Carf Extra 330SC 2,6m

Started by Johan, 2013-10-22, 21:49:48

Previous topic - Next topic

Lonsan

Sen kan det ju vara så att den stora volymen CARF plan går till icke IMAC tävlande amerikaner som mest står och hovrar tank efter tank med pittsdämpare och 8\" stigning på proppen.
De lite tjockare CARF profilerna (jmf Krill) förblir klart flygbara även med ganska långt bak placerad TP har jag fått för mig.
Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

Ja, kan mycket väl vara så att de lyckats hitta en bra form och geometri då många säger att den flyger väldigt bra. Det är dock ingen lättviktare med de 14kg som jag har lyckats skrapa ihop än så länge, men det kanske bara jag som jämför för mycket med de lätta krillarna eller trälådorna och oroar mig för mycket[;)]. Fördelen är dock att kroppen känns mycket styv och man riskerar inte att lämna några \"gropar\" i kroppen efter att man har tagit i den med händerna[:I].

//Johan
//Johan

jornat

#62
Hej Johan
Beträffande CARF och tyngdpunkt.
På min Sukhoi har jag långsamt flyttat tyngdpunkten bakåt från det rekommenderade IMAC läget och blivit förvånad över att så lite hänt. Det är faktiskt uppemot 4 cm bakåt som jag vandrat[:I]. Tyngdpunkten ligger nu i det CARF kallar extremläget för freestyle men jag tycker det hela känns väldigt stabilt och skulle kunna tänka mig att fortsätta bakåt.

Kanske kan du vänta med alltför drastiska åtgärder tills du har provflugit planet (och då förstås med bly i nosen) Sen kan du successivt ta bort blyet och se var du hamnar. När du gillar läget kan du bestämma dig för vad som skall göras.

Jag har ett par duktiga blydaggar som du gärna får låna (se bild) dom väger 450 gram styck. Hål är borrade så det är bara att fästa dom och flyga.......


Image Insert:

26.08 KB
 

Johan

#63
Ja du har nog rätt Jörgen med att jag inte skall göra något drastiskt i början. Carf tar kanske till lite extra och det kanske skall ses just som en utgångspunkt inför första flygningen. Framtunga kärror tycker jag dock inte är något vidare roligt att landa:P Jag såg en på FG som redan hade hunnit mäta och beräkna tyngdpunkten och det ser ut som en neutral tyngdpunkt ligger ca 20mm bakom den som Carf rekommenderar:). Så om Carf brukar göra så här så förklarar det nog varför din Sukhoi också har kunnat flytta tyngdpunkten bakåt.

Jag har nu provat att hänga 200g under spinnern där propellerbrickan ligger och då balanserar planet om jag flyttar tyngdpunkten ca 10mm bakåt![8D] M.a.o. så kanske det räcker med en sån där tung bricka från White Rose (ca180g) och ett lättare sporrhjul? Passera 14kg känns dock mindre bra.

//Johan
//Johan

Lager

14 kg + är alldeles perfekt ;-)
Har inte petat på min Krill sedan jag bytte propellern i höstas, men nu när man ser den här pärlan, så blir man ju sugen att börja förbereda inför våren.
/Jonny
 

Johan

Hehe, ja jag får sluta hänga på FG då folk där verkar bli helt mörkrädda när de får höra talas om vikter på över 30lbs[;)].

//Johan
//Johan

Aeroparts

Det är lite det som jag försökt tala om för många.
Enligt många på FG så är de modeller Carl flyger med helt oflygbara, men jag brukar inte tala om detta för modellerna och Carl bryr sig inte heller utan kör bara.
Naturligtvis så kan vikten påverka negativt vid extreme 3D möjligtvis. De större 2.6m och uppåt flygplanen är ju redan så otroligt lätta för den vingytan de har och har ju oftast rejält tilltagen motor och så länge vikten inte är i vingar t.ex.så skall man inte vara allt för orolig.
En liten 74\" yak med 26cc och 6.2 kg + är ju inte den perfekta freestyle maskinen direkt...och vår 110\" yak med 116cc väger 16 kg och prestanda mässigt så duger den ju en bra bit upp i klasserna.
/Lennart

Kent

Tänk bara på att om ni flyttar tyngdpunkten bakåt så bli ju planet känsligare på höjdrodret. man måste då minska på roderutslaget.

På min Comp Edge 540, 2,6 m, fick jag se till att servot använde så nära max utslag som möjligt (vilket man alltid bör eftersträva). Var alltså tvungen att ändra infästningen på roderlänkaget både vid servo och höjdroder.

Innan jag gjorde detta kunde jag inte flyga en rak linje i planflykt då upplösningen på servot blev för dålig. Kändes som om det fanns ett dödband inprogrammerat.

Nu är denna setup för IMAC flygning. Skall jag flyga 3D måste jag nog länka om.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Johan

#68
Så, nu har jag bytt sporrstället och bytt till kolpinnar på stabbe och roder. Borrade upp gångjärnshornen i stabbarna till 5,2mm och snäppte in de fina nylonbussningarna som en vänlig själ skickade till mig utan några som helst efterkrav![:I] Kul att det finns så mycket hjälpsamma människor inom denna hobby![:I][:)] Kletade även på Teflon-fett för att minska ev. friktion ytterligare. Reultatet blev grymt bra - totalt glappfritt och mycket mjukt![8D]

Tänkte först köra på kolpinne med mässingsstumpar, men det skulle faktiskt blivit tyngre då de aluminiumrör som följer med är så otroligt lätta (och väldigt tunna[xx(]). Sen är det folk som kör med bara kolpinnar och nylonbussningar på 3,1m kärror och funkar det där så bör det funka på min \"lilla\" 2,6m... Appropå gångjärnen till stabbarna så såg det ut som om någon hade borrat dem med en kniv - hålen var allt annat än runda om man säger så...[:(!]

Än så länge har jag sparat ca 75g i stjärten![8D] Väntar nu bara på nosvikten från White Rose Engineering.[:p]

Image Insert:

48.16 KB


//Johan
//Johan

Johan

Fick lite godis igår; nya tanktillbehör från PSP. Var även tidigare förbi ICA Maxi och plockade upp en ny lättare tank[8D]. Den nya tanken komplett med allt vart hela 90g lättare[:0].

Har också ritat upp en ny motordistans i form av en ram i aluminium, så motorfästet och brandväggen får större anläggningsyta.

Image Insert:

46.9 KB

Image Insert:

83.75 KB

//Johan
//Johan

Johan

Den \"bruna bilen\" kom förbi igår och lämnade lite mer godis.[:p]

Image Insert:

67.77 KB

//Johan
//Johan

Eklund

Du kör ju också Jeti. Jag tycker mig se en MU3 bredvid tanken. Är det för att mäta spänning på tändningsacken?
Har du tänkt ha någon mer telemetri förutm det som är inbyggt i CB200?

Själv tänkte jag ha extra för tändningsack, tempmätare till alla cylindrar och varvräknare. Skall se om det enkelt gåt arr konvertera från optisk till en hallgivare och använda magneterna till tändningen.

Har du funderat på en radioswitch i stället för den magnetiska som kommer med? Jag är själv sugen fast det är rätt onödigt [:D]

Johan

#72
Det stämmer, det är till tändningsacken.[:)] Har funderat på att sätta in en RPM-mätare också. En fördel skulle vara att om planet är långt borta och man puttrar på tomgång så kan det vara svårt ibland att höra om motorn går eller inte. Då skulle man kunna lägga in en varning som säger \"Warning, engine stopp!\" eller \"Warning low RPM\" t.ex.[8D] Eller så kör jag en temp-givare.

Kommer inte ihåg hur många ingångar CB200:an hade för givare? Vet att den har två, eller kunde man programmera en tredje port också?

Jo en trådlös strömbrytare hade helt klart varit lite roligt bling på kärran men jag beslöt att använda magnetbrytaren som följde med.[:)]

Edit: Väntar nu bara på att Jeti skall släppa firmware 3.20 för deras mottagare.[:p]

//Johan
//Johan

Eklund

Du har 3 st portar som du kan ansluta sensorer till på CB200. Sedan om du kör ppm från RSAT2 så har du en ingång på dom med så man borde kunna anslut 5 st. Jag kommer ha en portexpantion för att inte behöva dra så många långa sladdar.

--Per

Johan

#74
Liten premiärstart i trädgården;).


Motorn går otroligt mjukt, dock behövs lite småjusteringar av nålarna.
//Johan
//Johan