Composite modeller

Started by mulder, 2007-02-25, 20:24:34

Previous topic - Next topic

mulder

Hej på er.

Har hållit på med modellflyg ett \"gäng\" år nu och provat det mesta i form av vingar, dock ej JET eller bensinmodeller.
Tycker denna form av modellflyg verkar trevlig med en lagom svårighetsgrad samt vänligare för plånboken.[:p]

Har tittat på lite olika modeller och hittat en compositmodell där kroppen är i glasfiber, frågan är hur era glasfibermodeller håller för vibrationer och dyl, händer det ofta att gelkotten/plasten krakelerar?? kan tänka mig att en glasfibermodell i större klassen bör ha något vibrationsdämpande material i stommen eller har jag fel??[?] Hur är era modeller uppbyggda???
Mvh en som är grymmt sugen, Mikael Dahlgren Olofström.

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Hej Mikael !

Välkommen hit !

Både Composite-ARF och min Xtreme Composite (se byggtråd) är uppbyggda på samma sätt. Det är en sandwich-konstruktion bestående av ett yttre lager glasfiber, sedan en skumkärna på 2-3mm och sedan ett inre lager glasfiber. Det blir både lätt och mycket starkt.

Att gelcoaten eller glasfibern skulle spricka pga vibrationer tror jag inte händer. Däremot kan det bli lite skavt där vingar och stabbe ligger an mot kroppen. Efter 130 flygningar med min Composit-ARF Extra var det en liten fördjupning på någon millimeter i kroppen där vingen låg mot, inget alvarligt dock.

Vilken modell är det du har kikat på?

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Hej.

Jag tackar för välkommnandet.

Modellen jag tittat på är en Extra 330L avsedd för 50cc bensin spänn: 1960mm längd: 1790 vikt: ca 7,0kg.
Är en så kallad Kina ARF från CMPRO som säljs av de \"större\" handlarna i landet.

Jag vet inte än hur denna modell är uppbyggd, borde vara som ni skriver av sandwich-konstruktion. VET EJ...

Kanske skulle satsa på en trämodell ?????
Har fastnat för denna men kan visst ändra på mig

Se bifogad fil, hoppas det funkar.

Mvh Mikael.D


Image Insert:

131.98 KB

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Ja, den har man ju sett reklam för lite här och var[:)]
Har dock aldrig sett någon i verkligheten, varken i lådan eller flygandes så jag kan inte säga något om den, mer än att om vikten på 7kg är klar flygvikt så är det normalt...

Var inte för säker på att det är en sandwich-konstruktion på kroppen bara, kolla det först (om det nu spelar någon roll) för det är en mer kostsam process.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Kent

Hej på er

Var finns Extran att köpa i Sverige?

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

mulder

Jag har kollat upp lite mer om modellen nu, det är ingen sandwich-konstruktion, som ni skriver om det nu har någon betydelse??, jag tror en sådan konstruktion håller bättre likaså blir inte \"bucklig\".
Jag tror även att livslängden på en sandwich-konstruktion är mycket längre, rädd för att det blir en form av microsprickor i plasten vilken gör den mycket porös.
Nu vet jag verken in eller ut längre, skulle aldrig ställt frågan utan bara handlat i blindo för då hade modellen varit hemma och för sent att ångra sig[:)][:)]

Är det en OK modell eller vad tror ni, tacksam för hjälpen o tipsen.

Kent: kolla dina mail, har skickat länk där jag hittat den billigast i Sverige. allt från Ca 3200-4000kr.


Mvh Mikael.D Olofström



Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Tja, det är inte lätt, det finns mycket att välja på just i 50cc-storleken.
Extran du har tittat på ser ju rätt ut \"på pappret\" och målningen är verkligen häftig, så känner du för den så chansa! Du har inte hittat något om den på Flying Giants eller något annat av de amerikanska forumen?

Har du tittat på ARF från Great Planes, dom ligger ju (nästan) i samma prisklass? Finns både CAP232 och Yak54 i samma storlek som dessutom nog väger lite mindre och är av erkänt bra kvalitet.

Men som du säger, ska du flyga till sommaren börjar det bli dags att få något klart[:)]

Yaken jag bygger är också för en 50cc men lite för dyr tycker jag...

Har du motor till den blivande modellen? eller vad blir det för något?

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mick

Hej Mikael

Så lige dine indlæg her omkring extra 330L, nu ved jeg ikke hvad slags flyvning du skal bruge den til, men hvis du kikker på krængrorene, så er det meget små ikke særlig ideelt til 3D hoover osv.
Jeg håber at det er ok at skrive det her... jeg er blevet impotør af en Yak 54 i fuld GFK på 2,16 cm i vingefang og til 50cc benzin.
Med en ca. vægt på 8 kg



Image Insert:

67.74 KB
 

imacse_peter

Det är OK Mick...

Den ser väldigt fin ut, du skulle visat den för tre månader sedan bara[;)].

Har du mer att berätta om den?

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

edge.cap

Halloj.
Både sandwich och enkellaminat har sina för och nakdelar,men inget av byggsätten har några större problem med vibrationer.
Att gealcoat eller färg som är korrekt aplicerat lossnar pga vibrationer och flygning är inget problem utan beror oftast på annat som fruar som trampar på kåpor (Kulls)och annat runt flygningen.  

Sandwichlaminaten är styvare men har en tendens att spricka tex i hörn på utag till strömbrytare och dyligt,men detta avhjälper man med att ha en radie i alla innerhörn för att eliminera bråttanvisning.En annan svaghet är som Peter skriver kompressions skador pga att det är lite fiber på båda sidor om kärnan för vikten skull.

Enkellaminaten som oftast har en sandwich på de plana ytorna på sidorna av kroppen blir inte lika styva och kan i vissa fall  kännas lite sladdriga,men har ändå ca duddelt så mycket fiber i laminatet.

När det gäller vibrationer är det oftast något annat som ger sig innan kärran är utsliten och gör att den tar slut.

mvh
Niclas Robertsson



 

mulder

Ja, som det skrivs så finns det tydligen för och nackdelar med båda alternativen.
Det fanns en fråga om vilken motor jag tänkte sätta i, svaret har jag inte riktigt, det jag tänkt mest på är en DA50 varför vet jag inte, har aldrig ägt någon, har aldrig sett någon live. Verkar inte som att det är så många som andvänder dessa i sverige, har kanske inte funnits här så länge.???
Någon som har erfarenhet av dessa[?]

Vad tror ni? är det behov av powerbox eller dyl[?][?]

I slutet av veckan blir det troligen till att fälla baksättet på V70n och stoppa in modellen.[:p][:p]

Tack för alla tips.  Mvh Mikael.D Olofström

Mr Mulder
Mr Mulder

edge.cap

Da motorer är ett av en knapp hanfull märken som används flitigast i aresi och IMAC.De övriga är utan inbördes ordning zdz,zenoah och 3w.
Det är inte utan anledning att just dessa motorer som ständigt återkommer i nya kärror. DA finner du på www.aresti.se.

Någon form av backupp är aldrig fel och själv använder jag dpsi från US composit.

Niclas R
 

Mick

Hej Peter

Den er malet i formen lige som Comp arf og jeg ar bejdet på at få den malet i Erik Beard\'s Russian Thunder farver hvis du kender den bemaling, kan også leveres i hvid, hvis nogen selv vil male.
Prisen er 4995 Dkr + fragt fra DK.
De første 2 modeller kommer om 2-3 uger og til den tid er hjemmesiden også oppe at køre.
Jeg starter med at bygge en til test flyvning med DA 50, har købt den Bjarne vandt til IMAC sidste år.

Kommer gerne en tur op til jer, når den er lavet, så kan du selv få lov at test flyve...
 

Mick

Mulder

Det er ikke nødvendigt med Powerinterface i en 50CC flyver, det er bare ekstra vægt.
Keep it simple and light
 

imacse_peter

Mikael,
Har det blivit någon modell än?
Lägg gärna upp en byggtråd!

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt