Valach ljuddämpare?

Started by HenrikF, 2014-10-19, 09:34:41

Previous topic - Next topic

HenrikF

Har någon här erfarenhet av Valach 120 boxer?
Håller på att bygga en Krill extra 330 35%.
Ska ha en valach i den, men vet inte vilken ljuddämpare jag ska ha.
Zimmermann har två olika. En typ "pitts" , och en 2-1 vanlig dämpare.
Klarar man sig med pittsdämparen, eller låter det för mycket?

http://zimmermannschalldaempfer.de/vm-120-b2-4t-schalldaempfer.html
//Henrik


Skickas från min iPad via Tapatalk

Skymic

Valchen går mycket tyst, Pitts dämparen är inte bara en pittsdämpare, det är en riktig dämpare,
Den funkar säker kanon, om du är tveksam så lägg ett mail till Tony Clark så får du nog svar.
De är väldigt professionella.
//Micke


HenrikF

Att köpa pittsdämparen är ju det absolut enklaste, och eftersom människan är av naturen lat så lutar det åt den. Får kolla med Toni Clark. Köpte motorn därifrån, men kunde inte bestämma mig vilken dämpare jag skulle ha då.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Lonsan

Har en Columbia 400 med Valach 120.
Till att börja med tycker jag inte den är så himla tyst.
Men den jobbar ju vid lite lägre varv och med mer vrid så risken för rip är ganska remote.
Jag har 2-1 dämparen med bakblås. Den lär ge bäst effekt av de alternativ som föreslås av TC.
Kanske låter mest också, har inget att jämföra med.
Tror ändå att du ska gå på 2-1 bakblås om du ska få aerobatic prestanda.
Och en 2-bladig kolfiber prop 30x16 eller lite snyggare...3-blad 28x14
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Du kan ju höra med Lager han har ju samma maskin med samma motor.
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1849.210
/Lennart

HenrikF

Kollade genom den tråden! Verkar gå nog så tyst! Går på en 2-1 dämpare men tror jag kör med utblåset i fronten på dämparen. Tror även att det är en bättre lösning om man tänker på TP-läget då all vikt på pittsdämparen hamnar långt fram. Någon enorm aerobaticprestanda är jag dock inte ute efter. Den här kärran ska jag bara momentrolla med, och på sin höjd en o annan kubansk åtta ;)
Lonsan, du nämner en 2 bladig 30/16. Jag har en Biela 32/12 liggande. Tror du den orkar med den?


Skickas från min iPad via Tapatalk


Lonsan

Skulle nog börjat med lite snällare snurra tills att motorn är inkörd i alla fall.
Sen tror jag att lite mer stigning är en god idé också, beror så klart på typ av flygning men för IMAC och annan stor flygning så är det inte fel med god fart.
Max 300 tecken, 272 återstår