Olika ström med powerbox?

Started by Guzzten, 2014-07-29, 20:35:06

Previous topic - Next topic

Guzzten

Lite luddigt överskrift kanske, men det får duga.

Min fråga: om man kör med en powerbox, typ Mini magic 5 eller liknande, kan man då köra HVservon på boxen och en mottagare som bara klarar 6V? Eller ställer man in boxen att leverera 6V och då blir det så i alla hål?

Om man kan köra 7,4V (Li-Po) direkt till servona, man i så fall sätta separat, typ UBEC) mellan boxen och mottagaren?

Det kanske finns lösningar redan.....
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Papmehl

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar... Men RV mini magic 5 är ställbar i 2 lägen. 5,5V och 5,9V. Jag rekommenderar starkt att använda en regulator typ mini magic eller liknande. Den säkerställer att du har korrekt spänning hela tiden.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Guzzten

mottagaren är ju kopplad till powerboxen och blir försedd med ström där i från. Servona är kopplade till powerboxen, och får också ström där i från. Om jag vill då vill köra servona på 7,4V och mottagaren på 6V, är det möjligt, utan "massa mickel"??
Eller är det enklare att inrikta sig på 6V servon och köra på den regulator som eventuell powerbox har?
Tanken gäller en större maskin än den jag har nu. Jag vill inte köra alla servon genom mottagaren som jag gör nu, då det blir kraftigare servon i en större maskin, inte nödvändigtvis fler.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Papmehl

Tror du bara kan välja en styrka på strömmatningen.  I såna fall får du stoppa i 4st lipos  :P Varför köra dom på 7,4V? Plåga dom i onödan. Köp tillräckligt bra servon så räcker det med 5,9V.  ;D
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

imacse_peter

På just Mini Magic 5 kan man välja utspänning för både mottagare (5,2 / 5,9) och servo (5,9 / batt-7,4)...

// Peter Schmidt

Papmehl

Jo du kan välja. Men man kan väl inte få 7,4V? Man ska ju ju bygla den ström man vill ha. 5,5V eller utan bygel för 5,9V. Jag har inte byglat i min mini magic och jag får bara 5,9V.  Hur får man 7,4V?
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

imacse_peter

Mottagaren kan max få 5,9V (utan bygel överst). För att få 7, 4V till servona byglar man de undre stiften (Bat.) Det kräver naturligtvis att man matar boxen med 2S LiPo också...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

// Peter Schmidt

Papmehl

Coolt! Det framgår inte i manualen. I alla fall inte så tydligt  :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC