Krill SU 29 33%

Started by OlleG, 2020-10-20, 12:45:44

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Har just köpt en begagnad Krill SU-29 33% med en 3W112B2 CS.  Tänkte höra med er som kan detta om lite funderingar jag har.
Vikten verkar vara 14,2 kg, är det rimligt? Ganska mycket från den PilotRC Yak54 50cc modellen jag hade, ca 7,6 kg.
Servona är genomgående HS7954SH. Räcker det med ett sådant servo för sida som det är i modellen?
När man rör en del servon, för hand, kan man höra ett aning mer ljud från kuggarna i mittläget samt nära ytterutslagen. Tolkar det som några kuggar mitten av utväxlingen är lite slitna. Bör man byta dreven?

Vad är fabriksinställning på förgasaren, går bra och har inte rört den men ändå?

Är det någon  som har monteringsmanualen? Krills hemsida verkar omgjord och fungerar konstigt.

Tackar på förhand
/OlleG

OlleG

Måste korrigera mig själv. Sidroderservo är ett HS7980TH, borde räcka med ett. Radioplattan satt för och jag antog felaktigt att det var samma servo som övriga.
/OlleG

Mikael_Ingemarson

Låter vettigt. Grattis till en fin maskin. Har du någon bild att lägga ut?

OlleG

Bild kommer.
Är även vikten vettig?
/OlleG

Gullberg

Hej,
Tänk på att en helkompositmodell blir något tyngre (oftast) jmf med trämodeller.
14,2 låter rimligt om än lite i överkant. Mina två Krill YAK 55M 33% har vägt ca 13,6 om jag minns rätt men då med dubbla tankar och rökpump. 3W motorerna är inte kända för att vara lätta men pålitliga (jag har haft DA-100L och DA-120 i mina Yakar). Krill har aldrig varit bra på manualer, men har väl blivit lite bättre på senare år. När SU-29 kom ut fanns det  troligen ingen assembly instruction alls, möjligtvis en A4 som visar TP läget. Krill har tidigare förutsatt att man var erfaren byggare/flygare när man införskaffar den typ av flygplan som de producerar. Om du googlar hittar du diverse byggtrådar både från Sverige och andra som kan bidra med tips o hjälp tror jag.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

En bild på nyförvärvet.

Vad tror ni om detta med lite ljud från servona? Allvarligt och måste åtgärdas direkt?

Jag söker också vad förgasaren heter till 3W-110iB2 CS motorn. Det är en Tillotson, med markering 232E433. Men kan inte hitta någon uppgift om den.


/OlleG

paho

Snygg modell, verkar välbevarad. Grattis.

Verkar vara en stor tank, där kan du spara vikt, stället ser ut som att det inte är kolfiber, stämmer det kan du byta till ett ställ av kolfiber. Har för mig att tidiga modeller inte hade kolfiber i vingröret, där vinner du några gram om du byter det också

Servon som börjar låta onormalt brukar jag byta, mest för att jag är lat. Har bytt kugg tidigare men tycker det är svårt att hitta rätt kugg till servorna idag. Verkar vara en liten marknad för reservdelar och handlarna tar inte in detta i sitt sortiment. Nu letar jag inte aktivt, ni andra har säkert bra förslag på vad man bör göra när man hör missljud från servon.

Jag tar det säkra före det osäkra och byter hela servot...

MVH Patric Holmström

/Patric

Kent

Grundinställningar för nålarna finns att hämta på 3W's hemsida.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Edge540

Hej
Är motorn en 110 eller 112?
Menar du 110, två röda cylindrar och en förgasare?

Nu går ju din motor fint. Men, till en del av sina motorer
säljer 3W Walbroförgasare som ersätter befintlig
Tillotson.

Mvh Isabelle

Mikael_Ingemarson

Hej
112 är väl de fyrcylindriga och 110 tvåcylindrig enligt min uppfattning.
Här finns manualen
https://3w-modellmotoren.de/wp-content/uploads/2016/11/Operating-Manual.pdf
Men hittar inget om nålarnas grundinställning där.
Förgasaren verkar vara en Tillotson HS 232 enligt spareparts list som finns här
https://3w-modellmotoren.de/wp-content/uploads/2016/11/3W-110iB2-CS-Annex-B-Spare-parts-EN-Rev-4_2016.pdf

Edge540

Hej
Jag uppfattar oxå som att 112 är fyrcylindrig.
Funderade eftersom det stod 112 i första inlägget,
110 i ett senare.
Mvh Isabelle

OlleG

Ni har ju rätt så klart. 110 ska det vara. Två röda cylindrar!

Men jag hittar inte nålinställning på hemsidan. Har försökt...

Metallställ, kolfiberrör. Tanken har jag inte tänkt på. Ska se vidare på tank och ställ. Blir nog inte att flyga förrän till våren.

Också uppenbart att DA motsvarigheten är ca 400g lättare.

Den är i mycket fint skick, inte en skråma någonstans.

Tack för alla svar. Har hittat drevsats till servona och köpt några.
/OlleG




Edge540

Hej
Fint! Brukar vara bra effekt i 110 CS!  8)
Mvh Isabelle

OlleG

Tanken är 1 liter. Det är väl typisk storlek för en 110 cc?

Jag undrar hur ni placerat tanken i en Krill? Som ni ser på bilderna verkar tankplattan sänkt. Dvs den ursprungliga delad, men är inte den en del av stabiliteten i kroppen?
Om man har kvar den i ursprungligt skick kommer tanken väldigt högt upp i huven. Ser nog inte vettigt ut. Vad säger ni? Kan också tänka mig att det lätt rinner baklänges i tankanslutningen när man tar bort slangen från dunken om tanken sitter mycket över påfyllningsanslutningen.
/OlleG


Kent

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767