Dle 111 förgasare

Started by Björn.O, 2015-06-06, 22:54:17

Previous topic - Next topic

Björn.O

Hej!
Min DLE 111 har börjat strula. Jag får inte ordning på förgasaren, måste nog byta den. Även reedventilerna börjar vara slitna.  Någon som vet om man kan grejer hos någon svensk handlare ? Autopartner har lagerstatus noll. Vill helst inte vänta flera veckor på lev från USA eller Kina.
 

Papmehl

Ring till Pelle på autopartner. Tror faktiskt att han har grejer hemma ändå fast lager status noll.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Björn.O

OK, ja man kan ju ringa och kolla. Väldigt dåligt med DLE grejer på nätet, många som säljer motorer men reservdelar verkar ingen ha.
 

Papmehl

Pelle har agenturen på DLE så han har nog. Om inte kanske han vet vilka som är återförsäljare för DLE så han kan hjälpa dig  :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

paho

OBS, börja med reedventilerna. Är de slitna brukar det vara det som är problemet och inte förgasaren.

/Patric

/Patric

Björn.O

Quote from: paho on 2015-06-07,  12:29:42
OBS, börja med reedventilerna. Är de slitna brukar det vara det som är problemet och inte förgasaren.

/Patric

Ja det är nog vettigt, men den har börjat droppa bränsle när den står avstängd. Fick slipa ner knoppen som trycker på nålen för att den skulle kunna stänga. Verkar vara vanligt när man kollar runt på nätet. Konstigt dock att den börjat med detta nu plötsligt efter att ha fungerat bra 2 säsonger. ???

Reedventilerna börjar vara lite risiga i kanten, men jag tror att dom är täta ännu. Hur brukar det påverka motorgången när dom är dåliga ?
 

paho

Osäker exakt hur mycket reedventilerna måste vara dåliga innan det blir påverkan på motorgången. Jörgen Svenssons motor hade extremt svårt att starta men gick ganska bra när den väl hade startat. Gissar att det finns en del här som har varit med om detta som kan komplettera.

/Patric

/Patric

Paul

#7
Om den börjar droppa som din, så skulle jag tro att membranet behöver bytas, så var det på den jag hade...... Tog med förgasaren till en motorsågsaffär och jämförde membran, i mitt fall så passade ett Tillotson membran, även om DLE förgasarna liknar typ en Walbro så är de bara kopior, och tror nog att du får bättre membran på motorsågsaffären än att köpa kinesiska kopior av membran av DLE.
Glömde ju skriva att med tiden blir membranen stela
av framför allt etanolen som är iblandad i vanlig handelsbensin, när det tappat sin elasticitet kan de iite längre stänga nålen, en dag utan förvarning hade min tömt hela tanken på golvet, inget kul och då förstod jag att något var fel.
:)
Och om ej Pelle på AP har reed ventiler, finns ett företag som heter Boyesen som gör bra reedventiler, en kille som heter Johan sålde sånna och han borde nog veta vart man kan få tag i dessa.
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2258.0
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Björn.O

Quote from: Paul on 2015-06-07,  18:45:00
Om den börjar droppa som din, så skulle jag tro att membranet behöver bytas, så var det på den jag hade...... Tog med förgasaren till en motorsågsaffär och jämförde membran, i mitt fall så passade ett Tillotson membran, även om DLE förgasarna liknar typ en Walbro så är de bara kopior, och tror nog att du får bättre membran på motorsågsaffären än att köpa kinesiska kopior av membran av DLE.
Glömde ju skriva att med tiden blir membranen stela
av framför allt etanolen som är iblandad i vanlig handelsbensin, när det tappat sin elasticitet kan de iite längre stänga nålen, en dag utan förvarning hade min tömt hela tanken på golvet, inget kul och då förstod jag att något var fel.
:)
Och om ej Pelle på AP har reed ventiler, finns ett företag som heter Boyesen som gör bra reedventiler, en kille som heter Johan sålde sånna och han borde nog veta vart man kan få tag i dessa.
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2258.0

Tackar för alla tips!
Mitt problem är dock nåt annat än membranet har jag konstaterat. Det är precis som att nåt har hänt med nålen eller sätet och gjort att nålen har fått svårt att stänga. Den stängde inte ens när membranet gick i botten ända mot locket.
Autopartner hade inte grejer hemma utan det blev en ny förgasare och reedventiler från Ebay USA. Får hoppas att det inte är allt för lång leveranstid, vi har ju kort flygsäsong här uppe i Norr!
En repsats till förgasaren kan jag få tag på omgående så jag kanske provar det först.
 

Björn.O

En liten uppdatering:
Nu verkar den fungera bra igen. Jag provade att böja lite i hävarmen till nålen och den vek sej direkt. Väldigt dåligt material i den ! Ny hävarm fanns i Walbro repsatsen. ( NR K10-WJ och köptes på skogsverktyg.se )
 

Mikael_Ingemarson

Skönt att det verkar lösa sig.

paho

Såg den hovra, det fanns inga tendenser till att få något stopp

//Patric

/Patric

Björn.O

 :) Japp den går fint fortfarande! Och en ny förgasare samt reedventiler har dykt upp från Omnimodels. Så nu ska man väl ha grejer om detta krånglar igen.  Man får ha sitt eget reservdelslager om man inte ska missa halva flygsäsongen...