Bränlefeåga

Started by Mwd, 2015-03-01, 20:21:36

Previous topic - Next topic

Mwd

Hej på er, förra ägaren körde på 98 Oktan med 2,5% olja till min 3W/ 200 CC.
Maskinen är rätt skitig/ sotig (?) under och i bakpartiet.
Är detta rätt ??

Skulle hellre byta till Aspen med 2% och slippa lukten och kanske smutsen. Vad tror ni?
Vad brukar ni köra större bensinare på?
Vet att detta kan debatteras länge men vore kul att höra era erfarenheter och åsikter.

"Bensin-Nybörjaren" Mats W

Guzzten

Jag kör på 95 oktan, oftast Preem, och Agrol F1 olja från Lantmännen, 2%. Lite kladd blir det efter typ.... 40 flygningar.....
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

#2
Quote from: Mwd on 2015-03-01,  20:21:36
Hej på er, förra ägaren körde på 98 Oktan med 2,5% olja till min 3W/ 200 CC.
Maskinen är rätt skitig/ sotig (?) under och i bakpartiet.
Är detta rätt ??

Skulle hellre byta till Aspen med 2% och slippa lukten och kanske smutsen. Vad tror ni?
Vad brukar ni köra större bensinare på?
Vet att detta kan debatteras länge men vore kul att höra era erfarenheter och åsikter.

"Bensin-Nybörjaren" Mats W

Oj en 3W / 200 cc ! Det är ingen liten spis !  Nu blir jag lite nyfiken :)
Vad sitter den i för kärra ?
Om det är i en 2,6meters maskin så har vi en ny vinnare i kategorin
lätt övermotoriserad, hehe :)

Även om den sitter i en 3meters kärra så lär den klättra i vertikalen som en
ängel med hemlängtan ! !  8)
Har du canistrar eller långpipor till motorn ?


/Perra
 

Eklund

Jag kör på Aspen sedan jag började med bensinmotorer. Har testat lite med handelsbensin också när haft lite problem med motorerna, men har inte märkt någon skillnad. Det avgörande för min del är lukten + att bensin är inte helt ofarligt att andas in. Aspen är väl ingen hälsokost det heller, men bättre i alla fall. Angående mängden olja skulle jag följa tillverkarens rekommendation. Jag har kör min DA120 på 2%, men nu har jag även en ZDZ och där rekommenderas 2,5% så jag kör 2,5% rakt av nu.
Lite info om Aspen kontra handelsbensin:
http://www.aspen.se/Guider/Guide_Svensk_Light/Risker_vid_exponering_av_bensinangor_och_avgaser/Skillnader_vid_exponering

yak55sp

Hej.
Jag kör på Aspen och en bra syntetolja. Funkar kanon. 2,5 %

Vanlig bensin innehåller bensen som är cancerframkallande.
Bör undvikas...
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Mwd

Hej på er, tack för era svar.

Så här står det i manualen:
Use high grade fully synthetic 2-stroke oil
• Use the oil manufacturer's recommended gas to oil mixture....????
Skall nog prova med Aspen och 2,5% till att börja med?

Motorn sitter i en 40% YAk som är 3,3 m i spv. Det är bara en enkel dämpare på den nu men det blir kanske canistrar senare?
Lär gå utav h.e !!
Skall bli spännande att starta upp i trädgården i vår :-) (Bor i radhus, ha, ha).
Grannarna blir "kulturberikade".
Återkommer kanske med lite mer frågor i annan tråd senare.
Mors.

// Mats W

Speedbird

#6
Canistrar på en så stor motor är ett måste !
för att klara ljudbegränsningarna på alla fält som det flygs IMAC tävlingar på i Sverige idag,
så även om du inte tänkt vara med och tävla med den kärran så byt till canistrar eller pipor för en trevligare ljudbild :) ännu mera kraft !  8) och nöjdare grannar... ;)

/Perra
 

Mwd

Jo, det blir nog det till slut?
Skall få den i luften först och köra den i detta utförande.
Den har flugit många flygningar redan så den är väl inkörd.
Sedan får vi se om det blir uppgradering i höst?
Flyger i Påldalen/ Södertälje ute i skogen så ljud i sig är inget problem.
Det är givetvis trevligare om det låter behagligt i stället för illa.

// Mats W