Krill SU 29 33%

Started by OlleG, 2020-10-20, 12:45:44

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Eftersom rätt ny på stort så blir det en del frågor.
Bortsett från tank och tankplattefrågan ovan, hur ser typiska sporrhjulsinstallationer ut. På det planet jag köpte blev det en utslagsbegränsning på sidroder. Nu funderar jag på den optimala installationen. Ett krux är att sporrhjulet ligger rätt långt under rodret och därmed lite trickigt att på ett lätt (viktsmässigt) sätt få ned styrningen.
Kanske någon kan skicka en bild på er installation?
/OlleG

Gullberg

#16
Sporrhjul kan ju lösas på diverse olika sätt men här är några exempel.
Sista bilden full size Extra 330  ;)

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG

OlleG

En annan fråga, vad ska man förvänta sig för varvtal för en 3W-110 B2 CS med en Biela 28x10? Gjorde ett kort test och verkar hamna runt 6000 varv. Är det lite?

/OlleG

Gullberg

#19
Quote from: OlleG on 2020-10-26,  19:53:02
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
Är vinkeln för brant är det bättre att välja lösningen på bild 3. Väl beprövat och vanligt förekommande på Extreme Flight modeller.
Eller som jag har det på min Krill Yak 55M 33% där vinklen blir för brant med bef sporrställ (se bild nedan)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

paho

Quote from: OlleG on 2020-10-26,  20:26:12
En annan fråga, vad ska man förvänta sig för varvtal för en 3W-110 B2 CS med en Biela 28x10? Gjorde ett kort test och verkar hamna runt 6000 varv. Är det lite?

/OlleG
6000 varv är rätt normalt för en bensinare med den snurran. Man kan laborera lite med olika proppar för att hitta den bästa setupen. Själv hade jag valt en kolfiberpropp trebladig. 3W är starka motorer så där passar trebladig bra. Micke Ingmarson kan säkert få fram en bra propp till dig med rätt dimensioner

MVH Patric Holmström

/Patric

OlleG

Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG

Gullberg

Quote from: OlleG on 2020-10-27,  08:52:37
Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG
Jag har visserligen inte haft just en Krill Sukhoi, men jag är väldigt säker på att hyllan för tanken inte är en bärande del av konstruktionen. På mina Krill Yakar och även andra modeller från Krill har man antingen en hemmagjord hylla eller en komposithylla från Krill som sitter skruvad och eller klämd fast på vingröret som sitter i kroppen. Dessa hyllor har ingen förankring i kroppsidorna och absolut inte en bärande del i kroppen. På min Krill Ultimate ligger mina två enliterstankar på en hylla som iofs sitter fastskruvad i de längsgående plywood förstärkningarna i kroppen, men kan inte anses som en bärande del av kroppen.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG


OlleG

Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG

Gullberg

#25
Quote from: OlleG on 2020-10-28,  19:08:02
Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG
Svårt att avgöra på bara en bild men nackdelen är att du har betydligt mindre avstånd till rodrets underkant och får du en lite för hård landning kan sporrstället ev slå i rodrets underkant, men vid perfekta landningar fungerar det nog bra, men såklart mindre marginaler för lite hårdare landningar men mer skalenligt för Sukhoi.  ;)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

#26
Quote from: OlleG on 2020-10-20,  18:23:15
Bild kommer.
Är även vikten vettig?
/OlleG
Hej, oj, ursäkta sent svar men 14,2 kg (torr?) verkar svintungt för den modellen!!
Jag byggde en sådan 2012 med eldrift. Motor, reglage och batteri vägde 5425 gram ihop och totalvikten på kärran blev då strax under 13 kg. http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1468.msg11393#msg11393 finner du vikter på alla delar, jämför gärna.
Har fått för mig att Krill faktiskt ÖKAT vikten på sina modeller en aning genom åren för att motstå de allt våldsammare 3D-flygstilarna och glidningen mot större o starkare motorer 100 -> 120
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleG

Hej
Tack för referensen, mycket intressant. Nu är ju min modell byggd så det är inte möjligt att enkelt väga kroppen. Men en första jämförelse är denna och det är nog som du säger att de ökat på tjockleken lite. Vingar och stabbe är för min del med servo, kablar och länkage. Kanske något saknas i din sammanställning men det är en uppenbar skillnad! Allt eftersom kommer jag att vet mer, ska bla byta drev i ett stabb-servo och då kommer jag att kunna väga stabben ren. Återkommer framåt vintern....


/OlleG

OlleG

Hittade i ett tyskt forum där en hade viktsuppgifter dels på en 2010-års modell och dels på en 2017-års modell. Lonsans tolkar jag som ungefär 2011-års modell, vilket också stämmer sett ur viktsutvecklingen.
Mailade Krill och de var lite oförstående men hävdade att de nu använde miljövänlig färg som krävde fler/tjockare lager för att täcka. Men 1200 g färg låter mycket.

Har översatt och sammanställt de viktigaste delarna.
/OlleG


Lonsan

Hej, inte här så ofta nu för tiden men i alla fall, detta bekräftar en annan rapport jag fick för kanske två år sedan. Någon hade köpte en vinghalva i reserv. Vet inte om det var Su-29:an eller ens en 33% modell men säker på att det var krill. Personen ifråga var hyfsat missnöjd då den nya vingen förutom en miss i färgschemat också vägde hela 100 gram mer än den gamla, skadade vinghalvan. Modellen blev då nära 200 gram tyngre då den gamla, hela vinghalvan fick viktas för att få balans på modellen.

Jag gillade verkligen min Su-29 och har många gånger funderar på att köpa en ny.
Men nu har jag också skrivit till Krill och tagit upp denna observation och också sagt att jag INTE kommer att köpa en modell som väger betydligt mer än vad den gjorde 2011. 2011-12-10 för att vara exakt.
Max 300 tecken, 272 återstår