Hur stora batterier i en 50cc kärra?

Started by Daniel, 2007-10-14, 02:54:01

Previous topic - Next topic

Daniel

Ska jag till servon gå på 2x1500 mah eller 2x2800 mah till en 50cc Extra från Wildhare?

Det är 5 st Hitec 5955 ska ska matas med ström!

Hur länge går en Da 50 på ett 1500 mah batteri?
 

imacse_peter

Jag har en 50cc Yak54 med 2x1500mAh NiMh till mottagare och servo. Servo är 1st 5955, 4st 5985 och 2st 225. Igår blev det 6 flygningar á 8 minuter. När jag kom hem laddade jag i 800mAh i varje ack så 1500mAh räcker ett tag...

Tändsystemet drar ung. 1A på full gas...


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Hej.
Jag andvänder 2*2500mha till en Extra 330L på 2meter.
Har en DA50R i nosen och en 1500mha acce, vågar inte säga riktigt hur länge den räcker men mer än 2tim bör du inte räkna med och då kan du flyga brutalt.
Mottagar accarna räcker lääääänge. (5st 14kilos digital o 2st 4,4kilos digital till choke o trottel)
för mer info se länk till DA.  http://www.desertaircraft.com/manuals/50Manual.pdf

Ju större ju bättre med alla prylar så länge det inte får negativ inverkan på flygegenskaperna (för tung).
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

Daniel

#3
Ja, det är väl det som är bekymmret, dvs vikten!
Det känns säkrare med stora batterier men det är synd om planets prestanda försämras pga vikt. Jag har även valt canister istället för pitts dämpare för att få ner ljudet. Det väger också en del!
Sedan så vill jag ha en powerbox pga säkerheten och den väger också lite.

Jag vet som sagt inte hur viktkänsligt planet är?
 

mulder

Enligt mitt tyckande bör en 2meters maskin inte väga över 7,5kilo.
Vingprofil mm påverkar också vad max vikten bör vara.
En Pits dämpare för inte så mycket mer oväsen men visst ditt alternativ är tystare men pitsen är ändå ok. Många av orginal dämparna ex DA är enbart för USA där man ofta vill att det skall låta mer.
OBS, detta är mitt tyckande, Lycka till  Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder