Hai-Kong/Hyperion/ExtremeFlight Yak54

Started by n/a, 2007-01-15, 16:17:04

Previous topic - Next topic

n/a

Jaha, man vill ju inte vara sämre än övriga och hakar således på Yak-trenden...[:D]

Jag har köpt en 187cm Yak 54 från Modellbau-Bishler i Tyskland.
Här säljs den som \"no-name\" men kommer via Frankrike där den säljs
av Topmodel som tar den från Kina under eget märke som heter Ecotop.
Snurrigt? Lugn, den säljs även under märkena Hyperion och ExtremeFlight. (ExtremeFlight har valt annan färgkomb.)

Den är byggd med absolut senaste och lättaste tekniken. Jag tror fakiskt inte att det går att bygga lättare!!

Jag börjar med lite bilder från upp-packningen, bygg tråd följer efterhand. Har inte hunnit väga delarna ännu, även fakta/spec. kommer.

Modellen är klädd i Oracover och det finns inte en rynka/bubbla.
Mycket bra beklädnadsarbete...
Image Insert:

79.58 KB

Inte mycket trä kvar, allt är lättat till max...
Image Insert:

94.38 KB

Kolfiberförstärkning i vingen...
Image Insert:

91.82 KB

Möjlighet till \"hyffsade\" höjdroderutslag...: )
Image Insert:

61.5 KB

Bra finish på motorkåpan i GF...
Image Insert:

67.43 KB

Allting var väl inpackat o inplatstat...
Image Insert:

118.47 KB

Huven väger inte många gram...
Image Insert:

133.94 KB

Går nog inte att bygga lättare...
Image Insert:

138.96 KB

Image Insert:

122.6 KB

Image Insert:

117.24 KB

Grymt stort sidroder...
Image Insert:

125.18 KB

Ving och stabb-rör i kolfiber...
Image Insert:

69.89 KB

Tillbehör, vissa grejor går säkert att använda...: ))
Image Insert:

105.91 KB

Det var även extra påse med mera användbara grejor, säkert ditlagt för Europa marknaden...
Image Insert:

87.79 KB

Fortsättning följer!!



Patrick Roos
Arbetsgruppen
IMAC Sverige

imacse_peter

Ser trevligt ut...
Hoppas \"bygget\" går liiiite fortare än det förra[;)][;)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

n/a

quote:
Originally posted by imacse_peter

Ser trevligt ut...
Hoppas \"bygget\" går liiiite fortare än det förra[;)][;)]

____________
Peter Schmidt




Tänk på att jag HAR ett liv också...[:D][:D]

Patrick Roos
Arbetsgruppen
IMAC Sverige

Kent

jag eså avundsjuk...........
[xx(]
Kent

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

n/a

Okej då har man klarat av ett jobb-byte m.m. och har äntligen lite tid att komma igång med \"lill-Yaken\".
Satte på stället och plockade sedan fram \"Arsenalen\" av CA-limmer.
Efter ett par timmar blir man sådär skön som man bara kan bli med Cyanoakrylat[8D]
Image Insert:

128.09 KB

Trekant-list o fett med lim på firewallen...
Image Insert:

137.87 KB

Gått över kroppen med CA, nu skall inget \"skramla loss\".
Image Insert:

137.52 KB

Plankningen som håller vingen i kroppen kändes litta klen o fick en rejäl dos.
Image Insert:

125.68 KB

Innerspryglen till ena stabben var ju loss efter transporten, nu sitter den som berget.
Image Insert:

127.8 KB

Vingarna passar perfekt i kroppen, inget glapp. Fick fasa av kanterna på vingröret i kolfiber och ge det några drag med sandpapper som helhet. Satt så tajt att jag först inte fick på vingarna. Nu går det fint med bibehållen tajt fit.
Image Insert:

134.94 KB

Antar att alla är lika löjliga som jag och provmonterar hela tiden för att \"se hur det blir\"...[:D][:D][:D]
Image Insert:

143.38 KB

To be continued....

Patrick Roos
Arbetsgruppen
IMAC Sverige

paroos

Jaha...då var man igång igen.
Först var det meningen att min 26cc MVVS bensinare skulle sitta i nosen. Dock är min övertygelse numera att Modeller under 2m inte är särskillt lämpade för bensinmotorer. För mycket jobb, för mycket vikt, för lite kraft.

Därav fick det bli en hederlig metanolare istället. Köpte en O.S.160FX och en Bisson pitts dämpare till den.
Image Insert:

135.3 KB

Har läst på olika forum och i recensioner att bak trycket till tanken skall vara för dåligt med Bissons pittsdämpare. Detta pga de två utblåsen. Många rek. att man bockar till ena utblåset och på så vis får bättre tryck i dämparen som leds tillbaka till tanken. Enligt Bisson skall detta nu vara löst på den nya versionen som jag köpt. Man har gjort hålen mindre i utblåsrören.
Image Insert:

126.19 KB

20oz tank, ungefär 6dl skall väl räcka till 15min flygning hoppas jag.
(Nån med erfarenhet av en O.S.160FX och hur mycket den dricker???)
Image Insert:

145.75 KB

Har även tillverkat ett nytt acke-paket, kör med 5celler-6V denna gången. 2100mAh, nya sortens NiMh som skall hålla laddningen i upp till ett halvår. Lite fixande och lödande så är det klart. Sen har man ett paket där man kan lita på lödningarna till halva priset.
Image Insert:

121.56 KB
Image Insert:

122.96 KB
Image Insert:

141.55 KB

Fick klart en vinge ikväll. Hornen är av laminattyp. Stötstänger och linkar som följde med helt ok. Hornen epoxyas fast.
Image Insert:

144.43 KB
Image Insert:

117.1 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Inte som på riktigt men...i väntan på att man blir klar och premiären får 42tum duga...[8D]
Lite spakvana får man ju.

Image Insert:

125.96 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Jaha...då har man gjort ett litet ryck och det ser bra ut enligt den planerade tidtabellen. (Klar i början av April)
Målet är att vara klar och börja köra in motorn nästa helg.
Men...när man tittar ut på snövädret känner man kanske inte direkt panik![8)][:D]
Dock måste det ju bli vår nån gång. Hey vi får kanske hjälpas åt att skotta fältet på första tävlingen i HBG!![8D]

Vinge nr. 2 klar...
Image Insert:

86.62 KB

Gott om plats i kåpan, gött att man slipper skära hål för cylindern, ser bättre ut med intakt kåpa.
Image Insert:

127.91 KB

Motor + dämpare 1091 gram...finns inte en chans att komma i närheten av det med någon bensinare i samma storlek. (tyvärr) Därav blev det metanol denna gången. Kan jämföra vikten med min MVVS 26cc med pipa: motor 950g, tändsyst. 170g, pipa 230g, clips + teflonrör 50g, tändacce 115g + kablage+brytare 50g = 1565g, skiljer alltså nästan ett halvt kilo och ändå med mindre effekt...
Image Insert:

138.42 KB

Sidrodret monteras, satte på två extra ca-gångjärn.
Image Insert:

115.82 KB

Klart...sen får man köra fram o tillbaka för att mjuka upp gångjärnen.
Kom på plats bra och glipan mellan fena o balans delen på rodret blev minimal.
Image Insert:

126.96 KB

Laminathornen epoxyas fast...gäller att mäta och få en bra linje från servoarmen via vajern till hornet.
Image Insert:

114.68 KB

Dags att fixa pull-pull vajer systemet, kan vara lite hemligt...man får ha bra tålamod, fixa o trixa med längden till det är bra. Sen! låsa det hela. När man väl låst är det försent att ändra.
Image Insert:

128.3 KB

Image Insert:

118.6 KB

Servoändan...
Image Insert:

122.7 KB

Image Insert:

124.43 KB

Image Insert:

118.08 KB


Lyckades köra en skruvmejsel genom klädseln på undersidan...en liten Oracover lapp fixar.
Image Insert:

48.88 KB

Image Insert:

50.75 KB

Sporrställ/hjul på, trevlig enkel lösning från Sullivan...
Image Insert:

109.41 KB

Vad gör man när epoxyn härdar?? Tja roar sig med dekalerna förstås!!
Image Insert:

119.15 KB

Höjdhalvorna, alltid spännande. Gäller att få båda sidor så lika som möjligt gällande placering av horn och linkage. De skall ju röra sig så lika som möjligt. Detta kan vara lite hemligt på modeller där man själv måste mäta ut och sätta dit hornen. Dessutom med analoga servo som inte kan programmeras att gå exakt lika. Man får göra så gott man kan och sedan justera med stänger o linkar. Till sist finjustera med sub-trim och travel på radion. Tror jag fick till det hyffsat[8)]
Image Insert:

125.42 KB

Image Insert:

75.32 KB

Image Insert:

136.86 KB

Image Insert:

112.98 KB

Stabb halvorna moteras med två skruvar i kroppen. Eftersom jag inte skall montera dem av och på så låste jag skruvarna med epoxy.
Image Insert:

117.05 KB

Jaha...motorinstallation nästa!!
Sen återstår finliret dvs få ordning på kablar o kontakter, installera mottagare + ack, låsa allt linkage, balansera osv.

Kanske kanske kommer våren tills man är klar?!?![8D]

To be continued....


Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Är det bara jag och Peter S som bygger nåt??
Ingen annan som postar...[:(]
DS.

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

frasrobert

Närå Herr Roos!
Det byggs nog lite här och var tror jag. Själv väntar jag på att min YAK-55 från C-ARF skall dyka upp vilken dag som helst. Leveranstid 4-8 veckor och nu har jag tålmodigt väntat i ca 5 veckor. Suck! Som ett litet barn en månad före julafton.
Har i alla fall kört in min 3W60 och resultatet är inte dåligt. Får ut ca 15-16kg\'s dragkraft och det bör väl räcka till en modell runt 8kg [}:)]
Annars pillar jag runt lite med en gammal ärvd CAP-40 från Kyosho bara för att ha något att göra. Håller just på att klä vingarna. Tänkte göra den lite kompatibel med min bil så den blir i Subaru\'s rallyfärger...haha!!

Image Insert:

147.82 KB

Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

paroos

Jaaa, jag väntar lika tålmodigt som du på din (dräggel) kärra...längtar efter en ingående bygg tråd om den med mååånga bilder...[:p][:p][:D]

//Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#11
Hann med att epoxya träet där stället sitter ikväll.
Fattar inte att de lämnar det oklätt/obehandlat då det är utsatt för olja o soppa från dämparen. Gör man inget så blir det svampigt och fint efter en säsong.

Köpte biltemas nya lamineringsepoxy. 3dl för 99kr.
Image Insert:

113.02 KB

Nu skall det tåla lite soppa...
Image Insert:

69.67 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Allright...the work continues!

Efter det sedvanliga kliandet i huvet, måttandet och räknandet kom så motorn på plats. Alltid lika spännande att provmontera när man ritat, borrat och fått i islagsmuttrar. Satte motorn så långt fram det gick på bockarna då jag är ganska säker på att kärran blir lite baktung.
Image Insert:

123.45 KB

Image Insert:

113.9 KB

Satte även ihop och provmonterade tanken. Fick ta bort en del av ett spant i kroppen för att få i den långa saken...
Image Insert:

117.74 KB

Valde att sätta throttle servot på boxen. Tog upp ett hål så att det blir infällt och i alla fall lite skyddat från soppa stänk. Borrar alltid guide hål, skrivar i servo skruvarna en gång, sedan tunn CA i hålen för att \"härda dem\" så att skruvarna sitter rejält.
Image Insert:

123.86 KB

Fick även bockat till pianotråden som blir stötstång. Kör med z-böjar, det är fool-proof[:)]
Image Insert:

113.79 KB

Limmade in en stopp/hållare fram till tanken.
Image Insert:

121.34 KB

Nålen åkte på,skar till och satte på slangarna till nål och dämpare.
Image Insert:

117.25 KB

He he he nu blir det back to basic...gamle pumpen o glödaren hade ruttnat så det fick bli nytt[:D]
Image Insert:

116.78 KB

Skall bli 10-15 grader varmt och lite sol på söndag!!!
Blir att lägga på en rem så kanske man kan börja köra in motorn då!

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

En i raden av många lyckosamma provflygningar i dag i Helsingborg

Image Insert:

76.11 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#14
YES!!!

Tyvärr blev det ett litet hopp i denna tråd då jag lagt all tid på att bli flygklar. Som peter skrev så var det alltså premiär idag.
VILKET FLYGVÄDER!! Struten hängde slak, lätt molnighet och 13-14 grader varmt. Fullt ös på fältet och sammanlagt 3 premiärer och 2 ny premiärer. (Grattis Peter till en lyckad nypremiär med C-ARF Extran)

För att backa lite. När allt var installerat så var kärran lite baktung, vilket är typiskt för Yakar. Den korta nosen gör att det blir mycket flygplan bakom tyngdpunkten. Inte ens accen på motorboxen hjälpte. Testade olika föremål som jag placerade på motorboxen och så höll jag på tills jag hamnade mitt emellan. (14-15,5cm bakom vingens framkant) Det blev en skiftnyckel som gjorde susen...

Först accen på boxen...men fortfarande baktung.
Image Insert:

121.16 KB

En skifnyckel blev perfekt...140g, inte så mycket.
Image Insert:

116.85 KB

Som översattes till blyvikter....
Image Insert:

126 KB

Som epoxyades fast på lättplywoodbitar, som sedan limmades på varsin sida av boxen med massor av epoxy.
Image Insert:

122.13 KB

På fältet ställdes utslag och expo in. Sen fanns inga undanflykter längre[:D] Lät Peter \"Yak 54\" Schmidt (med +250 flygningar med sin Yak) köra en kort första runda där vi trimmade in kärran. Lite skev och lite höjd sen flög den finfint. Peter landade och sen var det min tur. Alltid lika nervöst med en ny modell, dock i onödan. Kärran flyger som en dröm. Inga hyss nånstans. Känns lätt som en fjäder i luften, får återkomma med slutvikten. Medelgissningen på fältet var \"runt 5kg\". SJälv gissar jag på ca:5,5kg. Inte illa för en kärra på 188cm. Hur man skall få den att stalla blir en senare fråga...
Prestanda, tja motorn är ju inte inkörd och går fett, ändå kunde Peter hovra den på halvgas. Fullgas så sticker den som en raket, lär inte behövas. Ang. motorn så är jag grymt imponerad av O.S. kvalitet.
Rätt primad startar den på första flippen. Efter ca: 75min gångtid thottlar den redan hyffsat, stabil tomgång och har aldrig stannat.
Snål är den också, flygning nr 2 var på ca:10min (fett inställd).
Nästan halv tank kvar efteråt. Inkörd och med nålen optimalt bör jag få 15-20min flygtid vilket känns kanon.

Skall bli kanonväder hela veckan, så nu är det bara att börja tokträna...5 veckor kvar nu!!![8D]

Det var det hela. Om nån vill se mer bilder eller veta mer om bygget så hör av er. Vi ses i HBG!

Image Insert:

93.64 KB
Image Insert:

81.3 KB
Image Insert:

82.65 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se