DELTAGARANTAL PÅ TÄVLING!?!?

Started by paroos, 2008-01-21, 22:30:11

Previous topic - Next topic

paroos


Hej alla IMAC vänner!

Man kan ju lungt konstatera att intresset för IMAC blivit helt enormt.
Idag skriver vi den 21 JANUARI och redan har 12 piloter anmält sig till årets tävlingar. Det säger allt tycker jag.

När jag o Peter Schmidt bestämde oss för att försöka dra igång IMAC i Sverige trodde vi inte att denna diskussion skulle bli aktuell.

Men med tanke på hur stort intresset verkar vara så känns den helt plötsligt realistisk.
En flygning tar ju en viss tid och en dag har ju ex. antal timmar med tillräckligt dagsljus. Det finns alltså en gräns för hur mycket man hinner. (Förutsatt att vädret tillåter...)

Frågan är alltså, var går gränsen, hur många piloter är rimligt att hantera på en helgtävling?
(Hur mycket orkar domarna?, Hur många flygningar kan man trycka in på en dag? Kan vi flyga på två lines=två samtidigt? Skall man prioritera fler piloter och färre rundor? Även ta med fredagen som tävlingsdag?etc.)

Vad tror du är max antalet?
(20?25?30?fler..?)

Vad gör vi om fler än max anmäler sig?
(Lottning? Först till kvarn? I USA tillämpas båda har jag sett)

Vi vill ha allas er input!!

Tack för intresset!

MVH

Arbetsgruppen





Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

moxxe

Hej Patrick.

Det är väll bara trevligt,med det stora intresset.

Förslag:

Varför inte köra ex två flygningar,kanske tre.
För att sen räkna samman poängen.
Är man ex 10 piloter så går 4 vidare till final och
flyger ytligare två omgångar.

Nu är det tre klasser plus frisyle.

Den klass som har flest piloter får då göra som
åvannämda,och övriga som vanligt.

De piloter som då inte kvalifiserar sej för final,blir
då disponibla att dömma,på det viset så blir alla med,på
ett eller annat sätt.

MVH

Moxxe
 

imacse_peter

Som siffernisse roade jag mig med en summering av flygningarna på förra årets (2007) tävlingar. Det såg ut så här:

Brännebrona: söndagen regnade bort, flygning enbart på lördagen med en del regnuppehåll.
Totalt 21 piloter.
Basic 4 flygningar
Sportsman 2+1 flygningar (2 kända + 1 okänd)
Intermediate 2+1 flygningar

Karlskrona: strålande väder och bästa förutsättningar.
Totalt 17 piloter
Basic 8 flygningar
Sportsman 8+1 flygningar
Intermediate 8+1 flygningar

Helsingborg: mycket blåsigt och något regnuppehåll vad jag minns.
Total 18 piloter
Basic 6 flygningar
Sportsman 6+1 flygningar
Intermediate 6+1 flygningar

Vad kan man dra för slutsatser av detta då... Tittar vi på Karlskrona, så om man har tur med vädret är det inga problem med 25 piloter på en enkel flightline om man drar ner till 6 eller 6+1 flygningar per klass. Personligen är jag dock positiv till 2 flightlines för att få till mer flygning (och tävlande).

Det ställer så klart högre krav på alla tävlande, läsare och domare. Läsaren ska inte bara läsa program utan även hålla koll på den andra modellen som är i luften och varna om det är på väg att gå illa. Enligt reglerna så avbryter man då pga säkerhet och man kan påbörja programmet igen utan avdrag. Piloten har ett moment (flygplan) till att oroa sig över och domarna får så klart jobba mer.
Då växer även kravet på piloter att kunna döma varandra, inte bara att högre klasser dömmer Basic eller Sportsman utan även att tävlande i Basic eller Sportsman har kunskap att döma Intermediate.
Så där är mycket att vinna på att köra med 2 flightlines samtidigt som det kräver mer av alla inblandade.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt