ExtremeFlight YAK54

Started by Aeroparts, 2006-10-19, 23:37:13

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Äntligen har vi fått en YAK. Så kanske det kan bli tävlat 2007 säsongen. Mera byggbilder(montering)kommer.
Den får en MVVS 26 med pipa i nosen.

Image Insert:

91.5 KB

imacse_peter

Ser mycket bra ut...
Mata på med bilder bara[:)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Hur går det med \"monteringen\" ??

Nu ska jag sätta ihop \"storebror\"[:D], se byggtråd !


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

Då var det väl dags att fylla på med lite nytt, efter mycket strul.
Vi börjar väl i normalt USA anda med vikten.
Det blir ju kul att jämföra lite eftersom det finns fler av jakarna på forumet.

EF YAK 54 ( 74\") 188cm   

Kropp.           956
Huv.           190
Motorkåpa.   197
Lanställ.   238
Hjul.           27
Hjulkåpor.   47
Sporrställ.   24
Tank.           98
V-H Vinge.   897
Vingrörsbalk. Kolf.   71
Sidroder.   70
V-H Stabbe.   156
Stabbrör. Kolf.   11
Godispåse.   159
   
Vikt direkt ur kartongen \"omoddad\"  3141 Gram.


Aeroparts

Lite modifiering måste man ju göra, gummidämpat motorfäste samt piptunnel. Tyvärr så har vi dragits med lite fabrikationsfel på motorsidan.[:(!]


Image Insert:

80.07 KB


Image Insert:

79.02 KB

Aeroparts

Lite bilder på motor och pip-installation, piptunnel el dike byggt och lanställsinfästningen som måste kapas är förstärkt.
Förhoppningsvis snart roll out efter en hel del problem dock ej med modifieringen som jag inte skall belasta er med på forumet.
Uppskattad startvikt 5200 gram.


Image Insert:

97.16 KB

Image Insert:

91.64 KB

Image Insert:

93.01 KB

Image Insert:

84.22 KB

Image Insert:

83.28 KB

Image Insert:

89.76 KB

Image Insert:

98.95 KB

Image Insert:

100.53 KB

Image Insert:

95.18 KB

Clarence

Mycket fint! Snygg installation och bra fotat.

Har du gjort pip-tunneln själv eller fanns den färdig på modellen?

/Clarence
 

Aeroparts

EF YAK har ingen piptunnel från början tyvärr.
Jag har gjort ritningar på modifieringen men vill testa lite först så att kylningar samt den nya lanställsinfästningen fungerar som det skall.
/Lennart

Aeroparts

Nu är premiären gjord i HABO.
Ett tack till alla som var där och gjorde denna första
IMAC träff perfekt för mig och min grabb(piloten).
Ett första utlåtande. Stället höll för ett motorstopp som
slutade i banans förlängning. Kraften i motorn räcker till....
sen får vi komma med mera info efterhand.
Hälsn Lennart & Carl Olsson

Image Insert:

67.65 KB

Image Insert:

73.92 KB

Clarence

Grattis till premiären!

Ett toppenbygge och en toppenpilot som kommer att gå långt!
 

Aeroparts

#10
Den blev färdig till 2007 år säsong.
Och fpl samt motor har fungerat över förväntan.
Naturligtvis har ju en liten modell sina fysiska begränsningar
tex så är den känsligare i vinden, men att det går att flyga även dessa i hård vind tror jag är bevisat.
Som komplement till en större passar den utmärkt.
Vi får se vad 2008 års säsong kan komma med.
Om det finns frågor på vår setup eller dyligt så bara fråga på.
Lennart & Carl

Image Insert:

131.57 KB

paroos

Härligt!!
Calle har verkligen förutsättningarna att bli en riktig topp-pilot.

Vi ser fram emot \"TEAM OLSSON\" 2008![:D]
Lennart med lill-Yaken och Calle med ny STOR Yak[?]
Eller...[:D]

Grattis till framgångarna!

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Jackack

Ser ut att ha gått bra i år ju =) Härligt!

Hörde att du uppgraderat.. nice[:p]

Funderar på att delta nästa år...//jackack

//Jackack
//Jackack

imacse_peter

quote:
Hörde att du uppgraderat.. nice[:p]
//jackack



Hrrrmmmm.... Aeroparts, det har vi inte sett något av...[:p]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Jackack

Jag är lite nyfiken på hur draget är i planet.. tror ni att den skulle få nogorlunda prestanda utan pipa eller gör en sådan stor skillnad?

mvh//jackack

//Jackack
//Jackack