3W 106 som stannar i luften

Started by Kent, 2013-05-02, 06:48:30

Previous topic - Next topic

Kent

Har nu i några veckors tid försökt komma igång med träningsverksamheten. Har haft stora problem med att få motorn till att att fungera i luften.
Har skruvat på nålarna så att det snart inte finns några gängor kvar [:)].

Har slutat att räkna antalet nödlandningar. En dag är man för långt borta när motorn stannar.

Det är inga problem att starta motorn direkt efter en nödlandning och då går den hur bra som hellst. \"Öppna lite på högen och testa igen\" ?, \"Grundinställning\"? Så där håller man på tills man tröttnar och packar ihop.

Har kollat allt, förgasare, slangar, tank, tändning, stift mm.

Idag skall jag ta bort tratten och dra en slang in i kroppen från tryck membranet. Motorn hostar ibland till när jag går över till inverterat. Tror att det samlas bensin i undre delen av tratten, hade samma problem med en annan 3W för några år sedan.

Tror att jag hunnit igenom en sekvens utan stopp. Börjar bli kritiskt för medverkan i Helsingborg.

En ny gren borde införas: Deadsticklandning från olika positioner.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Aeroparts

#1
Är det en ny installation? Vad har du för killswitch, och har den stannat när som helst?
Och jag vet en som redan är på proffsnivå..i den grenen [:(]
/Lennart

Lonsan

Ingår kontroll av driftstemperatur i \"mm\"?
Provat annan soppa?
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

#3
Installationen gjordes för ca 1 år sedan.
Ja, den stannar när som helst. Oftast efter ca 3 minuters flygning i olika flyglägen.

Killswitchen ja, det är en billig variant för några hundralappar. Tänkte också på den när jag åkte hem från fältet idag.

Skall prova att bara koppla förbi den och testa igen. Jag har en extra brytare bara för killswitchen för den \"råkar\" dränera acken, dvs den läcker ström även frånslagen via sändaren.

Jag har ett nytt tändsystem som visserligen bara klarar 4,8 till 6 Volt, så en 6 Volt NiCad måste användas. Att byta system blir väl nästa steg i felsökningen.

Men va sjutton, spännande flygningar blir det [8D].

Tack för visat intresse Lennart.

Lonsan: Provat Mattias soppa, ingen skillnad. Vet inte driftstemperaturen. Ska aktivera telemetrin kanske. Det var bara 6 grader på fältet i morse. Vi såg en Fiskgjuse vid dammen, det var trevligt.


Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Aeroparts

Är det ett 3w tändsystem?
Det finns vissa utbytessystem som är spelade för 4.8-6V och de menar max 6 volt inte en fulladdad 5 cells acce som överstiger detta med råge och ger problem.
/Lennart

paroos

Tippar på killswitch, alt 3Ws hög-kvalitativa tändsystem...
Låter som döende elektronik komponent.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Tänkta tester idag:

1. Nya stift

2. Koppla förbi killswitch

3. Montera nytt tändsystem - CDI RCEXL försörjd via en spänningsregulator (max 6 Volt).

Blir spännande, det blir ju till att flyga vid varje testtillfälle.
OK - om man hinner upp på 100 meter innan motorproblem.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

På sätt och vis är det ju bra att motorn stannar i luften och inte trillar ner på marken...
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Jag tror på tändmodulen. På min lilla maskin har jag bytt 2 gånger. DLEs egna brann efter 3 timmar och kinakopian från HK höll bara 100.... Nu sitter det ett från en RCCG 50cc där. Den kommer hålla länge, för nu flyger inreder lilla så mycket...

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Kent

#9
Efter att ha kopplat förbi killswitchen och bytt till nya stift (motorn hade innan en tendens att bara gå på en cylinder i samband med start)så kunde jag igår flyga samt landa med motorn igång, kändes lite ovanligt, landningarna blev sämre [:I]

Aktiverade sen telemetrin, som indikerade störning på tändspänningen under flygning. Displayen på sändaren började också leva sitt eget liv. Motorn gick ju bra ändå.

Motortemp: ca 105 grader i luften och runt 115 vid intaxning. Verkar OK, eller...?

Kollade alla kontakter, men störningarna fortsatte. Jobbigt när sändaren piper hela tiden man flyger.

När jag sen skulle trimma tomgången, fungerade inte trimfunktionen för throttlen.

För att få till ett vettigt tomgångsvarv försökte jag justera detta via servo max/min. Det blev inte lätt då Displayen återgick till utgångsmode pga störningarna via telemetrin.

Skall koppla väck telemetrin inför nästa flygning. Skall naturligtvis felsöka ytterligare, kanske är det tändsystemet som gör att spänningen flaxar.

Om jag nu byter till RCEXL tändsystem, stämmer placeringen av hallsensorn med nuvarnde för 3W systemet?

Hann med 6 sekvenser igår, fantasktiskt.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767


Kent

Tack för tipsen Lennart.

Blev inget flyga i helgen pga familjeangelägenheter.
Jag skall ut idag och testa igen innan jag bestämmer för att byta tändsystem.

Tiden rinner iväg, borde ju stå och träna Intermediate istället.
Får se om det är värt att delta i Helsingborg senare i veckan.



Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#12
Jag stämde träff med Tim på Vankiva idag. Han fixade motorproblemet i ett nafs. Det var en dålig kontakt mellan batteriet och huvudbrytaren för tändsystemet som bråkat hela tiden [:I][:I].

Dessutom hjälpte han mig med att se till att inte vingröret gled in i vingarna. Balsastoppet vid sprygeln var för mjukt vilket gjorde att vingröret med tiden kunde äta sig in längre i vingen.

Ni förstår säkert vad följden kan bli till slut.

Vi hann med att flyga ett antal sekvenser också. Det märktes inte att Tim inte flugit sen i september.

Jag fick läsa dock, han hade glömt programmet [:)]

Stort tack Tim för hjälpen

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Som ni såg i Helsingborg fick jag stopp igen mitt i en sekvens. Trodde på: \"Case closed\", men nu måste jag eliminera alla onödiga kontakter fram till tändenheten.

Måste förstärka ställinfästningen först.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767