Lipo + powerbox

Started by Daniel, 2007-10-07, 23:19:08

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej
Har just hittat denna sida och det verkar bra!
Jag håller på med en 50cc Extra 300 och är lite nyfiken på att prova en powerbox + lippobatteri.

Jag har tittat på powerboxsystem 1500 mah batteri. Det verkar bra men är ganska dyrt när man behöver 3st ackar. Väldigt fältmässigt då det är väldigt enkel laddning utan balanserare mm. Bara en kabel att sätta dit och laddningen sköter sig själv!

Är det någon som har erfarenhet av dessa paket?

Jag har även tittat på emcotec och longo batterier. Men på deras hemsida står det att man måste ha en speciell laddare + laddkabel. Är det någon som provat dessa batterier?

Så min fundering är väl vad man ska köpa?
Vad kör ni med?

Jag har sett att det nu kommit laddare med inbyggd balanserare. Då kan man ju köpa vilka accar som helst vilket gör att priset blir betydligt lägre samt att man ser hur många mah man laddat batteriet med efter flygning!

Hur stora ackar behövs på en 50cc kärra med 5st hitec 5955?

En annan fundering: Ni som provat powerboxsystems, det ska tändas externa dioder om det blir något fel. Ser man dessa i dagsljus?
Jag har tittat på en powerbox som heter Evolution!
Annar kanske man skulle köra med Emcotec mini 5 för den piper om det blir något fel vilket kanske är lättare att uppfatta?

Det jag gillar med Powerbox Evolution är att det finns deodrar som indikerar status på batteriet, typ röd gul grön!

Hoppas på givande svar!

Hälsningar Daniel


 

Clarence

Hej,

Satt och klämde på ett par batterier från Powerbox system idag som min kollega ska ha i en 50cc maskin. Han ska ha 2st 2800 mAh i den, jag tycker att 1500 mAh är i underkant...

Det som verkar fint med deras batteri är just att om man laddar med den medföljande laddaren så kan man inte göra fel. På en universal laddare måste man ställa in rätt antal celler/batterityp/laddström vilket ger upphov till felkällor. Skulle man välja fel så kan accen gå sönder med tråkiga resultat som följd...

En annan detalj som jag gillade var att accarna levereras med en hållare vilket gör att man mycket enkelt kan ta loss accen för att tex ladda den på lämpligt ställe. En klar fördel.

Jag har själv Emcotec utrustning i en 2,6m Extra som fungerar bra. Dock har mina lipo accar varit med ganska länge och är nu på väg att ta slut. Jag överväger att skaffa 2 st 2800 mAh celler från Powerbox system som ersättare.

Vet inte hur deras Powerbox fungerar...

/Clarence
 

mulder

Hej.

Har själv en Extra 330L med 50cc, har slagit till med 14kilos servo runt om utom till choke o trottel. Kör med Emotec och 2st 2500mha lipo, batterierna kommer från UH.
Jag lyfter alltid ur batterierna vid laddning och kör med balanserare. Vad gäller setupen är det helt klart i överkant men kan inte påstå att det är helt fel heller. Det finns de som tycker att lipo o powerbox mm är onödigt på 2meters modeller men för mig känndes det bra att trycka i dessa prylar.
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

Daniel

Mulder: Nog känns det skönt med en powerbox!
Du kör alltså med lipobatterier, vilken sort?
UH vad är det?
Vad har du för laddare och balanserare?

Clarence: Jag tycker det verkar väldigt overkill med 2*2800. Jag är lite orolig för vikten. Hur viktkänslig är egentligen en 50cc kärra?
Accarna verkar väldigt smidiga, det är inte mer avancerat än att ladda mobilen. Är det longo som du nu har i 2,6m Extran?
Vad laddar du dem med och har du balancerare?

Tack för svaren!
 

Clarence

Hej,

Jag har inte någon erfarenhet från batteristorlek i en 50cc kärra, så lyssna inte på mitt råd. Kolla med folk som har sådana kärror och se hur många flygningar de får ut osv... det kan säkert räcka med 1500 om man har koll på flygtid osv.

I min 100cc kärra har jag Emcotecs Longo 3300 LiPo och kan säkert flyga 10-15 rundor, mer än jag hinner på en hel dag. Cellerna är väl matchade och jag laddar inte med någon balanserare (finns inte uttag för det). Jag har en Schulze laddare och har manuellt kontrollmätt cellerna så att de ligger rätt.

/Clarence

 

mulder

Hej

UH= unitedhobby, se länk. https://www.unitedhobbies.com
Andvänder en Swallow laddare (köpt i sverige) och en balanserare samt batterier från firman ovan.

Vad gäller vikten så är det inga problem om du tvekar på storleken av batterier, jag tycker att en maskin på 2meter bör inte väga över 7,5 kilo. (mycket beroende på modell o vingprofil).

Mitt tips är att lägga pengar på servon o mottagre, en powerbox väger inte så mycket i sammanhanget men är anser jag viktig del av säkerheten. När du jobbar hårt med modellen och 5-6servon eller mer sliter för livet så vill de ha mycket ström så tveka inte på storleken av batterier.[:)]
Ha det gott  Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

Henke F

Hej.
Jag använder powerbox 2800mah x2 för strömförsörjning och 1500mah till tändningen i  mina maskiner.Har en uppsättning ackar som jag använder i 2 maskiner.en 2,6m extra och en 2,9m mx2.weatronic box i den ena och emcotech mini 5 i den andra.Funkar kanon,skiftar ackarna mellan maskinerna på 30 sek.tack vare monteringsramarna.balanseraren+laddare är ju inbyggd i acken.tycker det är en kanonbra lösning.
//Henke