x12 av ljudskäl. En 10-tummare kommer troligen att varva på rätt friskt i planflykt och är det blåsigt väder brukar man behöva bra fart, något som uppnås lättare och vid lägre varv och buller med lite mer stigning.
Hur lätt dina kannor?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Motorn är ju en 120cc så det är kanske till och med tänkbart att den orkar med en 28x12?
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Ok, 5400 varv är inte fel då, verkar det som. Den drar ju som en häst på backen, man får ont i vaderna om man står mot stabben! Just nu har jag bara den 28x10, som jag vann i Göteborg. Provflygning sker som sagt på söndag, sen får vi se vad det bär hän. Jag kanske inte behöver köpa någon annan snurra.... :)
Anledningen till att jag är lite förbryllad är att manualen säger 1800-8000 rpm, och 5400 är ju inte ens i närheten. Men sen är jag ju inte van vid så stora motorer heller, dom ska ju inte varva som en encylindrig \"geting\". Jag får se hur det känns efter lite flygning.

Mina (kina)cannistrar låter inte så mycket faktiskt. Jag blev förvånad själv. Ska ta och mäta ljudet med min Iphone när jag kör nästa gång.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Paul

Är det premiär idag.....[?][:)][:0][;)][^][:I][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Guzzten

Premiären avklarad! motorn gick lite snålt (dåligt drag) men 3 stycken 7 minuters flygningar i 13 m/s och iskallt! Lokaltidningen var på plats och dokumenterade, (Tranås posten). Att landa slalom mellan sorkhögar är nu mera en baggis! Jag är frälst! Stor ÄR bättre!  Tyvärr inga bilder då min egna fotograf frös så hon skakade (Mona). Men maskinen är hel och flyger kanon! Tack alla får dom råd, tips och annat ni bidragit med.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar