Aeroworks 2,6m Yak54

Started by imacse_peter, 2007-01-11, 20:03:53

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Lite bilder på Mikael Ingemarson nyanlända Yak 54 från Aeroworks.

Jag förväntar mig att Mikael berättar mer om modellen, motor, utrustning mm här...

Image Insert:

62.05 KB

Image Insert:

62.9 KB

Image Insert:

71.92 KB

Image Insert:

43.68 KB

Image Insert:

73.23 KB

Image Insert:

39.76 KB

Image Insert:

56.85 KB

Image Insert:

52.24 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

T-23

Hej Mikael.
Har du importerat den från Aeroworks och i så fall vad blir frakt,
tull och moms på en sådan \"kärra\"
Mvh Pelle.
 

Mikael_Ingemarson

Hej Pelle

Jag har nästan försökt förtränga vad det kostade att få hit den för det är inte billigt.
Anledningen att man importerar är inte att komma undan med lågt pris utan det är att man vill ha exakt den modellen.
Frakten hit från USA är 440$ vilket blir 3049:-
Införselmomsem är 25% på modellens pris + fraktens pris
Jag köpte modellen och lite extra tillbehör toatalt pris inkl frakt 1765$ då blir det 3017:- i införselmoms.
Sedan kostar det ca 1000:- att hämta ut modellen på Landvetter.
Summerar jag alla omkostnader för att få hit modellen så blir det 4800:-.

n/a

#3
Jag förstår dej...
Hade gjort samma sak om det inte inneburit skilsmässa...[;)][:D]

AeroWorks och Carden Aircraft är trämodellernas Rolls-Royce.

Ser fram emot att få se den i verkligheten och underbart att ha en AeroWorks Yak i svenska IMAC!

Wood is Good!

Patrick Roos
Arbetsgruppen
IMAC Sverige

T-23

Äntligen är strömmen tillbaka efter 54 tim strömmlöst. Det är synd att det inte går att få tag i Aeroworks i EUland. Yak 54:an som Peter Schmidt bygger från Östersund modellhobby är väll inte dålig den heller.
Mvh Pelle.
 

imacse_peter

Hej Pelle,
Jag kan inte säga att min ÖMH-Yak är dålig, men steget upp till Aeroworks är nog väldigt stort.

På Aeroworks är ju t.ex alla gångjärn redan limmade och jag tror hålen till motorkåpan också är gjorda och kåpan provmonterad, mm, mm.

Mikael, den ser väldigt fin ut. Stämmer det som det står, \"10-15 hours assembly\" eller något sådant?

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

Ja det kan nog stämma om man inte tänker själv utan gör allt enligt byggbeskrivningen.
Byggbeskrivningen är väldigt bra med massor av bilder.
Jag kan bara nämna att ljuddämparna tog 10 min att montera.
De sitter i runda hål i ett spant, i dessa hål sitter det åtta st silikonslangsbitar.

OBS dessa bitar var färdigkapade i rätt längd.

Det säger ganska mycket tycker jag.

//Mikael

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej alla
Nu är bygget på gång och snart klart.
Ljuddämparna är monterade tyvärr fattas motorn än så länge.


Image Insert:

45.83 KB

Image Insert:

45.64 KB




Motorn blir en ZDZ 120B2RV.
Radion är också på gång det blir 4 st Hitec 5955TG på höjd och sida och 4 st 5985MG på skev. På gasen blir det Multiplex Titan Digi4
Emcotec DPSI 2001 RV med LiPo batterier får stå för strömförsörjningen.

Image Insert:

62.91 KB


Här kommer en liten försmak av hur det blir när det är klart.

Image Insert:

62.53 KB



Vi ses
Mikael










imacse_peter

Efter en vacker men kylig dag vid Hornborgarsjön för att beskåda trandansen körde vi upp till Brännebrona för en liten flygtur.

Turen var med oss och vi kom fram precis innan Mikael skulle provflyga sin Yak. Efter att ha dubbelkollat allt ett par tre gånger fanns det väl inte fler ursäkter.
Naturligtvis gick det hela bra och modellen verkar flyga kanonfint. Motorn, en ZDZ 120, drar som en häst i alla fall...

Efter två flygningar var Mikael så här glad:

Image Insert:

98.55 KB

Tack än en gång Mikael för gästfriheten[:)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Grattis, Har följt bygget lite och hoppas att få se lite mer av modellen i sommar.
MYCKET snygg modell. Lycka till..
Mvh Mikael.D[;)]

Mr Mulder
Mr Mulder