Ännu en Yak54, 220cm

Started by imacse_peter, 2006-11-22, 19:32:03

Previous topic - Next topic

Kent

Hur kom du ut ur väskan???[:D]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Måste vara en jäkligt stor väska!
[:D][:D][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

[8D]....
Jaha, en liten förklaring då...
Jo väskan är inte speciellt stor men jag hade kontroll i alla fall, utan att veva på spakarna.
På mottagaren sitter det nämligen två lysdioder som berättar hur det står till med kontakten till sändaren. När kontakten bryts så går den även in i ett failsafe-läge, därav kunde jag trots liten sändarväska veta att jag hade kontroll[;)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

Hej Peter

Har du köpt en Futaba 2,4GHz radio?
Och isåfall vilken?

MVH
Mikael

imacse_peter

// Peter Schmidt

imacse_peter

Jaha, det blåser storm här idag[V] så det blir tyvärr inga flygprov, men räckviddsprov på marken har jag gjort.

Med nersatt effekt och motorn igång blev det ca 120 steg med fri sikt, ställde jag mig själv mellan modell och sändare blev räckvidden ca 50 steg.
Med full effekt kunde jag gå till hörnet på fältet utan problem, även lägga sändaren på marken utan att tappa kontroll. Med sändaren på marken var det inte längre fri sikt till modellen, en liten kulle i marken skymde och några bord och annat metallbröte var också i vägen, men det gick bra ändå, så det borde förhoppningsvis fungera även i luften. Robbe i Tyskland påstår ju 2km på marken och 3km i luften vid fri sikt.

Sändaren balanserar nog fint med en lång 35MHz-antenn men utan den blir det lite konstigt, så jag har gjort en liten \"grej\" så nu hänger den perfekt.

Image Insert:

74.12 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Äntligen blev det en kort runda med nya radion. Visst är det nervöst att testa ett nytt system (2,4GHz), men efter ett flertal räckviddsprov, så var det bara att gasa på och flyga en runda.
Och det gick helt smärtfritt, kändes konstigt att inte hämta någon klämma bara[8D].
Det blev inga extrema flygningar långt bort men en hyfsat normal träningsrunda och inga problem som jag märkte, det känns bra.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

I slutet på september trodde jag Yaken hade gjort sitt... Motorstopp och en nödlandning utanför banan i det höga gräset slet av stället och motorn drog av motorspantet (som visserligen satt ganska löst sedan tidigare). Det såg inte så roligt ut att laga, men under veckan har jag tagit in den från kylan i garaget och lagat upp den. Det gick ganska snabbt ändå faktiskt, tog några kvällar och en del epoxi och CA[:)].
Idag blev det två rundor i det fantastiska vädret, sol-vindstilla-någon cm snö och någon minusgrad, kan det bli bättre[8D][8D].
Ja faktiskt, bara två rundor undrar kanske någon, gas-servot hängde sig på fullgas en bit in i det andra flyningen[:(!]. Bra med ett servo på choken så att man kan döda motorn i alla fall. Lyckad nödlandning denna gången så det är bara gas-servo som behöver bytas...

Image Insert:

60.63 KB

Image Insert:

117.71 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Snön varade inte så länge här nere i Skåne...
Blev lite busflyg idag i alla fall innan det började regna[:(]

Image Insert:

31.27 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt