kom snabbt i form

Started by jornat, 2013-11-07, 12:10:30

Previous topic - Next topic

jornat

Passerade i torsdags Norrköping och passade då på att besöka ABIC-kemi som säljer epoxi, glasfiber, kolfiber mm. Planen var att köpa formväv för att tillverka en noskåpa till mitt skala projekt – en Klemm 35:a. Efter att ha pratat en stund med försäljaren kom jag istället ut med Jesmonite och glasfiberflock. Jesmonite är ett slags syntetgips som blandas med akryl. Fördelar: stelnar fort, starkt, inget epoxislabb, kan blandas med glasfiberflock
Bifogar några bilder av tillverkningen. De tre formarna gjordes snabbt på en eftermiddag. Klart positiv upplevelse som kan rekommenderas

Här är pluggen
Image Insert:

56.39 KB


Jesmonite med glsfiberflock
Image Insert:

83.93 KB


Insidan jämn och slät
Image Insert:

87.51 KB


Tre formar på en liten eftermiddag
Image Insert:

69.2 KB


Vaxat, släppmedel och klart för gjutning
Image Insert:

55.57 KB

Här är version 1.0 av Klemmen plåtad inför premiärflygningen 2006. Nu pågår tillverkningen av den större 2.0 versionen. Spännvidd 3 meter
Om det är av intresse kan jag lägga in bilder från bygget men kanske det ligger utanför detta forum???
Image Insert:

53.78 KB


Image Insert:

39.83 KB



Image Insert:

50.79 KB
 

Spitfiremagnus83

Fint bygge Jörgen!

(Fyndig titel på tråden med, trodde först det var någon Spam-robot som hade bombarderat forumet med bantningsreklam...)
 

Kent

Tycker att du skall berätta om ditt kommande bygge här.
Blir nog en fin maskin

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

jornat

Lite fler bilder från bygget. Förebilden är alltså en Klemm 35. Jag byggde en dito 2006 och konstruerade då kroppen av rundstav för att efterlikna stålrörskonstruktionen. I det nya bygget har jag istället gjort kroppen av tunna rostfria stålrör som jag lött. Spännvidden blir tre meter och i nosen sitter en MVVS 50 cc. Hoppas det skall räcka att tuffa runt med. För ljudets skull skulle det ha suttit fint med en fyrtaktare men frågan är om effekten räcker. Får se efter premiärflygningen. Det som väntar nu är att klä vingar och stjärt. Jag kommer att använda Ceconite. Helt fantastiskt material  som fullskaleflygarna använder och som finns i en tunn variant egentligen avsedd för ultralätta plan. Kan rekommenderas som alternativ till plastfilm för den som vill ha något tåligare och något som aldrig saggar. Limmas på, sträcks med strykjärn och behandlas sedan med dope.

Innan jag sedan målar och pyntar blir det provflygning för att se om allt fungerar som det skall......

Bakre sittbrunn.
Image Insert:

84.01 KB

Främre sittbrunn
Image Insert:

86.12 KB

Fjädrande landingsställ med dämpning
Image Insert:

79.08 KB


Sidoroder
Image Insert:

81.65 KB

Nos med lucka
Image Insert:

84.68 KB

Bakre delen av kroppen med stålrörskonstruktion
Image Insert:

81.16 KB
 

Aeroparts

Supersnyggt, du har inte funderat på Oratex 600/6000 som klädsel?
/Lennart

Paul

Jag fattar dock ej varför byggtråden ligger under \"Köp och Sälj\"[?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

jornat

Jag tror att oratex är ganska tungt, ungefär som solartex. Eftersom jag ändå skall måla är det inte någon vinst för mig att köpa ett beklädningsmaterial som redan är målat och som jag då måste måla en gång till. Annars är Oratex trevligt att använda.
quote:
Originally posted by Aeroparts

Supersnyggt, du har inte funderat på Oratex 600/6000 som klädsel?
/Lennart