Avvgaskrök av!

Started by OlleG, 2014-10-18, 22:52:39

Previous topic - Next topic

OlleG

Monterade en KS kanister med tillhörande gummimonteringssats och krökar, som man löder ihop med silverlod. Nu har det gått av vid motorn precis vid brickan som skruvarna in i motorn går igenom. Röret är av jäms den plattan.  Kanske efter 25 flygningar.

Måste beställa nytt, men skulle vilja undvika problem igen. Något tips?

En DLE55 i en Yak RC-Pilot 2,20 spännvidd. Avgassystemet sitter i motorn och mitt på kanistern med KS monteringssats, annars inga andra kontaktpunkter.
Borde det vara fler eller ska upphängningen vara längre fram? Kanske ta bort gummit? Med gummi kan ju systemet vibrera oberoende av motorn, kan det vara en orsak?

Aeroparts

Hej något är ju fel om det helt plötsligt går av på det ställe du beskriver, kan du inte lägga ut några bilder på skadan och setupen för närmare analyser.
Har du balanserad propeller, spinner etc.
/Lennart

OlleG

Propellern är bra balanserad.

Röret är av direkt vid plattan mot motorn. En fråga är om Krumscheid mount bara ska monteras mitt på dämparen, behövs inte två. Kom bara en så jag antog att det var så det skulle vara, dvs antog att man inte alltid måste beställa två.

Ska försöka komma på hur man lägger till bild men hinner inte just nu.

Aeroparts

Det vore mycket intressant att se brottet vid plattan.
Har lödningen gett sig eller har godset gått i röret.
Om det är av jäms med plattan får jag uppfattningen att lödningen inte är ok.
/Lennart

Papmehl

Vad jag läste tidigare när jag monterade KS mount är att det skall endast vara en och att den skall sitta mitt på dämparen.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

OlleG

Nej, det är "plåten" i rörgodset som gått av. Inte någon lödning.

För att lägga upp bild, måste jag ladda upp den först någonstans? Som på Svenskt modellflyg?


OlleG

Som ni ser insåg jag hur man får upp en bild, men glömde ta bort frågan om hur man gör....