IMAC Helsingborg 10-11-12 maj 2013

Started by Aerobat, 2013-03-06, 12:06:49

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Extran putsad, ackar laddade, piloten mätt och belåten. Nu ett par timmar sömn, ses i morgon!
 

Papmehl

Det är jag som är snurrig...kändes som fredag idag :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

Till Henrik [:D]

Sorry, förstod inte vad du menade först...[:I]

Tp ligger lite framför mitten av vingröret eller om det är vingbalk som på den kärran jag har...
Mitt i den främre av de 2 balkarna, då spårar den fint...[8D]


Mvh
Perra
 

Papmehl

Kolla denna Henrik.

http://www.krill-model.com/navody/manualyak55m_37/language/index_usa.htm

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Skymic

Lite bilder


Dansk elektrisk Krill Yak






//Micke

//Micke


Gullberg

Den senaste trenden inom IMAC, look a like pilot [:D]
Det är annat än målade roderhorn.... [;)]

Image Insert:

64.38 KB

//Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

paroos



Image Insert:

88.25 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#52
Tack för en Rolig och kul tävling, trots vissa oväntade händelser...
Nu tar vi nya tag till Tidaholm [:)]
Stort tack till Pontus som gjorde att avslutningen av helgen,
just innan avfärd mot Oskarshamn blev extra spännande på ett roligt sätt [8D]

/ Perra
 

imacse_peter

Tack alla för en trevlig helg !

Resultatet är nu upplagt.

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paroos

Hej,

Kul att träffa alla igen![8D]
Premiär! Var ju första tävlingen och vi är alla lite yrvakna.
Själv tyckte jag det var skönt med en rivstart i domarstolen. Dömde Basic, Intermediate, Advanced och Freestyle. Eftersom jag naturligvis också spanade in min egen klass, Sportsman, fick jag nöjet att se alla piloter flyga.
De flesta var i förvånansvärt hygglig form och flög bra! Inte dåligt med tanke på den sega våren och att bra träningsförhållanden varit sällsynta. Dessutom var det många med nya maskiner och många i ny svårare klass, imponerande!

I samband med årets premiär lanserar vi också vår säkerhetspolicy i en första version. Under säsongen kommer vi att säkerställa att alla får den och sätter en kråka på att man tagit del av innehållet.
Vi kommer framgent att jobba mer aktivt med säkerhet. Lennart Olsson är utsedd att ansvara för säkerhetsfrågor inom IMAC sverige. Är vi glada för, han har stor erfarenhet av flygsäkerhet. Ett flertal erfarna piloter, inkl styrgruppen är med i arbetet. På elsidan har vi Pontus Claesson a.k.a. Lonsan som expert. Alla som vill bidra oavsett hur är mer än välkomna.
Vi måste jobba hårdare med säkerhet av många anledningar, de främsta:
-Som ett stöd och en guide för alla piloter.
Ingen skall behöva flyga en säkerhetsvidrig maskin pga okunskap!
Man skall ta till sig policyns råd och sedan finns alla vi erfarna som stöd och hjälp. Att få support i hur man bygger och hanterar en säker IMAC kärra är inget problem, vi är många som finns till hands för detta. Finns även många byggtrådar här på forumet att titta i. Forumet är också förutom att vara med på tävling, vår bästa kanal att ställa frågor och få hjälp.
-För att föregå och visa förbund och myndigheter att vi arbetar aktivt med säkerhet. Att vi har ett säkerhetstänk och en policy som vi följer.
Att det kommer krav i någon form från luftfartsmyndigheter i EU, Norden och Sverige är bara en tidsfråga. I norge arbetar man aktivt och i Danmark har de redan infört regler för \"stor modeller\".
Här gäller det att vi ligger i framkant och på så vis \"styr själva\". Ingen vet bättre än vi vilken säkerhet vi behöver och vill ha. Har vi inget eget säkerhetsreglemente så kommer någon som inte kan och förstår vår sport att skapa det åt oss. Något vi till varje pris vill undvika.
-För att skydda sporten och oss som utövare.
Händer det tråkiga, dvs ett haveri där 3:e parts egendom eller än värre djur och människor kommer till skada så kan vi påvisa att vi har säkerhetsregler och policy. Att vi har modeller som är byggda så säkert det går och att vi hanterar dem så säkert vi kan. Dvs när det händer något så är det att betrakta som en olycka och inte okunskap, slarv, oaktsamhet och farligt beteende. Klassas det så, då är vi illa ute och kommer utan tvekan att få massor av hårda regler och krav nedkörda i halsen. Förmodligen sportens död.

Vi vill inte ha ett strängt och tungt regelverk med bestraffningar o dyl. Det kommer ingen att uppleva som attraktivt eller positivt att följa. Risken är då att folk upplever att glädjen är borta och slutar. Då får vi än fler som är utanför \"IMAC gemenskapen\" och det stöd och hjälp vi ger varandra. Detta skall vi undvika och istället bygga vidare på en positiv säkerhetskultur, där fler skall känna sig välkomna och inkluderade. Ju fler som intresserar sig för IMAC ju fler bra och säkert ihopskruvade stora aerobatic modeller får vi. Därmed ökar säkerheten och riskerna minskar.

Vårt mål är att alla vi som är aktiva blir vår egen säkerhetskontrollant. Vi måste till mans tänka säkerhet varje gång vi hanterar våra stora modeller. Ransaka oss själva och granska vårt eget beteende och utrustning. Som vanligt bygger mycket på sunt förnuft...Känns inte allting 100%, så flyger vi inte utan kontroll och åtgärd. Vi är många som har upplevt själv eller sett andra göra misstag. Lätt att vara efterklok! \"f-n varför kollade jag inte XXX ordentligt innan...\". Vi måste hjälpas åt att bli förkloka![:D]

Vi är nu inne på 8:e IMAC säsongen. Hittils har vi inte haft en säsong utan \"nära ögat\" situationer, farliga situationer, skador eller haverier.
Låt oss tillsamans hjälpas åt och ha som mål att nå dit. Till IMAC året då inget hände! Ett bra mål tycker jag att kämpa mot. Vi kanske aldrig kommer dit, det är ett tufft mål, men det viktiga är att vi jobbar tillsammans i ett försök att nå det.

Tack för ordet![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Tack HBG MFK för en som vanligt bra arrangerad tävling!


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Tack för en trevlig tävling. [8D]

Lila och vit nos hälsar på varandra för första gången.

Bent

Kent

Glada gubbar[:)]

Fler glada gubbar......

Flest Hangar 9 i denna raden. [:)]

Micke I

Uj uj uj, så snygga[:D]

Peter och 4119.....[:p]

Mycket åskådare var på plats under freestyle tävlingen.

Det var för mig en super härlig känsla att få flyga min nya maskin[:)]
Med vänlig hälsning,

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Skymic

Bilder på pristagarna

Basic



Sportsman











//Micke

//Micke


Skymic

#58
Intermediate



Advanced
1:a Peter Schmidt
2:a Ulf Svensson




Freestyle
1:a Daniel Kling
2:a Johan Larsson
3:a Felix Scander































//Micke

//Micke


Eklund

Tack alle sammans för en trevlig och lärorik helg. Detta var ju min första RIKTIGA tävling med egen maskin.
Det gav ofantlig mersmak och det känns som att det finns möjligheter att lära sig detta till en hyffsad nivå om man ligger i.

Jag måste också ge ett stort beröm för scoring-systemet. Det var väldigt bra med så snabba uppdateringar och att man kunde se hur dommarna hade dömt.
Detta borde gå att packetera så att man kan ha det på alla tävlingar. Finns det planer på något sådant?