Personifiering av Krill SU-29 33%

Started by Spitfiremagnus83, 2013-10-09, 22:09:13

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

#60
Vikt vet jag inte, samt kan intyga att jag är rätt missnöjd just nu. Använde en vanlig primer avsedd för plastmodeller. Resinet reagerar med primern och börjar smälta/upplösas på sina ställen. Har precis mailat aces i USA och hoppas på ett vettigt svar. Riktigt besviken.

Alltså, måla med vattenlösliga färger (vilket i min värld är kass när det kommer till figurmålning)

Så innan jag får svar från staterna, så blir det inget figurmålande.
 

Aeroparts

Hur har det gått för målar mäster[?]
/lol

Spitfiremagnus83

Jo vars! Fick svar från staterna. Min gubbe var antagligen av en dålig batch, ny skickades kostnadsfritt med expresspost, den har legat ett tag i hobbyrummet. Har inte haft någon målarinspiration, men det kommer vad det lider, håll ut!
 

Spitfiremagnus83

Såååå, dags för en liten uppdatering.

Jag har saknat inspiration på den senaste tiden för att pilla med Sukhoien, så till den milda grad att jag funderade på att avyttra den.

Som tur var så kom jag på bättre tankar för inte så längesedan.

Jag skruvar på en Honda CB500Four och har länge letat garageplats och nu efter nyår fick jag del i utrymme som jag delar med några vänner till mig. Plats för Sukhoien fanns det med upptäckte jag idag.

För första gången på länge tog jag tag och fixade lite kabeldragning, putsade lite och kände pepp igen, gött!

Så nu får Hondan få lite mindre omsorg och Sukhoien får stå i fokus.

Egentligen var den ju flygfärdig redan då jag köpte den, men som tråden förkunnar så handlar det om en personifiering.

Dagens arbete innebar att samtliga kablar fick kabelstrumpa och nästa steg är att få till en snygg kabeldragning.

Två bilder bjuder jag också på från kvällens sammankomst!

Image Insert:

79.92 KB

Image Insert:

76.83 KB

Om det finns något intresse för hojen kan jag berätta att det är en Honda av årsmodell 1974. Förra våren \"renoverade\"(modifierade) den för att bli som jag ville ha den. Annan lack, andra stänkskärmar osv. Nu i vinter ska den få en ny sadel. Hitils har en ny hastighetsmätare kommit på plats.
 

Lonsan

Valach använder Hondas ventiler så du är på rätt spår.
Men hur tusan tänker du göra för att få in en 500cc radmotor??
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Nu börjar det vaknas till liv här. Hondan är helt klar och nu är det åter Sukhoien som står i fokus. Nästa gång jag tar mig ner i garaget så ska det lösas batterihyllor. Jag tog bort de gamla (dumt egentligen, de som fanns var bra) när jag rensade kroppen för att få den som jag vill. Så nu får jag tillverka nya.

Jag har ju gjort en ny platta för mottagare och Rx, varpå de gamla kablarna är lite i kortaste laget, förlängningar beställda och kommer nog i övermorgon om Autopartner skickar i morgon.

Hela Sukhoien är minutiöst rengjord och den har också fått en hinna av flytande hårdvax på sig.

Kvar är alltså;

-Radioprogrammering. (blä...)

-Pilotfiguren ska få lite färg på sig.

-Instrumentpanel ska knåpas ihop

-Kablar ska förlängas

-Kanske en liten dekalpimpning.

Med andra ord så är det snart nypremiär!

 

Speedbird

Woohoo ! ! [:)]
nu märks det att våren är på gång [8D]

bra Magnus ! get her done [:)]

/Perra
 

Spitfiremagnus83

Nu är det nära för nypremiär. Hoppas redan att få kärran i luften till helgen om vädret är ok.

Lite bilder bjuder jag också på. Fungerar min installation tror ni? Jag har faktiskt frångått min principer lite med denna renovering. Nu vill jag få grejerna i luften och snyggare kabeldragning får bli sekundär.

Titta gärna lite extra på bilden med mina antenner, fungerar? Futaba säger ju att det ska vara 90 grader mellan de två.



Image Insert:

76 KB

Image Insert:

78.75 KB

Image Insert:

81.33 KB

Image Insert:

78.13 KB

Image Insert:

67.16 KB

Förra året snackades det om lackade roderhorn. Såååå 2013-det som gäller nu är färgmatchad kardborre! [8D][:D][:I]
 

Aeroparts

Tjusigt.
Jag (OBS jag) hade inte satt mottagar antennen gömd bakom powerboxen och så nära elkablarna
Finns ingen anledning att inte sätta antennerna så fritt som det bara går även om det innebär att man får flytta själva mottagaren.
Sedan hade jag satt fast tanken med kraftigare kardborre 1 kg många G kan slita loss mycket.
Kul att se att den lever än, det är faktiskt den första tillverkade SU 29 i den färgen.
/ Lennart

Spitfiremagnus83

Tackar! Angående tankinstallationen så sitter det generöst med självhäftande kardborre under också. Gjorde ett vetenskapligt test och lyfte modellen (utan vingar dock) i tanken. Den satt kvar efter denna behandling.

Jo, jag hade nog kunnat flytta RX lite mer, får fundera på det.

Ser nu att jag kan ganska enkelt snygga till kabeldragningen på några ställen.... Attans, jag ska ju låta bli! :-)

Visst är det kul att den lever än, den har några skönhetsfläckar, men det får man leva med när den inte är ny. Däremot ska jag göra mitt yttersta för att fortsätta hålla den så fin som den är nu. Jag har redan vaxat och polerat både kropp och vingar.

Min sambo hittade på ett fyndigt namn när hon såg flygplanet, -Uma måste det ju heta!
Jag blev konfunderar men kom sedan att tänka på filmen kill Bill och förstå då var idéen kom ifrån.
 


Johan

Tycker det ser mycket fint ut![:)] Ända jag noterade var servo-oket som ser ut att vara ett standard Hitec-nylon-ok. Vet inte om detta satt i sedan tidigare? I så fall är det ännu större anledning att byta det mot ett i aluminium.[:)]

//Johan
//Johan

Spitfiremagnus83

Johan, kärran har 200+ flygningar bakom sig med detta ok, tror jag behåller det!
 

Johan

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Johan, kärran har 200+ flygningar bakom sig med detta ok, tror jag behåller det!



Tänk bara på att det är plast-splines i dem, jag skulle bara använda plast-ok i en parkflyer[;)], framför allt när jag tittar på hur mitt roder vibrerar vid tomgång[xx(]. \"Gabriel\" tillverkar nylon-ok, men då har de gjutit in en aluminiumhylsa med splines för servoaxeln.

//Johan
//Johan

Spitfiremagnus83

Det sitter Gabriel på samtliga andra roderfunktioner, så där sover jag gott. Som sagt, har det håller för Herr Levenstam i 200 flygningar så funkar det för mig.

I min EF extra med en da60 har jag alu-armar runt om. DEN vibrerar må jag säga, men efter att ha sett 3W:n i detta flygplan gå så känner jag att jag i te behöver vara orolig.

Dock funderar jag på alu-armar för den rena pimp-faktorn. Tyvärr är ju secrafts hitec armar blå, det matchar ju inte!