Motor kylning

Started by Aeroparts, 2007-11-14, 15:44:16

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Så här inför 2008 års säsong med nybyggen mm, så kan det kanske vara på sin plats att titta lite på kylning av bensin motorer, vilket ofta inte är omnämnt i bygginstruktioner mm.
Det är mycket lätt att förstöra en motor med övertemp.
Bara för att motorn sitter helt öppet i ett stort hål typ sjärnmotorkåpa behöver den inte få tillräckligt med kylning, troligtvis får den det inte.
För att få en effektiv kylning krävs oftast bafflar som styr lyften dit den ska samt tillräckligt med utlopps area för den uppvärmda expanderade kylluften att smita ut från. Tro inte att luften kommer att smita in i motorns kylflänsar och kyla effektivt om det finns vidöppna luftgenomsläpp bredvid.
Naturligtvis behöver motorer som har små kylflänsar t.ex. konverterade glödmotorer MVVS 26/35, som man tar ut hög effekt av en mycket bra kylning men som sagt alla motorer mår bra av en effektiv kylning. På "riktiga" flygplan är man mycket noga med detta för en optimerad kylning ger också ett mindre motstånd vilket ger bättre prestanda fart/ekonomi etc. viket vi kanske inte direkt behöver bry oss om så mycket.
För att inte uppfinna hjulet igen så finns det mycket bra information om kylning på olika forum värt att läsa, här är en bra länk.
http://www.prme.nl/forum/viewforum.php?f=18

Vår EF YAK 54/ 74" som är utrustad med en MVVS 26 IFS som finns med här i forumet visade direkt tecken på överhettning under första provflygningen och utrustades genast med bafflar som styr kylluften och de höga temperaturerna försvann.
Lite svårt att se på bilderna men de förklarar lite i alla fall.
Lennart


Aeroparts

bilderna!![:I]


Image Insert:

63.39 KB

Image Insert:

64.36 KB

Image Insert:

62.24 KB

Image Insert:

62.58 KB

Image Insert:

70.15 KB

Image Insert:

61 KB