Helsingborg (och övriga) -09, funderingar ?

Started by imacse_peter, 2009-03-16, 18:20:46

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Frågan var uppe för lite drygt ett år sedan men fick då inte så mycket respons:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=309

Nu är det än mer aktuellt så jag hoppas verkligen på er input denna gången, om inte här i tråden så kanske ett mail direkt till mig...

Det är så klart med stor glädje vi ser så många anmälda redan till tävlingen i Helsingborg och det kommer väl fler, 1½ månad kvar till sista anmälningsdag.
Många tävlande ställer naturligtvis högre krav på oss som tävlande men också på arrangören att få till bra flyt och mycket flygning. Vädret är förstås avgörande men det kan vi inte råda över. Återstår vår egen dicsiplin och upplägget på tävlingen.

Som jag ser det så med endast en pilot i luften så är antalet tävlande max 30. Det kräver då bra väder hela helgen och inga andra avbrott för att hinna med (med "hinna med" menar jag att tiden ska räcka till för 3-4 kända sekvenser, 1-2 okända och 1-2 Freestyle).

Ett alternativ till att begränsa deltagarantalet och för att få in mer flygning är att köra på två flight lines. Det för ju mycket med sig i fråga om att fler domare måste engageras och hur man ordnar med flygningen praktiskt. Som pilot och läsare är det ett extra moment att ta hänsyn till. Inte nog med att försöka fokusera på sitt eget program samtidigt som en annan stolle är i luften, nu ska läsaren också vara vaksam på ett andra flygplan och avbryta vid risk för kollision (det räknas som ett säkerhetsavbrott och påverkar inte flygningen poängmässigt men det blir så klart störande för flytet i flygningen).

Ja, det är bakgrunden till mina frågor nedan. Hoppas ni kommer med lite input så att vi kan få tävlingarna så bra som möjligt...

1. Är det bättre att begränsa deltagarantalet?

2. Om man inte går hela vägen till 2 flight lines, kan man tänka sig att piloten på tur startar och lyfter när den som flyger börjar på sin andra sekvens? Han kan då cirkla runt i väntan på att sekvensen är klar och sedan börja direkt. Trimrundor är i princip bara att glömma (kolla reglerna). Borde spara in 2-4 minuter per pilot.

3. Om vi bortser från svårigheten med att få in extra domare, vad tycker ni om två flight lines?

4. Vilka klasser kan flyga ihop?

5. Ska man turas om så att varje klass får åtminstone en runda där man är själv i luften?

6. Hur tidigt kan vi börja på lördag / söndag? (Jag har tänkt 08.00 men vi kanske får börja ännu tidigare?)

7. När bör tävlingen vara slut på söndagen för att ni inte ska ledsna, många har långt att åka?

8. Efterleva reglerna hårdare? (2min. för motorstart, 1min till sekvensstart, ex. en hammerhead eller roll som "uppvärmining" = nollad omgång, mm.)

9. 3-dagars tävlingar nästa ?

Det blev många frågor, men om "många" svara på "några" så är jag tacksam...

"Tävlande och arrangör"


____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

Richard

Hallå.
Jag med flera är inte speciellt intresserade att flyga någon av dom ordinarie klasserna! Enda anledningen att starta i någon av dom är för att få delta i Freestyle momentet.Om man kan anmäla sig i enbart Freestyle så blir det mindre antal starter och man sparar tid.
/R
 

Tommy

8:an låter bra.

Förhandsbetalning när man anmäler sig till en tävling för att undvika uteblivet deltagande och överbokning.

Dela upp tävlingen i 2 serier, norra och södra med kval till \"SM-final\" i slutet på säsongen.

Bättre att flyga längre på lördagen och sluta runt 15.00 på söndagen.

Basic kanske kan flyga under lunchuppehållet när ordinarie domare har paus.

Några funderingar Tommy och Jocke.
 

roddan

#3
Hej hopp!
Som Tommy och Jocke skrev, kanske flyga Basic under lunchen?
(så slipper man skämmas när proffsen ser en också)!

Dela upp det i 2 serier kanske är något man borde
fundera över med, om det blir ett väldigt stort intresse
för IMAC. Det verkar ju ändå som att intresset bara ökar!
Inte för att det är så konstigt men ändå[:D]

Att flyga i två linjer är ju en lösning, men
är ju inget jag skulle vilja göra, dels av den
anledningen att man (i alla fall jag) gärna vill höra
motorn, och är lite tråkigt om man ska behöva hålla
koll på en annan vilde i luften samtidigt med. Men att
låta någon starta medans man är under andra sekvensen
skulle ju helt klart kunna fungera, då den piloten
kan ligga på lite avstånd och cirkulera. Det blir ju ändå
en viss tidsvinst per pilot då.

Finns det någon speciell anledning till att man måste
vara med i något av dom fasta programmen för att vara med
i freestylen? Om det finns piloter som bara vill flyga det
så finns det ju massor av tid att spara där.
Men jag vet ju som sagt inte om det finns någon baktanke med
att man måste flyga fasta programmet med.

Visst borde det gå att börja tidigare än kl 08.00?
Skulle man inte kunna ha breafing på kvällen innan?
Då kan man ju börja flyga ännu tidigare, brukar ju ändå
ta en stund efter breafing innan man kommer igång. Men
det är kanske jobbigt för dom som har långt att åka? Fast
det är ju min egen helt personliga uppfattning!


 

paroos

Hej alla!

Som Peter skrev så har vi haft frågan uppe redan inför förra säsongen. Jag hoppas också att vi kan få mer feedback nu!
Vi försöker driva IMAC i så demokratisk anda som möjligt, dvs vi önskar att så många som möjligt vill engagera sig och framföra sina åsikter. TA CHANSEN, VAR MED OCH PÅVERKA!!!

Min input punkt för punkt:

1. Är det bättre att begränsa deltagarantalet?
-I dagsläget är kanske detta är det enda vettiga om nödvändigt? Alla vill ju flyga så många omgångar som möjligt...Jag tror att max antal är om möjligt än mindre, 25? Men som sagt, vädret avgör 90% och piloternas disciplin 10%. Förra säsongens final samlade fantastiska 27 piloter i Brännebrona. Tyvärr satte vädret käppar i hjulet och vi fick inget svar på hur det funkade med så många...

2. Om man inte går hela vägen till 2 flight lines, kan man tänka sig att piloten på tur startar och lyfter när den som flyger börjar på sin andra sekvens? Han kan då cirkla runt i väntan på att sekvensen är klar och sedan börja direkt. Trimrundor är i princip bara att glömma (kolla reglerna). Borde spara in 2-4 minuter per pilot.
-Tveksamt om man tänker på tävlingens kvalité. Som domare behöver man den lilla \"andhämtningspausen\" man får mellan piloter. Man behöver samla sina tankar, avsluta föregående pilot och nollställa hjärnan inför nästa. Dessutom skall man hinna ta ut och signa protokollet och ge det till springaren. Man skall ta fram nästa protokoll och ibland måste man också diskutera en händelse med dommarkollegan innan man är klar. Ur domarsynvinkel är tempot lagom om disciplinen är bra och en pilot lyfter precis när föregående landat. Men vi måste snäppa upp disciplinen gällande trimrundor för sportsman och intermediate. Det har blivit bättre men långt från reglerna fortfarande. Likaså gällande tid för start. Se tidigare tråd, andra posten:
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51


3. Om vi bortser från svårigheten med att få in extra domare, vad tycker ni om två flight lines?
-Sverige är ett litet land, vi är jättetacksamma och glada över att ex. 7 klubbar ställer upp som arrangörer i år. Alla dessa klubbar har inte fält som klarar 2 flight lines. Jag anser inte att vi skall välja bort klubbar som vill arrangera pga deras fält. Skall vi införa detta så måste det vara upp till arrangören att bestämma. Dvs vi kör en flightline och därav är max deltagare 25piloter, först till kvarn.
(De 25 först anmälda som BETALT). Alternativt kör man 2 lines och behöver inte begränsa. Allt meddelas i god tid då kalendern sätts ihop.


4. Vilka klasser kan flyga ihop?
-Basic ihop med intermediate alt. sportsman.
Basic döms av antingen sportsman eller intermediate piloter.


5. Ska man turas om så att varje klass får åtminstone en runda där man är själv i luften?
-Om det fungerar med 2 flight lines tycker inte jag att det är nödvändigt.

6. Hur tidigt kan vi börja på lördag / söndag? (Jag har tänkt 08.00 men vi kanske får börja ännu tidigare?)
-Tja, tycker att breifing kl 8 och 1:a start 8.30 är en vettig utgångspunkt för alla arrangörer och tävlingsledare.

7. När bör tävlingen vara slut på söndagen för att ni inte ska ledsna, många har långt att åka?
-Personligen tycker jag att vi borde kunna hålla på längre. Typ till 17 tiden. Har vädret varit bra och allt flutit på så kanske man lägger av tidigare. Visst, har man hyggligt långt är man hemma mitt i natten men för egen del tycker jag att det är ok när det är tävling. Är det riktigt långt som ex. Gävle så övernattar man kanske och kör hem på måndagen.

8. Efterleva reglerna hårdare? (2min. för motorstart, 1min till sekvensstart, ex. en hammerhead eller roll som "uppvärmining" = nollad omgång, mm.)
-Ja! Oavsett antal deltagare så skall vi bli bättre på att följa reglerna. Reglerna finns ev en enda enkel anledning: att vi skall få flyga så mycket som möjligt!!! Ju fler flygningar ju bättre tävling och rättvisare resultat. Jag vill ställa mycket högre krav på sportsman och intermediate piloterna...

9. 3-dagars tävlingar nästa?
-Ja! Vi borde kunna utnyttja storhelger bättre och t.o.m. ha 4 dagars flygfester ibland...Inom ex. hundsporten så är det regel att det är 3-6 dagars tävlingar vid varje storhelg.

Summa summarum: Jag upprepar det jag sagt länge nu: IMACs framtid hänger på 1.Domare, 2.Domare och 3.Domare. Fler alltså!! Med fler domare får vi högre kvalité på tävlingarna. Det gagnar såklart de piloter som dömer också då man får en helt annan förståelse för sin egen flygning. Vi kan då också kanske förverkliga 2 flightlines och möjliggöra detta för de arrangörer som vill och kan.

Lite perspektiv bara...vi har ANGENÄMA problem vänner, för vilka andra grenar har diskussioner som dessa!?[:)]
Minns också att vi hittills diskuterar teoretiska problem som ännu inte inträffat. Historiskt vet vi att inte alla som anmält sig på förhand kommer, eller kan komma. Dock, diskussionen är viktig. Bättre att vi vet hur vi skall göra INNAN problemen är ett faktum.


Patrick Roos
IMAC Sverige
3 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Richard

Hallå.
Jag med flera är inte speciellt intresserade att flyga någon av dom ordinarie klasserna! Enda anledningen att starta i någon av dom är för att få delta i Freestyle momentet.Om man kan anmäla sig i enbart Freestyle så blir det mindre antal starter och man sparar tid.
/R



Hej Richard,

Reglerna är mycket tydliga när det gäller freestyle. Som det står: \"A showtime event\" för de piloter som också tävlar i de officiella klasserna.

MEN! om det finns ett stort intresse, så varför inte arrangera en specialtävling där det anbart flygs freestyle en hel helg??
Det hade varit skitfräckt! Det är mycket vanligt i USA. Ex. som Flying Giants \"Huckfest\".
Image Insert:

129.29 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
2 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Richard

Hallå Patrik.
Visst är reglerna tydliga och naturligtvis så ska dom följas!
Tycker bara att det blir lite fel om man tar upp tid i dom officiella klasserna bara för att få ställa upp i freestyle momentet.
Personligen så blir jag nog mer utfyllnad än deltagare då,och det är tydligen redan tidsbrist!
Mvh,Richard.
 

BOMA

Hej!

Håller med Tommy och Jocke att 8:an är lättast att genomföra. Min erfarenhet är att det är bra flyt när en klass väl har börjat flyga men det tar ofta lång tid när vi byter klass.
Vi kan även tjäna lite tid genom att börja flyga vid 08:30, om vädret tillåter.
Om inte detta hjälper så får man begränsa antalet piloter eller lägga in någon 3 dagars tävling där alla kan deltaga.

Bosse M.
 

gotland

Hej på er alla Imac flygare!
Det ju kul att så många vill deltaga,men det kan kan kanske få
negativa effekter om det blir alldeles för många i varje klass?
Jag tror att när vi närmar oss 30-deltagare på en tävlingshelg,så
ska det inte mycket till för att kännas lite segt.
Kanske bra ide att begränsa antalet deltagare till ca:25,med proceduren \"först till kvarn\" = bindande anmälan.
För som sagt vädret,kan vi ännu inte styra änns med sändaren!
Förslaget med fler tävlingar/säsong,med någorlunda geografiskt jämn spridning kanske inte är så dumt? Det minskar avstånden och restiden
samtidigt som möjligheterna att flyga mer ökar.
Hoppas på ytterligare en bra och kul Imac-säsong!
MVH
Blå Extra DA-50
 

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag vill bara komma med ett kort inlägg så länge.
Tycker inte om detta med begränsat antal deltagare först till kvarn och så vidare.
Det kan slå hårt mot de små klasserna som Intermediate.
En variant är att inte köra alla klasserna på samma tävlingsdatum.
T.e.x vissa tävlingar med bara Basic och Sportsman eller Sportsman och Intermediate.
Man kan också köra tre dagars tävlingar, med en del klasser fredag-lördag och andra klasser lördag-söndag.
Två flightlines låter alldeles utmärkt för stora tävlingar med bra fält och flygområde. I brännebroan har vi inte flygområde för två flightlines
Men som sagt än så länge är det bara ett teoretiskt problem

Mvh
Mikael Ingemarson
Brännebrona FK

Bergstrom

Hej

Min bestämda uppfattning som domare, visserligen bara i två tävlingar än så länge är att det går en hel del tid mellan varje pilot och även väldigt mycket tid mellan klasserna.

Om vi skulle följa tidsreglerna bättre och vara mer förberedda så är jag övertygad om att vi kommer att klara av ganska så många startande på en helg.

Så jag lägger min röst på att vi börjar med förslag 8 om det blir många startande.

Jonas

paroos

Tack så långt för all ovärdelig input!!!

Härligt, keep it coming![:)]

Patrick Roos
IMAC Sverige
2 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skysurf

Jag har ännu inte deltagit i en IMAC tävling , men hoppas på att göra det under 2009. Jag har dock tävlat en del med helikopter (F3C) där vi hade liknande \"problem\" för bara ett par år sedan.
Det fördes liknande diskussioner, men \"problemet löste sig självt. På F3C SM 2008 så var det totalt 11 deltagande i tre klasser......[V]

Man ska vara glad att det komer mycket folk på tävlingarna. Det är inte lika kul att tävla när man vet att alla i klassen man flyger åker hem med medalj....[8D]

Min åsikt är att man ska köra alla klasserna på samma tävling, så att nybörjare kan lära av dom som är mer erfarna och även bli inspirerade.

Att arrangera 3 dagars tävlingar tror jag kommer att orsaka problem för många med jobb och familj mm.

Jag tycket att man ska jobba med att effektivisera tävlingen i den mån det går, om inte det räcker så får man köra först till kvarn.

/Jesper
 

imacse_peter

Som Patrick skrev, toppen med all input så här långt. Jag försöker gör någon form av sammanställning så småningom men det behövs en hel del svar till för att det ska visa något, så fortsätt tycka[:)]

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

Clarence

1. OK tycker jag - Kräv förskottsbetalning.
2. Absolut. Finns massor med tid att tjäna på om alla var beredda o redo. Trimrundor ska ej vara tillåtet, ej heller i Basic. Vi är där för att tävla, trimma o justera ska man ha gjort innan.
3. OK tycker jag
4. Alla
5. Ja om det går
6. Kl 8 är tidigt för mig ;-)
7. Kl 15 är ett bra mål att sikta på.
8. Ja! Men tycker att alt 2 är ännu bättre, vi får mer fluget och dommarnas insats blir kortare (men intensivare).
9. Nej

Inför en \"caller\" (som fanns på vissa tävlingar förra året) som sparkar på alla flygare och ser till att det alltid är en pilot redo. En viktig funktion...

/Clarence