Samma ack till mottagare och tändning?

Started by Daniel, 2008-03-21, 22:17:55

Previous topic - Next topic

Daniel

Är det någon som provat, såg på RC Universe att de finns de som testat utan problem. Det vore ju smidigt med bara två accar i planet. 2 till mottagarn varav en med en y kabel till tändningen!
 

paroos

#1
Hej,

Kan du förklara lite mer hur du menar?

Jag fattar det som att du menar:
2st mottagar accar. Från den ena går en Y-kabel, en direkt in i mottagaren och en som matar tändsystemet?

Jag ser två risker:
1. Du kan beroende på tändsystem leda störningar rakt in i mottagaren. Behöver inte visa sig hela tiden. Det räcker ju med en ordentlig störning för att det skall gå fel. (utslagen mottagare, PCM systemet låser etc.) Tänk så här...OM tänsystemet får problem. Vad är då det västa som kan hända om du har separata kretsar? Typ att motorn stannar=nödlandning. Vad kan hända om du har det kopplat till mottagaren? Utslagen mottagare? = 100% krasch + risk för andra/olycka.
2.Den acce som även matar tändningen kommer att ta slut snabbare. Då kommer den acce som inte lastas lika mycket att börja \"ladda\" den andra accen genom mottagaren...Där tar man en risk med att få oönskade effekter. (En elektrisk krets strävar alltid efter balans i laddningen)

Ett allmänt problem/risk med att mata mottagaren direkt från två accar är just risken för problem om något händer med den ena accen.
Har man otur slår man även ut acce 2...och får problemen genom mottagaren som är modellens livlina.

Att koppla ihop mottagarkrets med tändsystemskrets går mot gängse tänkande och praxis som ju alltid är att försöka minimera alla risker för störningar och oönskade effekter. Därav minimera riskerna för haverier och olyckor.

Jag har själv provat med två paket direkt i mottagaren.
Jag gjorde acce paketen själv = alla celler nya och samma kapacitet.
Höll noga koll på laddningen = alltid fulladdat i båda inför anv.
Idag skulle jag inte göra om det utan skaffa som minst en intelligent switch http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-dpsi-dual-power-supply-interface-regulated-p-4102.html Eller en DPSI box http://www.fullkontroll.se/dpsi-2001-dualpower-regulator-p-3962.html
Dock skulle jag aldrig blanda in tändsystemets krets med mottagarens.
Vad jag vet är det ingen motor/tändsystems tillverkare på marknaden som rek. detta heller.

Mitt råd...prova inte! Tänk och flyg säkert!

MVH

Patrick




Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se