Mitt YGE 200 brann upp.

Started by HansE, 2017-07-01, 21:04:50

Previous topic - Next topic

HansE

Så jag monterade ur min DA 120 ur min 35% Extra 260 (är nog ingen 2t-bensinkille) och stoppade glad i hågen in en Plettenberg Predator 25/8 Evo (170 kv). Som reglage använde jag det i rubriken och testade med mina helikopterackar på 12s. Efter att ha läst artiklarna (FMT 2014 nr 3-5) på Plettenbergs hemsida (halvpromoartiklar...) så valde jag Engel Supersilence 29/13 vilken med de i artikeln drar 190A på 13s. Så jag trodde jag var safe och bara skulle ta ut typ 8kW. Måste dock erkänna att det låter som en stor propp även om Supersilence kanske är lite snällare mot elmotorer än andra märken.

Som tur var ville jag göra ett fullgastest på några sekunder för att se om grejerna håller. Hade ingen amperemätare installerad. Var noga med att löda 8mm bullets mellan motor och reglage samt som parallelladapter till mina EC5-försedda ackar. (4 st Gens Ace 6s 45c 4400). Efter ca 3s så squeekade motorn som om reglaget tappade takten och POOFFFFF! Rökutvecklingen var verkligen fascinernade. Har ett ventilationshål i huven undertill så jag kunde rycka ur kablarna till batterierna. De är hela. Har flugit dem i hkp efteråt. Motorn är sotig men torde inte tagit skada.

Programmerade med Progcard III och valde Timing 18gr frekvens 8kHz, acceleration plane slow.

Någon som vet om detta var fel inställningar för en 20-polsmotor?

Tacksam för svar /Hans


Mikael_Ingemarson

Trist
Jag är dock en 2t bensinkille ;) och kan dessvärre inte hjälpa dig.
Hoppas någon annan kan kliva in.

Edge540

Hej.
Tråkigt med ditt reglage...
Själv använder jag Hacker motorer och reglage.
Lonsan, du kör ju med Plettenberg och Yge. Kan du svara?

Lonsan

Hej Hans!

Mycket tråkigt!

Jag har använt och använder Plettenberg Predatorer sedan snart 10 år tillbaks och har aldrig (ta i trä..) haft något haveri av den arten... :o

Just nu kör jag mest med min Yak55 33% (100cc kärra)
Den har exakt samma motor, dvs P25-8 Evo.
Reglage är YGE160HV, nyaste utgåvan med platta trissor bara på ena sidan av det tjocka kretskortet. (samma generation som 200HV-reglaget)
Av misstag fick jag detta reglage utan kylfläns (på bildern hos YGE syns en mindre, svart kylfläns på undersidan)

Har flugit kanske 100 starter med denna setup.
Häromdagen tog jag för första gången mig för att sätta i en Uni-Sense för att mäta strömmen.
Den blev ca 155 A vid fullgas, både rakt fram och rakt upp faktiskt!

Det som skiljer min setup från din är:

*Kör fällpropp MAG BIG 27x13 (den blir 28,5" momterad på motorn)
*kör med 24° timing.
*lödade redan från början in 2 x 470uF "low Z" extra kondingar direkt parallellt med de befintliga kondingarna (på så sätt behåller man "anti-spark" funktionen)
(fick detta rådet för mitt YGE320HV som jag kör med en Predator 50-6 på 14 s)
*använder Plettenbergs 6 mm kontakter mellan reglage och LiPo
*använder 2 st 6s12000 LiPo så ett minimum av kontakter i serie och totalt sett ganska korta ledningar på ESC-LiPo sidan.
*samma kontakter mellan ESC och motor

Min erfarenhet är att det är ovanligt att man eldar upp ett reglage för att det blir för mycket ström i sig.
De brukar kunna ta hand om detta och om det sker över tid hinner de i alla fall bryta på övertemperatur utan att de tar skada.
Jag har kört denna motor tidigare på 14s (för mycket) med ett Schulze-reglage. Då loggade jag en gång 250 A (med ett 160 A reglage)
men då bröt reglaget (utan skador)

Det som är betydligt elakare mot ett reglage är:

1. För låg timing
2. För hög impedans i strömförsörjningen
3. Avbrott/glapp i en av de 3 motorfaserna under körning.

För låg timing ger precis de symptom som du anger, motorn taktar ur. Detta ger brutala strömrusningar som
reglaget inte alltid (uppenbarligen) hinner reagera på utan destruktion.
Samma händer om en motorfas glappar.

För hög impedans (dvs kombintion av resistans och indukans) skapar också
enorma spänningar in på reglaget. Det som ska äta upp dessa spikar
är kondensatorerena. Men det är, tyvärr, ofta lite klent tilltagna.

En kombination av låg timing och ev för långa ledningar och många kontakter kan vara vad som knäckte ditt reglage.
Det är farligara med för låg än för hög timing för reglaget. Risken för att det taktar ur ökar med lägre timing på denna motortyp. (dvs stor motor med många poler)

Men, kolla för säkerhets skull motorn också!
Mät så att du inte har kortslutning nånstans och kolla att magneterna är hela och på plats.
Har själv inte tappat någon magnet men känner till några fall däe magneter lossnat.
De case har i sig inte lett till ESC-haveri.

Kan nämna att jag också har 2 st YGE200HV i drift i helikoptrar, på 14s.
Kör där med Plettenberg Magna 30-10. I de installationerna har jag dock
inte några extra kondingar. Kör med 24° timing och 12 kHz.

Max 300 tecken, 272 återstår

HansE

Tack för svar!

Ska kolla motorn. Tänkte också på kontaktglapp men kontakterna är tröga och vällödda (förutom parallelladaptern gjord av två FÄRDIGLÖDDA EC5-serieadaptrar som jag inte använt tidigare  :-X). Nästa gång löder jag allt själv. Kabellängden är batteriernas + reglagets original + typ 7cm adapter.
Kommer prova med en 28/12 och mäta strömmen.

Få se nu... Jeti/Hacker eller YGE 320?... Kanske rent av en Hobbywing 200. Har ett par HW 130. En i Logo 700 och en i Gobban. Fantastiska reglage så länge man inte vill använda extern gov då man tydligen får tailkick vid uppspolning.

Just det - kan man använda freewheeling till flygplan/direkt trottel? Stängde nog av den... ::)

Kommer prova 24° o 12 kHz.

mvh /Hans

Lonsan

Jag kör alltid med Avtive freewheel.
En av förtjänsterna med YGE, ger lägre värme i reglaget, speciellt vid delgas
vilket man ju nästan alltid har, undantag seglare o hotliners.
Har egentligen aldrig hört om några nackdelar med det, mer än från tillverkare som inte
lyckats implementera det. Mjukvaran är mer krävande att utveckla och testa av.
Förstår att du överväger att byta fabrikat. Mitt råd är i så fall Jeti/Hacker SPIN 170.
Beprövat och bulletproof. Lite tungt bara
Max 300 tecken, 272 återstår

Edge540

Eller ett Hacker/Jeti spin 220. Då har du lite mer marginaler...  :)
I Demonstratorn (finns som byggtråd om du vill läsa) har jag en Hacker Q100-6M, Hacker spin 220, Mejzlik 28*12 LF. 12S, 20000 mAh. Dragkraft motsvarande 120 kubik på pipa. Ca 30% kvar i batterierna efter två sekvenser Advanced. Modellen är väl bafflad, och motorn blir ca 40 grader varm, reglaget är svalt, och batterierna ljumna.

Lonsan

Ja just det, 220-reglaget är kanske overkill men spelar inte den extra pengen nån roll så är det ju inget att tveka på :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

HansE

Beställde ett Hacker Spin 220 Verkar som att det väger som Spin 170.

Hur gör du Edge med antispark på detta reglage? Behövs det?

Jag antar att om man behöver förlänga kablarna något så är det bäst att göra det på motorsidan?

mvh Hans

Edge540

Hej.
Det finns en röd kabel på ESC, som används för att ladda upp kondensatorena. Kolla gärna i byggtråden. Jag kan ta fler bilder nästa vecka, när jag är tillbaka i Sverige...  :)

Edge540


Edge540


Speedbird

Quote from: HansE on 2017-07-12,  07:25:44

Jag antar att om man behöver förlänga kablarna något så är det bäst att göra det på motorsidan?

mvh Hans

Förläng kablarna på batterisidan om det behövs,

Inte på motorsidan !!

Och om du förlänger långt på batterisidan behövs extra kondingar, Lonsan vet mera  :)

/Perra
 

HansE

Tack! Ska läsa tråden. [emoji4][emoji1360]


Skickat 1986 från min Amiga 500.

Lonsan

Rätt att det behövs extra kodningar om man förlänger på acksidan.
YGE säljer smidiga kort med kodningar. Eller så köper du lösa på ELFA.
2 st 470uF nära eller direkt på reglaget räcker om du inte överskrider 50 cm totalt.
OBS! Måste var low ESR kodningar!

Förlänga på motorsidan är okritiskt för reglage och motor!
Har kört med 2 meter motorkabel en gång!
Det var på 35MHz tiden som långa motorkablar var ett problem, för radion!
Max 300 tecken, 272 återstår