Strömrusning vid anslutning av fartreglage?

Started by flygrc, 2014-07-29, 23:55:06

Previous topic - Next topic

flygrc

Använder ni som flyger på många celler en kabel för att förladda fartreglaget för att slippa strömrusning?

Anledningen till min fråga är att jag har en 10 cell setup som jag provat vid ett par tillfällen utan problem men denna gången så såg jag en ljusbåge i ena accen vid anslutning och funderar på om det kan ha att göra med att jag inte använder den lilla sladden som är till för att slippa strömrusningen?

Eller det är sånt som kan hända ändå?

Mvh//Ola
 

Guzzten

I den mindre kabeln sitter det väl ett motstånd, som gör att rusningen uteblir, och eftersom spänningen då är rätt när man sätter ihop matarkablarna, så uteblir även blixten.
Blixtar vid hopkoppling av strömkablar är aldrig bra. Slitaget på kontakter och accar ökar markant. Mängden ström (A) som går igenom en "blixt" är kraftig! Använd den mindre kabeln att "armera" med så håller npg allt längre.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

flygrc

Quote from: Guzzten on 2014-07-30,  12:56:45
I den mindre kabeln sitter det väl ett motstånd, som gör att rusningen uteblir, och eftersom spänningen då är rätt när man sätter ihop matarkablarna, så uteblir även blixten.
Blixtar vid hopkoppling av strömkablar är aldrig bra. Slitaget på kontakter och accar ökar markant. Mängden ström (A) som går igenom en "blixt" är kraftig! Använd den mindre kabeln att "armera" med så håller npg allt längre.

Tackar för svaret :)

I och med jag kör med XT kontakter där båda kontakterna går på samtidigt så tyckte jag inte se något lätt sätt att använda "förladdningskabeln" men nu kom jag på lösningen, borrade ett 2 mm hål i kontakten till "delta" kabeln precis tangerat med plus stiftet för att sätta i "förladdningskabeln" sedan vippar jag in kontakten till fartreglaget så minusstiftet får kontakt först.

Inget sprak mer ::) känns helt klart bättre.  Jag skulle såklart gjort så från början. :-[

Jag vågade ändå inte att använda cellpaketet mer som lös till, nyfiken som jag är öppnade jag det men kan inte se något fel. Nåväl , jag kasserar hellre ett paket för mycket än ett för lite.
 

Lonsan

Oj, menar du att du såg en ljusbåge inne i ackpaketet?
Ska inte kunna hända, måste vara en synnerligen dålig anslutning mellan någon av cellerna.
Max 300 tecken, 272 återstår

flygrc

#4
Quote from: Lonsan on 2014-07-30,  23:03:42 menar du att du såg en ljusbåge inne i ackpaketet?
Ska inte kunna hända, måste vara en synnerligen dålig anslutning mellan någon av cellerna.

Ja det lös igenom plasten vid anslutnings sidan, ska tillägga att det var sent på kvällen så det var lätt att se. Jag tog av plast och tejp men kan inte se att det skulle vara en dålig anslutning. Men jag chansar inte.
Accen är en Zippy compact.