BENSIN!?!?!?

Started by paroos, 2009-02-02, 21:59:45

Previous topic - Next topic

paroos

Att bensin luktar gott vet de flesta...[:p]
Men:
-Vilken bensin är bättre vs sämre? (Preem, shell, Statoil etc.)
-Spelar oktantalet egentligen nån roll? Går min motor bättre med Shell V-power 99okt jämfört med 95okt?
-Är det olika mycket etanol i olika märken? Hur påverkar det som flygbränsle?
-Är Alkylatbensin bättre än petroleum baserad (vanlig) bensin?

Nån som vet[?]

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Vad gäller oktantal kan jag bara hänvisa till vad motortillverkaren rekomenderar, i detta fall 3W:

3W's rekommendationer

Engine Break In
• Use a 2-stroke petroleum based oil (preferably ashless) as this type of oil has a good
honing effect which helps to break in the engine
• Use a mixture of 32-1 or even 30-1
• Use this fuel mixture for approximately 2-3 hours of run time
• Use a high Octane unleaded fuel (98 Octane is ideal)


After Initial Break In
• Use high grade fully synthetic 2-stroke oil
• Use the oil manufacturer\'s recommended gas to oil mixture
• Use a high Octane unleaded fuel (98 Octane is recommended)

Att det finns så många olika bensinblandningar visste jag inte. Gör mig inte orolig Patrik.

Tänk om man nu fick veta att man kunnat klämma ut 1000 rpm extra med OK soppa istället för exempelvis Statoil.

Då är ju alla tidigare flygningar bortkastade [:D]

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic


Jag vet inte men jag kör på Aspen antingen deras färdigblandad eller
blanda själv, framför allt ingen lukt och mera miljövänligt.


/Micke
//Micke


Jonas

Jag tycker Aspen är klockren. Däremot provade jag Ok\'s miljösoppa en gång eftersom det är bättre öppettider på OK äm på våra lokala Aspenhandlare. Men Ok\'s soppa suger[xx(]. Motorerna blir svårtstartade efter hand. Provade på motorsågen, samma resultat, rena mörkret faktiskt.
För mig blir det Aspen på 25 litersdunk så snart våren kommer.
 

BOMA

Håller med, Aspen är bra. Dessutom så har Aspen högre MON (Motor Octane Number) än vanlig bensin. Det är bra när man kör på höga varv, så Kent du som kör med +20000 rpm bör använda Aspen.[:D]

Bosse
 

Aeroparts

#5
ASPEN kanon. Helt utan problem på MVVS samt ZDZ i alla fall för oss !!!
Men är det inte läge att få Aspen att sponsra IMAC cupen med soppa i helt miljörätt anda. Det är ju inte många liter som går åt.
De borde ju kunna sponsra landslaget etc.

// Lennart

paroos

Ni kan läsa här om ni har lust, bra info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Jänkarna har alltså inte så kass soppa!

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Lite info om Aspen jag fick från Belgien efter inspection av en motor körd på Aspen med deras 2 takts olja som är lite för tunn för
de tidiga små varianterna av MVVS men OK för de andra.

citat//
Hi Lennart,
I just had the opportunity to inspect an engine (58cc) that had run 80 hours on Aspen exclusively, including the running in procedure.
Bearings were still very servicable, and needed no replacing. The carbon on the piston was a wipe-off feature, using a gas soaked tissue. Only a slight patch of black color on the piston that would not wipe off. No carbon in the ring land, just some thickened, brownish oil.
Max Ring wear about 0.02mm in thickness (width), very evenl distributed.
ring slot in lower bore; min = 0.35mm
ring slot lower part of track +1mm ; = 0.4mm
ring slot upper part of track -1mm ; = 0.45mm
(max cylinder wear = 0.1/3.14 = 0.03mm (30 micrometers (microns)

This engine had witnessed some hot runs, and was then baffled for better cooling. The piston ring showed the blue discoloration of those initial runs, but further was A-OK.
This goes to prove that Aspen lubricants have come a long way.
This engine looked like just run in!
_________________
PRME - Pe Reivers Model Engines
Dealer for MVVS, Mejzlik, MTW

Clarence

Jag gillar Aspen. Jag köper deras färdigblandade 2-Takt bränsle och har använt detta i 2+ år på en begagnad motor som gått en hel del innan jag köpte den.

Vad som är den största fördelen är avsaknaden av lukt. Har planet inomhus och det luktar ingenting. Likadant i bilen. Prövade att köpa deras Racingbränsle (102 oktan tror jag) och blandade själv för att få lite mera pulver (förra ägaren rek detta). Motorn kanske gick något bättre, men det gick inte att ha planet i bilen längre. Om det stått en stund var jag tvungen att vädra ur innan jag kunde sätta mig. Luktade mycket starkt, så det kommer jag inte att använda igen.

Den som är orolig för oljan (jag är inte det) kan köpa deras 4-takt bränsle (utan olja) och blanda i valfri olja.

Just my $0.02

/CC
 

AndersN

Lite erfarenhet av Aspen racing. Jag har användt Aspen racing i 3 år för helikopter med Zenua 23 cc med gott resultat. Har användt Castrol 747 olja 1:50 cirka 200 flygningar utan märkbart slitage även användt samma bränsle till 3W motorer. Är det några fler som har erfarenhet av olika oljor till Aspen?

Anders Nordén
 

flygrc

quote:
Originally posted by Jonas

Jag tycker Aspen är klockren. Däremot provade jag Ok\'s miljösoppa en gång eftersom det är bättre öppettider på OK äm på våra lokala Aspenhandlare. Men Ok\'s soppa suger[xx(]. Motorerna blir svårtstartade efter hand. Provade på motorsågen, samma resultat, rena mörkret faktiskt.
För mig blir det Aspen på 25 litersdunk så snart våren kommer.



Ja jag vet gammal tråd men f-n jag bytade från OKQ8 till Aspen och nu så går motorn. Jag som var tvärsäker på att mebranet stelnat[:I]

När jag ändå bablar så kan jag ju passa på att dela av mina erfarenheter av bensin jag fått av kartingtävlande.
I vårt fall så var det 85cc motorer med samma typ av förgasare som används i IMAC

Jag tycker inte att förgasare ska stå matade med tvåtaktsbensin under tex vintern, de bli fulla av olja när bensinen avdunstar.
Kortare tid har jag inte sett problem.

Vi provade allt från 95 oktan med 10% etanaol till Racingbensin på 102 oktan.
95an gav marginellt bäst, i storleksordningen 0,1 sek snabbare per varv som tog ca 50 sek att köra beroende på bana.
Den stora skillnaden var att det krävdes olika inställningar på motorn för att optimera (tändning, öppningstryck, nålar (temp))
Däremot har racingsoppan den stora fördelen att den har jämnare kvalite så därför referenskörde vi alltid bensinen efter ett \"tillbud\" med Shell V-power. Vi tappade 0,3 sek per varv, vilket är mycket i karting. I väg och fick tag i ny soppa så gick det som det skulle igen (fort [}:)] )men jag tappade förtroendet för Shells kvallitetskontroll och attityd när jag påtalade det för dom, speciellt med tanke på hur Shell skryter med deras höga kvallite på just V-Power.
 

Paul

#11
Blir förbrännings temperaturen varmare ju högre oktanhalt man har?
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

flygrc

quote:
Originally posted by Paul

Blir förbrännings temperaturen varmare ju högre oktanhalt man har?
//Paul



Nej det vill jag inte påstå att jag såg förutom lite på en racingsoppa på 102 oktan vi provade men det berodde nog inte på oktantalet utan på bensinen i sig, däremot blir det skillnad när det är etanolinblandning som 95an har, då går motorn lite kallare och behöver lite tidigare tändning och lite mer på lågan.
Oktantalet påverkar spikningen/självtändning så man kan tillåta en högre temp med högre oktantal men i praktiken kunde vi inte utnyttja det.
 

paroos

#13
Paul, nej, har för mig det är tvärt om!
Oktantalet är ett sorts kvalitets index på bränslet, ju högre ju mer tryck och värme tål det innan det självantänder.


//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by flygrc

quote:
Originally posted by Paul

Blir förbrännings temperaturen varmare ju högre oktanhalt man har?
//Paul



Nej det vill jag inte påstå att jag såg förutom lite på en racingsoppa på 102 oktan vi provade men det berodde nog inte på oktantalet utan på bensinen i sig, däremot blir det skillnad när det är etanolinblandning som 95an har, då går motorn lite kallare och behöver lite tidigare tändning och lite mer på lågan.
Oktantalet påverkar spikningen/självtändning så man kan tillåta en högre temp med högre oktantal men i praktiken kunde vi inte utnyttja det.



Ja, det bevisar tesen, Etanolen ligger väl på 103-105 oktan har jag för mig...brinner kallare.

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se