Motorval m.m

Started by Acke, 2007-08-31, 09:25:46

Previous topic - Next topic

Acke

Igår morse fick min bättre hälft skrapa bilrutor innan hon for till jobbet...
Således är det snart VINTER. Då bygger man ju plan, eller hur? I år har jag bestämt mig för att få färdig en gammal hyllvärmare, en Zlin 50 på 7-7.5kg och 2.2 m. Nu tänkte jag ha bensinare i den, har några törstiga spritstånkor innan. Tyvärr alla för små, det rekommenderas en Moki 180-220 till den här farkosten. Frågan då: Jag vill ha ett jädra tryck i kärran. Det är ingen 3D, men jag skall testa IMAC och vet sedan innan att man behöver bra ös i bitarna om man sätter upp en tävlingskärra. Jag kan inget om bensinare, har aldrig haft någon. Skall ha gummiupphängning, Toni Clark el. dyl. det borde sno lite effekt (gillar inte sönderskakade prylar...). Vilken motor bör jag kolla på? Kan man ha canisterljuddämpare om man skall störa av tändsystemet? Blir ju krångel med skärmningen av motorutrymmet, eller? Pipa är ju heller aldrig fel. Ger ju +2 hk på en Zenoa G62 t.ex. Är det värt besväret att projektera in en sådan i kroppen? Värmeutveckling (trist om huven smälter exempelvis...)
 

imacse_peter

Hej Acke och välkommen till IMAC-sidan!

Själv har jag monterat min 50cc direkt på motorboxen utan någon gummidämpning och det har fungerat bra i över 130 flygningar nu, se bilder här:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32&whichpage=2

De finns ju fyra stora märke som jag känner till, ZDZ, DA, 3W och Zenoah. Sedan finns det även billigare kineskopior men jag föredrar \"orginalet\" med deras reservdelar och service... Till dessa moderna motorer så är tändsystemet säkert och man behöver inte krångla till det med att skärma av motorrummet eller något sådant.

Med strategiska kylhål behöver det inte bli varmt med en canister i kroppen och ljudet blir mycket behagligare än med en knattrande \"Pitts-potta\". I min Yak är det nog bara 3-4 mm mellan dämpare och balsatunneln den ligger i och det är inga problem med värmen.

Lycka till med bygget och lägg gärna in lite bilder !

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

edge.cap

Hej Acke !!

När det gäller Zlin 50 i allmänhet bör du ta kontakt med Jyrki Terho som har svart bälte på olika varianter på Zlin.

N.R