Matning av Multiplex RS-16-DR Pro mottagare

Started by Niklas Ängquist, 2015-01-30, 15:54:16

Previous topic - Next topic

Niklas Ängquist

Hej.
Jag håller på att bygga 2 kärror, en 170cc och en 100cc och har lite funderingar. Mottagaren ska utan problem (enligt uppgift) klara av oreglerad matning från 2 st 2 cells Lipo. (Multiplex RS-16-DR Pro).
170 kärran har 12 st Hitec 7954HV till roder och 100 kärran 10st. Jag var inställd på att använda
DPSI Emcotec Dualbat 5.9/7.2V. Men upptäckte att den bara kan hantera 6Amp.
Är det någon som känner till en bra lösning/produkt som gör att jag kan ansluta 2 st 2 cells Lipo med brytarfunktion och gärna med en enklare indikering av batteristatus utvändigt.

MVH/Niklas

Paul

Hej, jag ställde mig samma fråga tidigare ::), om du tittar på länken kan du se två alternativ....

http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2099.0
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC


Niklas Ängquist

Tackar för hjälpen.
Det fick bli Emcotec DPSI AMPERE & VOLTAGE BUNDLE till 170 kärran och
Multiplex SAFETY-SWITCH 12HV TwinBatt till 120:in. Batteristatus får jag genom telematrin till radion.

Flyg lungt.

Paul

Hej igen, kul att vi kunde hjälpa dig, har själv haft en Multiplex SAFETY-SWITCH 12HV TwinBatt i en 100 cc kärra och den funkade mycket bra. Själv valde jag BaseLog till min senaste stora, men det kunde likaväl blivit det alternativ du valde. Föresten är det alltid kul när nya människor börjar med denna roliga tävlingsform, får man vara nyfiken och fråga vilka kärror du bygger, och vad för motorer du valt?
;)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Niklas Ängquist

Hej.
Jag bytte till mej en Pilot RC 122" Extra 300 som var 5 år haft 3 ägare före mej men aldrig kommit upp i luften. Jag bygger den för att jag tycker den är snygg, har inte en aning hur den flyger. min tanke är att öva mej på större kärra och sen låta den bli donator till något häftigt när jag blivit varm i byxorna. Ny DLE 170cc. MTW canistrar Hitec 7954 servon runt om (använder inga andra servon för att inte bli begränsad i framtiden). I dagsläget är allt utom elektroniken klart.

Andra kärran på bänken är ett nybygge. Pilot RC Yak 55M 107". DLE 120cc. MTW canistrar. Nu håller jag på med servon och roderhorn.

Färdigbyggda flygplan:
Extreme Flight Extra 300 91". DLE 60cc Boxer ska fungera som reserv/träningsplan för IMAC. Volymflygning.
Extreme Flight Extra 300 104" DLE 111 Tävling IMAC 2015.

Extreme Flight MXS DLE 40cc. Buskärra.

Anledningen till att det ser ut så här är att jag fick lipobrand i hobbyverkstaden i höstas så alla verktyg och all rc utrustning strök med. Litet tips till läsarna är att se över lösöreförsäkringen. Hobby utrustning ingår men i mitt fall bara med 50 tusen. nu har jag vis av skadan utökat till 250 tusen. Låter mycket men räknar man med allt så sticker det i väg.

Hur vet man om en kärra är godkänd för IMAC. Finns det någon lista?
Det verkar som jag är nummer ett i klubben (Södertälje/Nykvarn) som ansöker om Imac licens. Har betalt avgiften till klubben men kassören hittar inte ett konto/märke på SMFF som är märkt IMAC.

Flyg väl!




Paul

Kul, många flygplan :), vet ej någon lista...... men kan med största sannolikhet lova att alla du har är godkända för IMAC tävlande.
Licensen kanske någon annan kan svara på.........(även om jag är kassör i vår klubb, blir jag osäker på din fråga, men har alltid lyckats tilldela IMAC som grentillhörighet på de som ansökt tävlingslicens i vår klubb)
Mycket bra tips om lösöreförsäkringen, samma gällde hos mitt f-bolag, och jag höjde idag upp nivån till en mer korrekt nivå på vad flygmaskinerna är värda vid eventuell brand.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Bergstrom