CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Tack för länken.
När jag funderat lite känns det som dumheter att försöka göra det så enkelt som möjligt för sig. Måste jag ändå löda så kan jag lika gärna kapa av krökarna i överkanten och löda dit flänsarna igen. Det måste vara ett enkelt jobb om man har utrustning.
Så, nu letar vi upp någon som kan löda/svetsa aluminium [8D]

--Per

Eklund

#91
Har hittat två bra varianter för att löda aluminium.
Ser inte allt för svårt ut.

http://www.alutite.se/

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink/

edit: redigerat länkar

Eklund

Jag fick ett samtal från Ulf Thulin idag. Han var klart inne på att göra distanser enligt Pauls förslag och eftersom att både han och Paul är kloka män så kör jag vidare på det spåret nu.

Jag har nu också fått reda på att krökar i aluminium inte är optimalt ut hållfastighetssynpunkt och för att inte äventyra hållfastigheten så är det klokast att inte göra något åt orginalkonstruktionen. JMB vet förhoppningsvis vad dom gör, men det gör inte jag vad det gäller att löda aluminium [:I].

Jag skrev ut en omgång med distanser för att testa och det blir helt klart bästa lösningen. Detta är dessutom något jag klarar av att göra själv [:D]

Paul

[:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Hållfastheten...kanske är ok även för aluminium på en 4:a som ju vibrerar lite mindre ?
Utmattningshålfastheten är tyvärr asymptotiskt 0 för de flesta aluminiumlegeringar.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#95
Då var kvällens jobb på maskinen klart. Resultatet blev det slutliga motorfästet utfäst i plywood. Det var faktiskt första gången jag gjorde något riktigt med 3D-fräsning. Nästa gång skall jag inte köra cirkulärt. Det tog en evig tid!





Eklund

Dagens jobb blev en blöt historia!
Har börjat fräsa på distanserna till headern.
En slang till dimkylaren låg vist emot spindeln och den övergick från dimma till \"flood cooling\" (vad det nu heter på svenska) [:(!][:(!][:(!]

Duktigt nedsölat blev det i alla fall och jag får se om jag hittar någon ny slang i morgon. Skulle väl kanske gå att laga slangen med en bit rör om jag har någon lämplig dimension hemma.

Hoppas kunna göra färdigt detta i helgen.
--Per

Eklund

Nu är nästan krökproblematiken löst. Distanserna är frästa och det återstår bara att fila till fästena på kröken så att de blir parallell med motorn. Sedan är det bara att hoppas att det inte läcker!


Lonsan

Vänta nu, kilformade distanser, nä, det köper jag INTE. Kommer att ge sig. Se till att fixa krökar som passar istället, det är väl synd att fuska till en nödlösning på en i övrigt magnifik modell och setup?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Aj då. Så jag är tillbaka till ruta noll menar du. Jag har absolut inte någon tanke på att fuska till något. Dett verkade vara en bra lösning som jag klarar av själv.
Då blir det väl bara att leta upp någon som kan hjälpa till att svetsa/löda ändå.
--Per

Paul

#100
Du snackade ju om att göra även kilformade brickor, typ där skruvskallen är, om man gör det så kompenserar man väl de kilformiga distanserna? Man drar ju fast en rektangulär \" kloss \" som ligger mot avgasporten, hur många delar den är tillverkad av borde spela mindre betydelse, bara det blir ett parallellt skruvförband mot avgasporten.
Men jag kanske har fel eller tänker irationellt. [;)]
Du kan ju höra med någon duktig mekaniker eller motorbyggare, de har säkert svar och lösningar på allt.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Jag tycker själv att det borde fungera, men jag litar mer på Pontus än mig själv i det här fallet.

En kil vill troligen vandra i sidled men den kommer ju inte någon stans för skruven sätter ju stopp.
Det är  ca 3 graders lutning på kilen så det är inte så mycket.
Ja, som sagt. Tillbaka på ruta noll.
--Per

Par A

#102
Hej
\"Don´t cut any corners...\" som de säger \"overthere\"

Min egen erfarenhet från helikoptertiden med manifolders i aluminium är....[xx(][xx(][xx(]
De knäcktes snabbt av vibrationerna.
När Zimmermann kom med rostfria manifolds så höll de för evigt..[:D]

Om jag vore du skulle jag titta på MTW eller KS krökar och själv löda ihop en rostfri och mer hållbar lösning.

Zimermann verkar ha något färdigt för DA 200, tyvärr ingen bild.
Tar man kontakt kan de säkert bygga en för din ZDZ och Extra..
http://zimmermannschalldaempfer.de/hu/da-200-muffler---silencer.html

Men det är mycket möjligt att det du gjort fungerar också det är ju värt att pröva till en början och starta/köra in motorn.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Mikael_Ingemarson

Det är ganska tjockt gods i dessa krökar från JMB.
JMB är även ett fabrikat som rekommenderas av ZDZ.
Jag tror jag kan säga att problemet med MTWs lösning i detta fallet var att dropdown blir för stort.
JMBs krökar använda ganska mycket i USA eftersom de slipper löda själva, de finns med olika dropdown.
Annars så tycker jag nog allra bäst om MTWs knuckle headers som de flesta av er vet.[:D]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

yak55sp

#104
Jag kan inte förstå vad som skulle vara fel med kilformade distanser.
Försänk muttern så att det blir ett helt rakt skruvförband.
Använd ett värmebeständigt packningsklister och dra förbandet ordentligt så att skruven blir förspänd..
Sen håller jag nog med per A att rostfria krökar håller bättre. Men en 4 cylindrig skall väl vibrera mindre så det funkar säkert bra..

//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18