Ferritring, en undring?

Started by Paul, 2014-01-07, 22:57:06

Previous topic - Next topic

Paul

.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Jo jag undrar om ferritringar, som säkert användes mest innan 2,4 systemen kom, men om man tittar på denna film, där farbrorn i slutet förklarar att tändmodulen (cdi) skapar mycket \"noise\" och kan störa våra bensinplan då faktiskt våra långa servokablar kan funka som antenner och plocka upp dessa högfrekventa störningar.
Genom att utrusta dessa med ferritringar kan man minska detta fenomen.
Så du/ni som har tankar och kunskap dela gärna med er, till en som undrar mycket....[;)][:)]

Ta en titt på filmen.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

yak55sp

Hej.
Feritkärnor använde jag innan jag började köra med DPSI eller Powerbox. Dessa har avstörning inbyggt. Vad gäller motorns tändsystem så är det viktigt att vara noggrann vid installationen så man inte har glapp i kablar eller löst hängande kablar. Det är även viktigt att separera radiodelar och motordelar. Alltså inte ha några sladdar som ligger för nära tändkablar och tändsystem osv.. Eller kablar som hänger löst så de kan komma i kontakt med avgasrören och smälter sönder..

//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Paul

Ok, men om jag då som jag kommer att köra med en PowerBox Baselog, som strömförsörjare till min MPX-16 RX, så kommer jag ju ej ha någon inbyggd \"avstörning\" i och med att jag kör servona direkt i mottagaren.
[?][?][?][?][;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Lugn och fin...luta dig bakåt och njut, året har precis börjat...[:)]
När du väl har installerat alla prylar på något så när vettigt sätt så gör som alla manualer säger, t.ex gör dina räckviddsprov med reducerad effekt motor avslagen och igång, modellen på olika sätt etc och titta på värdena du får och analysera därefter.
Du kan sätta dit mängder av onödiga prylar bara för att känna sig säker som inte behövs, lyssna vad han säger på videon t.ex.
Just tändningen är ju oftast optisk så ingen skit kommer den vägen in i RX och de långa kablarna är ju också säkert en bit från tändningen. Men prova innan du sätter dit något så att du vet att det gör någon nytta. Du har ett styrsystem som talar om om det får in skit via RX antennerna och om det skulle komma något in från kablar etc så lär du märka detta ganska direkt vid markproven. Ha förtröstan och ett gott nytt år.
/Lennart

Lonsan

#5
Ferritisar skadar inte på de servokablar och annat som sträcker sig i riktning mot tändsystem eller fartreglage. (även om det är optokopplat)
Detta innefattar då också om man har Rx-ackar placerade långt fram i modellen.
Tänk på att tvinna kablarna till ackarn, parkabel är ingen bra lösning.
Ett sista tips är att sätta 1000µF kondingar långt ut på servokablarna.
Då kommer störningar från servona inte tillbaks till boxen, signalen till servona blir stabilare
och servona kan bara få det bättre de också.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten, även om en BaseLog sitter mellan din mottagare och Rx så kan störningar ju
komma fram till BaseLog. Tänk om processorn ballar ur och stänger av strömmen då... he he he >:-)
Så tänk på att placera dina Rx batterier väl och med grova, partvinnade ledningar.
Marktester säger bara om det funkar eller inte funkar, just då. Vilka störmarginaler du verkligen
har får du inte veta utan att koppla in ett oscilloskop.
Även om det ser bra ut vid test så kan saker ändra sig över tid.
En risk är tändsystemen, om det börjar glappa så kan det börja sända ut rejäla störningar.
Då är det bra om man tänkt till ordentligt.
Egentligen så borde man testa sin installation med ett avskruvat tändstift eller oskärmad tändkabel.
Funkar det då så har man en robust installation.
Observera att risken att störa ut själva 2,4 GHz länken är den lilla grejen idag, det
är snarare alla microprocessorer som sitter överallt som är risken.
Spårar de ur så får man bara hoppas att de startar om snabbt och lätt och inte hänger sig i nåt
odefinierat läge...
Linkontroll med dubbla par linor, DET kallar jag redundands värd namnet
Max 300 tecken, 272 återstår