Krill Ultimate 300 KS

Started by Gullberg, 2018-12-29, 00:39:30

Previous topic - Next topic

Gullberg

Dags för ett nytt Krill projekt, Ultimate 300KS.
Modellen hämtades hem i somras från Uppsala trakten och var inte påbörjad. Stor låda och tight i bilen och min tåliga hustru fick hålla tillgodo med ett litet hörn i baksätet  :D
Modellen ställdes på "vänt" i hobbyrummet men fick först en komplett skyddsutrustning från REVOC  :)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

#1
Jag har funderat en hel del kring motorvalet under hösten. Krills prototyp flögs med en MVVS 116. Jag var inne på Fiala 4T men 120 kändes för liten och 140 för stor i dimensionerna och lite för tung och framförallt väl dyrt med 4T.....
Hade lite funderingar på el också men eftersom vi inte har fast el på vårt flygfält för laddning kändes detta inte heller som något bra alternativ. Hade funderingar på en ZDZ 140 men på grund av osäker leverans föll detta alternativ också. Valet stod tillslut mellan en DA120 eller GP123 och tillslut blev det GP123 med KS dämpare.
Bygget har startat nu och nedan några inledande bilder.

// Gullberg
P.s. Väldigt lite aktivitet på Forumet på sista tiden så jag hoppas denna byggtråd kan bidra till att hålla igång intresset här. D.s.
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Liten uppdateringar från Krill verkstaden
- Sporrställ på plats med inopererade blindmuttar för infästning
- Förstärkt motorspantet med plywood platta
- Identifierat motorplaceringen med "vertikalmetoden"
- Monterat motor med helt ok spinnercentrering och frigång till kåpan

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Se där, Krill-frälst vem, jag??
Det var minsann en riktigt bumpy road runt motorvalet må jag säga...vad är GP123? Glow Power?
Vekligen synd att DA inte gör en 4-cyl av DA-70 => DA140. Hade suttit som en smäck :-)
(det finns såklart 3W-112i B4 CS också...om nu 3W-företaget funkar igen...?)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Skojigt hjul på sporren :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

#5
Quote from: Lonsan on 2018-12-29,  21:46:58
Se där, Krill-frälst vem, jag??
Det var minsann en riktigt bumpy road runt motorvalet må jag säga...vad är GP123? Glow Power?
Vekligen synd att DA inte gör en 4-cyl av DA-70 => DA140. Hade suttit som en smäck :-)
(det finns såklart 3W-112i B4 CS också...om nu 3W-företaget funkar igen...?)
Det finns en video på Youtube med Ultimate och en 3W-140i B4 CS men då krävs en variant på kroppen med kortare motordome.
GP står för "Great Power Engine" som är en Taiwan tillverkad 2 cylindrig 2T väldigt lik DA. Jag såg den första gången på Joe Nall 2012. Den har effekt ungefär som en DA-120 och får bra omdömen t.o.m. av Amerikanare och vissa hävdar att de har lite mer power än DA-120. De har funnits ute på marknaden ett bra tag nu och verkar tillförlitliga och har en betydligt lägre prisbild jmf. med DA. Det skall bli intressant att testa.
// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Quote from: Lonsan on 2018-12-29,  21:48:20
Skojigt hjul på sporren :-)
Ja lustigt hjul må man säga, men en förbättring hoppas jag. Krills tidigare sporrhjul bestod av en solid plastkärna som var belagd med ett relativt tunt skikt av gummi som brukar slitas och gå i sönder. Denna nya variant skall förhoppningsvis hålla bättre.
// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson

Hej Johnny
Fin modell det där👍😀
Hoppas du får mycket kul med den.

Gullberg

Uppehåll för nyårsfirande och nyårsdagen är inte optimal för hobbyverksamhet.....  ???, trots allt lite framsteg.
Det blir Krumscheid dämpare med softmount och infästningen för dessa är nu på plats.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

#9
Uppdatering från hobbyrummet:
- KS Flex headers tillbockade och monterade
- Urtag i motorkåpan för utblåsen
- Byggt på tankplattan för 2st 1000ml Extreme Flight tankar

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Idag var det dags att städa ut Julen puh  ;), men till slut blev det lite tid över för lite ventilationsarbete....

- Kolfiberförstärkning där ventilationshålen kommer att placeras på kroppen
- Ritat upp "designen" på ventilationshålen
- Lite Dremel arbete och woola!

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Rikard Levenstam

Ser bra ut Jonny ! Förse oss med bilder och kanske dyker det då upp bilder från annat bygge i annan tråd.....
Sneglar på Trä-krillen... jo måste ta tag i detta snart....

Hoppas få se din dubbeldäckare i luften i sommar kanske? Jag får planera bättre i sommar...

Mvh
Rikard



Mikael_Ingemarson

Hej
Det går ju alldeles för fort detta bygget. :o

Lonsan

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2019-01-06,  12:58:05
Hej
Det går ju alldeles för fort detta bygget. :o
Håller med, nu får du lugna ner dig Jonny!
Man kan ju få för sig att du både slängt ut käringen och blivit statsanställd på samma gång :o
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Quote from: Rikard Levenstam on 2019-01-06,  12:16:03
Ser bra ut Jonny ! Förse oss med bilder och kanske dyker det då upp bilder från annat bygge i annan tråd.....
Sneglar på Trä-krillen... jo måste ta tag i detta snart....

Hoppas få se din dubbeldäckare i luften i sommar kanske? Jag får planera bättre i sommar...

Mvh
Rikard
Tack Rikard!
Ja det vore både synd o skam om vi inte fick se din Trä-Krill i luften efter allt det fina jobb du lagt i det projektet. Jag ser fram emot att få se slutresultatet, så bara på det!  ;D
Du är välkommen till Skåneland!
För övrigt så har det varigt väldigt tyst på detta Forum, man saknar tex. verkligen Patrick R alla kommentarer och inlägg här....  :D

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24