55% model på el ?

Started by joenella, 2014-02-02, 16:06:28

Previous topic - Next topic

joenella

Hvis man nu vil bygge en 55% Ultimate på EL !
Så tænker jeg på NEU 4420-1,5Y, MGM regulator - 25.
Hvor mange mAh skal der med? 10000-13000?
 

Speedbird

beror väll på önskad flygtid ? ? [:D]

/Perra
 

Lonsan

Hur många s? 25?
Generell regel, s x Ah > kg x 10
Större plan verkar kräva fler s x Ah än mindre.
Min SU-26 har 14 x 15.6 och väger 22. Räcker inte riktigt för Intermediate om det är tufft väder.
Men duger bra för nöjesflyg.
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Ja 25S. godt med lidt Volt, det giver dejlig lille Amp. forbrug :)
 

Lonsan

Jag vet att du inte är dum så varför envisas du med att framhäva lägre Ah-förbrukning som en fördel när man går upp i spänning (och därmed ner i Ah kapacitet)?
Har du några konkreta mätningar som påvisar en markant bättre verkningsgrad i ett 20-25s system jmf med t ex 10-14s?
Det borde i sig kunna ge runt 1% men kombination av optimal skötsel av LiPo, utprovning av optimal propeller, utprovning av optimal timing och allmän sparsamhet med totalvikt på flygplanet kan lätt ge 10% och ofta 20% bättre kombination av flygtid och prestanda om man börjar från en väldigt obalanserad setup.

Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Har ingen konkrete målinger, men prøv og brug calculatoren lidt :)
10S = 35V@ 430A!!! og det er ved 15kW og ikke 20kW Naaaa duer ikke!
14S = 49V@ 306A! igen ved 15kW, jeg synes det er meget højt Amp forbrug, kabler skal være enorme, regulator mega stor alt bliver belastet extremt meget.
20S = 70V@ 215A nu begynder det og ligne noget fornuftigt.
25S = 87,5V@ 171A det er jo til og have med og gøre, mindre regulator, mindre belastning hele vejen igennem systemet, MINDRE varme udvikling, alt er bedre.
Husk der skal stadigvæk kun samme energi mængde med op om det er 10S eller 25S og det vejer altså meget tæt på det samme :9
 

Lonsan

Change of subject?
http://m.eet.com/media/1051133/C0357-Figure4.gif
Gula och blåa dots är existerande och tillgänglig halvledarteknik.
Det är alltså först vid ca 300V och byte till IGBT som det blir en stor fördel med höga spänningar.
När det gäller kabelarea så ser jag inte problemet, jag kör 6mm2 per 14s acke, parallellt totalt 18 mm2.
Skulle jag köra 3x14s skulle det bli lika mycket kabel men i serie. Är väl bara kabeln från ESC till motor som skiljer men det är inga långa avstånd i ett modellplan så det skiljer kanske 50 gr i kabelvikt mellan 6 och 18 mm2 på motorsidan?
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

HVIS jeg beslutter og gå i gang med sådan et projekt, så vil jeg holde mig til 25S, jeg ser MANGE fordele med høj spænding/lav strøm, jeg har god erfaring med lavt RPM på propel og STOR stigning, et RPM på ca. 45-4900 er rigtig godt og stigning på 18-22\" og 28-30\" i dia.
Høj spænding \"billig\" regulator og MEGET mindre belastning på akkerne, sådan er det - tro det eller ej :)
 

Lonsan

Gör du det, det finns inga direkta nackdelar om det inte heller spelar någon roll vad det kostar, 15 kW system kostar på i vilket fall som helst :-)
Håller fullständigt med om lågvarv och hög stigning, DET kan ge rejäla effektivitetsvinter!
Men det har ju inget med systemspänning att göra :-/
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

quote:
Originally posted by Lonsan

Gör du det, det finns inga direkta nackdelar om det inte heller spelar någon roll vad det kostar, 15 kW system kostar på i vilket fall som helst :-)
Håller fullständigt med om lågvarv och hög stigning, DET kan ge rejäla effektivitetsvinter!
Men det har ju inget med systemspänning att göra :-/



Jo det har temmelig meget med systemspænding og gøre, lavt kv - højspænding = moment og store stigning.
Går efter en kv på max 80 eller 60 med 87V vil give det ønskede resultat på ca 45-4800rpm :)
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Har du selv erfaring med 20-25S setup??
 

Lonsan

#12
Nej, som hobby och med LiPo batteri så har jag inte gjort något över 14s.
I mitt jobb arbetar jag med BLDC-drivna utrustningar i området 12 till 600 V.
I mobila utrustningar föredrar man ofta låg spänning (12-56 V) och upp till 500 A är gångbart.
I industrin, med långa avstånd, så dominerar drifter med DC-link på 300-600 V.
Av någon anledning så är DC-link på 60-200 V ovanligt. Eller så har det att göra just med att
det börjar bli opraktikst med många celler och att de riktiga fördelarna men hög spänning inte kommer förrän man kommer över 200 V.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

OBS! Jag är väldigt intresserad av dina resultat och det hade varit kul att träffas någon gång! :-)
Vi kommer inte att bli överens om teorierna på detta sätt ändå.
Hur går det med Krill Extran? :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Krill Extran flyver rigtig fint, og setuppet med 20S er meget godt, et sportsman program 4400 mAh ud af 6200 det er vel ok :).
Prop PT 26x12 6500rpm, lidt meget, trækker 80A MAX@77V - skal prøve med en 26x15 for og få rpm ned og Amp op.